קופת חולים מאוחדת - הקופ"ח של הגמ"ח

הקופ"ח של הגמ"ח

ישראל היום , דצמבר 2009
קופ"ח מאוחדת הזרימה עשרות מיליוני שקלים לעמותה חרדית בתמורה לצירוף רבבות מבוטחים במסווה של רכישת שירותים לקופה ¬ למה שימש הכסף? לגמ"ח להכנסת כלה, לתרומות לנזקקים ולמלגות לתלמידי ישיבה ¬ ההטבות שניתנו לאחותו של מנכ"ל מד"א שלא כדין ¬ וגם: תרגילי הסחבת של איציק ואולמרט
מרדכי גילת
צילו של מבקר המדינה המשיך לרחף השבוע מעל לראשם של מנכ"ל קופת חולים מאוחדת שמואל מועלם ושל בכירים נוספים ששמם נקשר עם החשדות למעשי השחיתות. הם מודאגים הם מפוחדים אנשים התחילו לדבר אנשים פתחו את הפה אצל לינדנשטראוס. כולם חושדים בכולם ויש זעם גדול גם על מי שפנו ל"ישראל היום" והכניסו את עמיתיי עוזי דיין ומיכל שבת למחילות השחיתות. "בוגדים" מכנים אותם חלק מהעובדים על פי מקור פנימי "צבועים", "אנשים לא מוסריים."
ביקשתי להבין איך אפשר לדבר במקום כזה על מוסר והגינות והתגובה של אותו מקור היתה ישירה: "אין כאן צדיקים אין כאן ידיים נקיות אין כאן טובים ורעים. יש כאן חגיגה מתמשכת של עשרות משתתפים: חלק יזמו חלק בישלו חלק עזרו חלק סתם נגררו ונכוו חלק ראו ושתקו. הפחד לקום ולצעוק שיתק אותם. בשורה התחתונה: אנשים שבאו אליכם יורקים עכשיו לבאר שממנה שתו. הם מנוולים. אני לא מכיר מילה אחרת."
- אתה אישית ידעת ראית שמעת? שתיקה.
- ידעת נהנית קיבלת טובות הנאה? "קיבלתי."
- נו?
"זאת היתה הנורמה בתקופת המנכ"ל הקודם עוזי סלנט וזאת הנורמה גם בעידן מחליפו שמואל מועלם. לא אשקר לך. שניהם השחיתו את הקופה. הם ניהלו אותה כמו חנות מכולת פרטית של אבא שלהם: הכל התנהל בשו-שו בשמור לי ואשמור לך. היו הסכמים סודיים היו חוזים שמעטים ראו כל החלטה בעלת משמעות כספית ממשית נסגרה בתוך הקליקה. אפילו המבקר הפנימי צורף למעגל הנהנים והפך לבובה."
- אתה חושש מהמשטרה?
"לא רק אני. יש שמועות שהיא יצאה כבר לדרך והאווירה קשה. יש אנשים שחוששים מהרגע שבו ידפוק אצלם בבוקר חוקר משטרה ויוביל אותם לחדרי החקירות. יש מי שרואים ממש שחורות ומנהלים טוטו פנימי בשאלה: מי יהיו העצורים הראשונים מי ישמור על זכות השתיקה מי יסכים לדבר תמורת חסינות. עד לכאן זה הגיע. אנשים לא ישנים בלילות."
- אתה לא מגזים קצת?
"לא" נפגע לרגע הגרון העמוק וירה שאלה: "על פרשת העמותות החרדיות כבר שמעתם? את סיפור עמותת 'עזר לנצרך' אתם מכירים? "העמותה הזאת" אמר "היא סיפור ארוך שהחל לפני הרבה שנים ונחקר עכשיו בידי מבקר המדי
נה. כסף רב התגלגל ומתגלגל כאן כשוחד לחרדים. הרבה מיליונים הוזרמו לעמותה שלהם כדי לגייס רבבות לסניפי הקופה. לכו בסבלנות אחרי הכסף" הציע "ותגיעו רחוק. אני יודע על מה אני מדבר." התרמית וקשר השתיקה מיכל שבת ועוזי דיין הלכו כמה ימים אחרי הכסף הגיעו לרחוב מלאכי 8 בירושלים ובקומת קרקע של מבנה ישן גילו את הסניף "למען ירושלים" של קופת חולים מאוחדת. הם גילו כי מה שאמור היה להיות היהלום שבכתר הקופה שלמענו לכאורה היא הזרימה לעמותה החרדית עשרות מיליוני שקלים הוא בעצם סניף מוזנח וצפוף מאוד. הם גילו כי בסניף הזה ממוקמים גם משרדי עמותת "עזר לנצרך" וכי העמותה אמורה היתה לשאת בכל הוצאות אחזקת הקופה. בפועל היא לא השקיעה בהם אגורה.

דיין ושבת בדקו ומצאו כי בין העמותה לקופת חולים מאוחדת נרקם כבר באמצע שנות ה90-רומן סודי יקר ערך מבחינה כספית מושחת על פניו: תמורת עידוד רבבות מבוטחים חרדים להצטרף לקופה רובם לסניף "למען ירושלים" תקבל העמותה החרדית מיליוני שקלים. תקבל בלי שאיש יידע מה נעשה בפועל בכספים הללו.

הם גילו עובדה מעניינת נוספת: יו"ר העמותה צבי למברגר הוא במקרה גם מנהל סניף קופת החולים בשכר; במקרה הוא מעסיק בסניף את אשתו; במקרה הוא מעסיק באותו הסניף גם את גיסתו; וכאילו אין די בכך - הוא גם חבר בוועד המפקח של הקופה. כלומר הוא מצוי שנים בניגוד עניינים חריף בידיעת ובעידוד מנכ"ל הקופה לשעבר צבי סלנט והמנכ"ל הנוכחי שמואל מועלם. שניהם היו מעורבים אישית בבחירתו לוועד המפקח.


שאלתי גורם פנימי המכיר מקרוב את העמותה מה נעשה בכל הכסף הזה והוא חייך. "הנה" אמר אגב הצגת מסמכים של העמותה "אתה רואה כאן דיווח על השימוש בכסף? אתה רואה כאן הוצאה כלשהי על תחזוקת הסניף כפי שהעמותה התחייבה לעשות? אתה רואה כאן הכנסות של העמותה פרט לאלה שקיבלה מהפטרון הנדיב ששמו קופת חולים מאוחדת?".


"לא כי הכל פיקטיבי. קופ"ח המאוחדת נשאה בכל הוצאות הסניף עד אחרון העובדים כולל תשלום חשבונות החשמל המים ושכר פועלי הניקיון. ראשי העמותה היו בטוחים כנראה שאיש לא יעלה בדעתו לחקור מה קורה אצלם והציגו את מתת המיליונים כ'תרומות' כ'השתתפות מקופת חולים מאוחדת' כ'הקצבות.'הכל רק לא כתשלום הוצאות השירותים שהעמותה אמורה היתה לספק לקופה"
.

מה שאתה אומר לנו בעצם זה שיש בירושלים עמותה חרדית שקיבלה עשרות מיליונים בניגוד לחוק מקופת חולים מאוחדת בלי לתת תמורה למתנה האדירה הזאת?
"בדיוק כך. על פי החומר שאני מציג בפניכם השתמשה העמותה במיליונים האלה לחלוקת גמ"ח: הלוואות להכנסת כלה מלגות לתלמידי כוללים תמיכות קמחא דפסחא פרסים למצטיינים עזרה לבני ישיבות מעוטי יכולת. סלנט ומועלם פתחו לעמותה הזאת ברז כסף אדיר הציפו אותה ואני אומר לכם בוודאות שמנעו עריכת ביקורת בסניף הזה.

"מבקר הקופה דוד סומך זה שקיבל טובות הנאה ביחד עם סלנט ומועלם מחברות תרופות - לא התקרב לחבית אבקת השריפה הזאת. תאמינו לי שהוא ידע גם למה."


שאלות ללא תשובות

מה אומרים ראשי הקופה בתשובה לשאלות מפורטות שקיבלו בראשית השבוע ממיכל שבת? הם בוחרים לא להשיב לעניין. במקום תשובה עניינית מבעלי הדבר הגיע אלינו מכתב של פרקליטם שבו הוא כותב בין היתר:

1. בניגוד לטענות בשאלות שהצגתם הקופה ומר מועלם משתפים שיתוף פעולה מלא עם המבקר.
2. נוכח העובדה שמבקר המדינה בודק את ענייני הקופה אין מר מועלם מוצא לנכון להשיב על השאלות.
3. סיבה נוספת להימנעותו האמורה היא הכתבה האחרונה שלך שכותרתה "שקר גס של מועלם". כל האמור שם נטול יסוד. האלמנט האחרון אינו מאפיין את הכתבה האחרונה דווקא אולם הביטוי שבכותרת הגדיל לעשות והוא מקבל משנה חומרה לנוכח העובדה שתגובת מרשי לא התבקשה.
4. בכלל האמור בכתבות אינו מבחין בין מוקדם למאוחר והוא כורך את הכל במר מועלם אשר מאז תחילת כהונתו תיקן תיקונים רבים בקופה.


האחות של מנכ"ל

מד"א
מגן דוד אדום ארגון הסובל כבר שנים מקלקולים קשים ומבעיות יושרה של המנכ"ל אלי בין מעניק בשנים האחרונות מתנה יקרה לרחל נוי אחותו של המנכ"ל: קרוב ל - 6,000 שקלים בשנה לכיסוי הוצאות הביטוח של רכבה הפרטי.
למה מדובר במתנה שגב' נוי האחראית לגבייה בארגון אינה זכאית לקבל? משום שעל פי הנוהל הפנימי במגן דוד אדום המופיע במסמכי הארגון הכסף הזה משולם רק למי "שיש ברשותו רישיון נהיגה בר
תוקף" ולאחותו של המנכ"ל אין. רישיונה נשלל ממנה בראשית 2008 בגין גרימת מוות ברשלנות של הולכת רגל. 10 שנים אסור לה לנהוג. על פי פסק הדין של שופטי ערכאת הערעור נהגה נוי לפני שבע שנים "במהירות לא סבירה בשדרות הנדיב בפרדס חנה סטתה עם רכבה ימינה אל מעבר לשוליים ופגעה בהולכת רגל...כתוצאה מכך נגרם מותה."

נגד גב' נוי הוגש כאמור כתב אישום שייחס לה גרימת מוות ברשלנות נהיגה במהירות לא סבירה וסטייה מנתיב הנסיעה. היא הורשעה אגב ביקורת קשה על התנהגותה. בית המשפט גזר עליה שישה חודשי מאסר בעבודות שירות שמונה חודשי מאסר על תנאי ושלילת רישיון הנהיגה שלה לעשר שנים. ערכאת הערעור דחתה לפני שנתיים את כל טענותיה ומראשית 2008 נשלל כאמור רישיונה.

גב' נוי מכירה את הנהלים בארגון והיתה אמורה לדעת שאין שום סיבה בעולם שהקופה הציבורית תממן לה את הוצאות ביטוח הרכב לטובת נהיגת בן זוגה. זה לא היה צריך לקרות ב-2008 לא ב-2009 וגם לא לקראת - 2010 אבל זה קרה וקורה. שילמו לה כי היא אחות של המנכ"ל ושומר נפשו ירחק ממנו. גם אנשים הגונים בעלי חוט שדרה חוששים מידו הארוכה.

איך מסבירים דוברי מד"א את הפרשה אחרי שהם ממהרים להבהיר למיכל שבת ולעוזי דיין שהמנכ"ל נמנע מלטפל בתנאי העסקת אחותו? מתקשים להסביר מעבר לקביעה כי "אתם ניזונים ממידע כוזב
שאינו עולה בקנה אחד עם העובדות." מה עוד הם כותבים בקטע הרלוונטי לשאלות שנשאלו? "בעניין תשלומי הביטוח - התשלומים המבוצעים על ידי מד"א מקוזזים מזכויות העובד. כך נעשה גם בעניינה של גב' נוי. יודגש כי בשנת 2010 ניתנת לכלל העובדים האפשרות שמד"א ישלם באופן מרוכז את התשלומים בגין ביטוח הרכב של העובד אשר יקוזזו ממשכורתם העתידית וזאת ללא קשר לתגמול בגין אחזקת הרכב." בדקנו לא רגליים ולא ידיים לתגובה המבולבלת הזאת. היא נולדה לכבוד פרסום הקטע על אחות המנכ"ל. במקום לדאוג להשבת הכסף מיד מחמירים עכשיו דוברי הארגון את השערורייה. שטייניץ, הפילוסוף שהתבלבל השבוע היתה לשר האוצר יובל שטייניץ תאונה מקצועית קשה: הוא התבקש לשאת דברים בוועידת העסקים של "גלובס" והגיע למסיבה בלי דגל או מהפיכה אמיתית. מה עשה כדי להבטיח לעצמו בכל זאת כמה כותרות בתקשורת? התנפל בפראות על בית המשפט העליון; הצטרף אל מי שהפכו את מעוז הדמוקרטיה לשק החבטות שלהם. הנה חברים יקרים הוא כאילו אמר לאנשים השבעים והמעונבים - מצאתי את הגורמים לעוני לפערים החברתיים לאבטלה ולהרס מערכת החינוך. מצאתי את הפושעים האמיתיים שמובילים את המדינה שלנו לאבדון. הם יושבים בבית המשפט העליון מנותקים מהעם. לא רק דניאל פרידמן חושב כך לא רק יעקב נאמן איתר וזיהה את הבעיה. גם אני ד"ר יובל שטייניץ אומר לכם שאנשי מגדל השן ממוטטים את המדינה. שטייניץ צודק: השופטים שהוא מסית נגדם הפריעו לממשלה להפקיר את תושבי הדרום לחסדי טילי הקסאם. הם אילצו אותה לקיים את החלטותיה. הם הכריחו אותה לבנות לאורך הגבול מקלטים ומבני ציבור מוגנים ולדאוג לביטחונם של אזרחי קו העימות. שטייניץ לא אהב זאת. מבחינתו הם חטאו חטא נורא והוא מתקשה לסלוח להם. "פסיקות השופטים חסרות אחריות וגובלות בהפקרות כלכלית" אמר בנאומו המונומנטלי וכדי שמישהו לא יחשוד בו שלא התכוון התנפל באותה הזדמנות גם על ההחלטה לבטל את הפרטת בתי הכלא בישראל. עד לרגע זה הוא אינו מבין כנראה כמה הזויה היתה בשעתה החלטת הממשלה בנושא. במקום לומר לשופטי העליון - עשיתם מצווה הצלתם את המדינה מעמוד הקלון אתם פועלים על פי החוק; במקום לומר להם - שופטים יקרים צדקתם אסור ששיקולים כלכליים ינחו אתכם בקבלת החלטה בעתירה כלשהי שבפניכם - הוא מאיים עכשיו לקצץ את ידי בית המשפט. מאיים עליהם בשידור חי. אתם פקידים בשירות הממשלה והשלטון הוא כאילו אומר להם תתחילו מעכשיו להישמע להוראות. שב אדוני השר תירגע תשתה כוס מים. את גסות הרוח והדיבורים על הפקרות כביכול תשמור לבר מצוות ולחתונות של פעילים מסוימים במפלגה. שם תקושש לך קולות; שם על גב השופטים והרס שלטון החוק תנסה לייסד לך מחנה. אם זו בחירתך - יבושם לך. אבל לא כחבר בממשלה. כאן כללי המשחק חייבים להיות אחרים.

איציק ובלשניקוב עסוקים

דליה איציק ביחד עם מנכ"ל הכנסת לשעבר אבי בלשניקוב כופפה שוב את אנשי מבקר המדינה: אלה העניקו לפרינצסה ולנושא כליה דחייה נוספת שנייה בהגשת הערותיה לדו"חות שעוסקים בפרשת השיפוצים בביתה ובמנהל הכנסת בתקופת כהונתה. מה כל כך מסובך להשיב על חומרים פשוטים ברורים שאינם עוסקים בכור האטומי או בפרויקט כיבוש החלל? לא מסובך. אבל איציק כמו איציק מבקשת שוב לדחות את הקץ. לעזרתה נרתמה אחת המבוקרות השוליות בדו"ח הטוענת כי בגין בעיה רפואית מסוימת נבצר ממנה להשיב למבקר. תגידי שאלתי עובדת המכירה את הנושא העובדת החולה מגיעה לעבודה במשכן הכנסת? מתפקדת? מקבלת החלטות? "בוודאי" השיבה "בשביל להגיע לכנסת ולעבוד היא בריאה בשביל לכתוב כמה עמודי תשובה למבקר היא חולה. היא פשוט צוחקת על המבקר." הצחוק הזה של דליה איציק ומקורביה יגיע כנראה לקיצו בעוד שבועיים אלא אם חבורת המבוקרים המרכזית תייצר תירוצים חדשים. בינתיים פירסם השבוע דובר לשכת המבקר שלמה רז הודעה ובה נאמר כי המבקר נעתר לבקשת הדחייה הנוספת באופן חריג בלבד. הדובר חזר והדגיש כי בכוונת המבקר לפרסם את ממצאיו בהקדם.

עוד תרגיל של אולמרט

דליה איציק לא המציאה את הסחבת היזומה בידי מבוקרים כפי שתיארנו כאן לפני שנייה. אהוד אולמרט הנחקר הבכיר ביותר במשרד מבקר המדינה עשה זאת הרבה לפניה. הוא משך חודשים את תשובותיו למבקר תיעתע בו ברוב חוצפה השמיץ אותו בכל הזדמנות. הוא עשה הכל כדי שהבדיקה לא תגיע לסיומה.
כך נהג אולמרט גם בעת חקירותיו במשטרה וכך נהג גם אחרי ההמלצה להעמידו לדין: הוא הגיש בקשות שונות ומשונות שתכליתן אחת - דחיית הקץ. לפני חודש וחצי אחרי שמשפטו נפתח פורמלית הגיש בקשת דחייה נוספת ונענה: פתיחת שלב שמיעת הראיות נדחתה בשלושה חודשים. השופטים התקבל הרושם הפליגו בנדיבותם. אלא שאולמרט לא הסתפק בכך והגיש השבוע בקשת דחייה חדשה. התירוץ שלו הפעם: עו"ד יהודה וינשטיין שהיה מופקד בצוות ההגנה על תיק ראשונטורס מונה ליועץ המשפטי לממשלה. דרוש לו זמן למציאת מחליף שילמד את הראיות שבתיק. במילים אחרות: לאולמרט אין די בסוללת הפרקליטים שמקיפה אותו. השופטים לא קנו את הסיפור וקבעו שהמשפט ייפתח במועדו ללא קשר לעובדה הבאה: בתיק ראשונטורס מטפל מטעם ההגנה כבר כמה חודשים פרקליט ותיק ומנוסה ששמו עו"ד צבי קלנג. הוא שולט היטב
בהררי החומר שנאסף. אין צורך בתגבורת. מי שהמליץ עליו אגב היה עו"ד יהודה וינשטיין עצמו. הוא הכיר אותו בתיק הח"כ לשעבר יאיר לוי: וינשטיין היה הסניגור וקלנג היה אז אחד התובעים מטעם המדינה שהובילו להרשעת לוי. ביחד עם עו"ד יהושע רזניק וז'ק חן הוא הוביל את לוי לכלא.

motig@israelhayom.co.il   | uzid@israelhayom.co.il   | michals@israelhayom.co.il

הקופ"ח של הגמ"ח - מרדכי גילת

תגובה 1:

  1. השאלות שנשאלות עכשיו שנתיים אחרי שהדברים התפרסמו היא האם תליקויים תוקנות, האם הוסקו מסקנות והאם אין חשש לקריסה של הקופה. כמובן שאין תשובה וגם לא יהיה ראו הוזהרתם.

    השבמחק