לצורך סיפוקם המיני

לצורך סיפוקם המיני - רן רזניק , מוסף הארץ 3.9.99

פסיכיאטר בכיר ומכובד קיים (ואף צילם) יחסי מין סאדו-מזוכיסטים עם נערים שהיו בטיפולו. פסיכיאטר מתמחה הסתבך בקשר מיני אינטנסיווי עם מטופלת נשואה. שניהם טוענים שהפעילות המינית היתה מחוץ לטיפול ושנפלו קורבן לסחיטה. שניהם עומדים (רק) לדין משמעתי. האתיקה, הפרקטיקה והארוטיקה על ספת הטיפולים.

להורדת המאמר - קובץ PDF

 בלשכה המשפטית של משרד הבריאות אומרים שזוהי תלונה מהחמורות שנידונו אי פעם נגד רופא בישראל. ולא מדובר בסתם רופא מן השורה, אלא במי שהיה מנהל מחלקה בבית החולים הפסיכיאטרי טלביה בירושלים.

על פי הקובלנה, הופנה בשנת 1986 ע', בן 17, אל הפסיכיאטר, שהוא גם מומחה לטיפול בילדים ובנוער, כדי לקבל ממנו חוות דעת ללשכת הגיוס. הפסיכיאטר החל בטיפול שנמשך בהפסקות 13 שים ובמהלכו, כך טוען המטופל קיים איתו הפסיכיאטר יחסי מין דרך שגרה, שכללו יחסים סאדו-מאזוכיסטיים וצילומים בשעת מעשה.

הפרשה התגלתה דווקא בעקבות תלונה של הפסיכיאטר. ביוני 96' הוא התלונן במשטרת ירושלים שהמטופל שלו ניסה לסחוט ממנו כ- 20 אלף דולר, כדי שלא יספר לאשתו, לעיתונות ולמשטרה על מערכת היחסים המינית ביניהם. בחקירת המשטרה ופרקליטות מחוז ירושלים התגלה כי נער נוסף, ג', טופל אצל הפסיכיאטר מאז שהיה בן 17, וגם איתו קיים המטפל יחסי מין. בעדויותיהם סיפרו שני המטופלים כי אף קיימו יחסי מין במשולש עם הפסיכיאטר.

הפסיכיאטר מצא את עצמו במעמד כפול: מתלונן, וחשוד במעשי סדום ובהפרת אמונים. ביוני 97' החליטה פרקליטות מחוז ירושלים לסגור את התיק הפלילי נגד הפסיכיאטר, בנימוק שאשמת מעשי הסדום לא הוכחה, ואילו על האשמה השנייה, הפרת אמונים, חלה התיישנות.

הפרקליטות סגרה גם את התיק נגד ע' על סחיטה באיומים, מ"חוסר עניין לציבור".

אבל הפרקליטות לא ראתה בזה סוף פסוק. היא דרשה ממשרד הבריאות לנקוט נגד הפסיכיאטר הליכים משעתיים על פי פקודת הרופאים. באוקטובר 96' הוגשה קובלנה נגד הפסיכיאטר. הוא מואשם ב"ניצול מעמדו כרופא לצורך סיפוקו המיני וקיום קשר מיני ויחסי מין עם מטופלים צעירים בטיפולו". בניסוח היבש של הקוד המשמעתי, משמעות ההאשמות היא שהפסיכיאטר "נהג בדרך שאינה הולמת רופא".

בדיוני ועדת הקובלנה, שעוד לא הסתיימו, התגלה שהפסיכיאטר צילם בעירום את המטופלים בביתו וגם צילם בווידאו את ע' מאונן. מקצת התמונות הוצגו לחברי הוועדה. ע' העיד, כי ליחסי המין עם הפסיכיאטר שלו היה פן סאדו-מאזוכיסטי שכלל הטלת שתן ופגיעה גופנית, ובמקרים אחרים – "בתור קטע של שליטה והשפלות" – הפסיכיאטר גם פגע בו במברג לוהט שהותיר בחזהו צלקות. אם יורשע הפסיכיאטר, רשאית הוועדה לשלול את רשיונו הרפואי לתקופה ארוכה או לצמיתות.

בעת שנחקרה הפרשה, בספטמבר 96', התפטר הפסיכיאטר מעבודתו בטלביה, לאחר שחתם על הסכם פיטורין עם קופת חולים הכללית, שבית החולים שייך לה. בשנים האחרונות הוא לימד באוניברסיטה קורסים בפסיכיאטריה משפטית ומבוא לפסיכופתולוגיה; היום הוא אינו מועסק במוסד ציבורי כלשהו.

לצורך סיפוקם המיני - מוסף הארץ 3.9.99
לצורך סיפוקם המיני - מוסף הארץ 3.9.99

שרות מין חריג בהפניית עובדת סוציאלית במרכז הכוונה לנוער בעיריית ירושלים (מתוך המאמר "לצורך סיפוקם המיני")



2 תגובות: