טיפולי הלם חשמלי: ריפוי או עינוי ?

2011 - רבים חושבים שטיפולי הלם חשמלי ("נזעי חשמל") חלפו מן העולם. למעשה זהו טיפול פסיכיאטרי נפוץ ומקובל גם בימינו. צפה בסרטון הסוקר את ההסטוריה של טיפולי הלם חשמלי; מי המציא את הטיפול, האם קיים בסיס מדעי לטיפול, ומה הנזקים שהטיפול גורם.
.

.
אם תשאלו היום פסיכיאטר כיצד פועל השכל או המוח, תגלו שהוא לא יודע. תשאלו אותו איך פועל הנזע החשמלי והוא שוב יגיד שהוא לא יודע, הוא לא "מומחה לחשמל", אבל יש לו אין סוף תיאוריות בקשר לזה.

תארו לעצמכם תסריט דומה עם מנתח לב: שטוען שאינו יודע איך הלב עובד, יש לו תיאוריות רבות, אך לא עובדות מדעיות, על הסיבה שבגללה מבצעים מעקפי לב עורקיים. גרוע מכך, אם הרופא היה אומר למטופל שההשלכות הרצויות של הניתוח יהיו: "נזק מוחי, איבוד זיכרון, חוסר התמצאות שגורם לאשליה שכל הבעיות נעלמו", האם מישהו היה מסכים לטיפול? עם זאת, אלו הן התוצאות של טיפול בשוק לפי דוח ה-ECT משנת 2003 של המועצה לבריאות הנפש בארה"ב. זו התוצאה שהפסיכיאטריה שאפה אליה כבר זמן רב, כפי שניתן ללמוד מציטוט משנת 1942 של פסיכיאטר בשם אברהם מיירסון: "הורדה של רמת האינטליגנציה היא גורם משמעותי בתהליך הריפוי... העובדה היא שאחת התרופות הטובות ביותר שניתן לתת לאדם היא אמנציה (רפיון שכל)…" התיאוריה שמאחורי הנזע החשמלי לא התקדמה בהרבה מזו של היוונים הקדומים, שניסו לטפל בבעיות נפשיות על ידי מתן שוק חשמלי שנוצר מסם ששמו "הלבור". ייתכן שהאמירה הבאה תישמע בוטה ואולם יש לקבוע שתהליך הנזע החשמלי עצמו אינו מדעי או תרפויטי יותר מאשר לקבל מכה על הראשון ממחבט. בשל הטיפול הנפוץ, הנזע החשמלי נשאר בשימוש כטיפול פסיכיאטרי, על אף איסורים חוקיים, חוקים המגבילים את שימושו, חוסר המדעיות והסיכוי לנזק.

קישורים:

תגובה 1: