נוגדי דיכאון מעלים סיכון להתאבדות בילדים ונוער

אוקטובר 2023 - מחקר חדש שפורסם בכתב עת המדעי Neuropsychopharmacology מראה כי תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI מגבירות את הסיכון לניסיונות התאבדות עבור ילדים וצעירים עד בני 24.
החוקרים מצאו כי תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI מגבירות פי 3 את הסיכון לניסיונות התאבדות עבור צעירים מגיל 18, ועד פי שניים עבור בני 18-24. לתרופות לא הייתה השפעה מונעת באף גיל, אפילו לא בגילאים בהם הסיכון להתאבדות גבוה. פסיכיאטרים ורופאים לוקחים סיכון עצום ברישום תרופות אלו לילדים, בני נוער ומבוגרים צעירים, לאור ממצאי מחקר ארוך-טווח זה.

תרופות
 

את המחקר הובילה טיירה לגרברג והוא בוצע במכון קרולינסקה, אוניברסיטה לרפואה בשטוקהולם, שבדיה. הוא מצא סיכון גבוה יותר להתנהגות אובדנית אצל אנשים מתחת לגיל 25 שטופלו בתרופות SSRI לאחר אבחנה של דיכאון, בהשוואה לאלו שלא טופלו. "ישנן עדויות ממחקרים אקראיים מבוקרים (RCTs) שטיפול נוגד דיכאון מגביר את הסיכון לניסיונות אובדניים חדשים או לרעיונות אובדניים אצל ילדים ובני נוער."
למרות הוכחות לסיכון להתאבדות כבר ב-1991, נדרש קמפיין שנמשך 13 שנים של קבוצות הורים, רופאים, עורכי דין ו-CCHR כדי לגרום למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ב-2004 להוסיף אזהרת התאבדות בקופסה שחורה לתרופות נוגדות דיכאון – תחילה לילדים ובני נוער, ובשנת 2007 האזהרה התרחבה לצעירים עד גיל 24.
בעקכות כך ניתן היה לצפות לירידה בכמות המרשמים. מחקר משנת 2016 שפורסם בכתב העת הרפואי BMJ הזהיר את הרופאים "להימנע מלרשום תרופות נוגדות דיכאון לילדים ובני נוער בכל מקום אפשרי מכיוון שהם קשורים להכפלה בסיכון לתוקפנות והתאבדות." עם זאת, רווח מוערך של 28.6 מיליארד דולר במכירות גלובליות של תרופות נוגדות דיכאון בשנת 2020 הוא תמריץ חזק לרופאים להתעלם מהאזהרות, אומרת יאן איסטגייט, נשיאת CCHR International.


מאז אזהרת ה-FDA, רופאים ופסיכיאטרים המשיכו לרשום את התרופות החזקות הללו לקבוצת גילאים זו. ואכן, מחקר הנוירופסיכופרמקולוגיה הראה שתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI הן קו הטיפול התרופתי הראשון בדיכאון ו"הפרעות נפשיות" אחרות. יתר על כן, "השכיחות של שימוש בתרופות נוגדות דיכאון בילדים ובני נוער עלתה מ-13 ל-16% בארה"ב ומ-7% ל-11% בבריטניה בשנים 2005-2012", לפי מחקר אחר שפורסם ב-Frontiers Psychiatry במאי 2022.


מטה-אנליזה זו של מחקרים על נוגדי דיכאון אישרה גם כי חשיפה לתרופות נוגדות דיכאון העלתה משמעותית את הסיכון להתאבדות ולנסיונות התאבדות בהשוואה לאי-שימוש בנוגדי דיכאון בקרב ילדים ובני נוער.
באפריל השנה, מחקר של אוניברסיטת מזרח לונדון סקר דיווחים בתקשורת על כמעט 8,000 חקירות של חוקרי מקרי מוות, ומצא כי תרופות נוגדות דיכאון היו קשורות ל-2,718 מקרים של תלייה, 933 מקרי מוות ממנת יתר ו-979 התאבדויות.
למקור ולאסמכתאות: CCHR INT

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה