תביעה נגד בית חולים הלל יפה בחדרה - מטופל התאבד במהלך אשפוז פסיכיאטרי

בעקבות "צוק איתן": התאבד באשפוז פסיכיאטרי , פאוזי אבו טועמה , mynet , אוגוסט 2015

תושב חדרה שסבל מבעיות נפשיות מאז מלחמת יום כיפור, התקשה להתמודד עם המראות במהלך מבצע "צוק איתן". הוא אושפז לבקשתו במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים "הלל יפה", אך שם קץ לחייו בתלייה. כעת תובעת אישתו פיצוי מהמדינה וטוענת: בית החולים לא שמר עליו. "הלל יפה": "בית החולים טרם קיבל את כתב התביעה"

אשתו של תושב חדרה ששם קץ לחייו בעת שהיה מאושפז בבית החולים "הלל יפה", הגישה בשבוע שעבר תביעה נגד המדינה, בה טענה כי ביה"ח התרשל בטיפול בבעלה ובהשגחה עליו.

המנוח - נ', בשנות השישים לחייו, ניהל אורח חיים רגיל למדי, על אף בעיות נפשיות מהן סבל. מצבו הנפשי הידרדר לראשונה בעקבות מלחמת יום כיפור, עת שירת ברמת הגולן. במהלך אחת התקריות, נהרג מפקדו של נ' והוא עצמו נזקק לטיפול רפואי. לאורך השנים לא היה נ' תחת מעקב פסיכיאטרי, למעט פניות נקודתיות למערך בריאות הנפש בקהילה. הוא ניהל חיים נורמטיביים; עבד כאיש אחזקה, התחתן וגידל ארבעה ילדים.

ההחמרה במצבו הבריאותי, ביולי 2014, הגיעה על רקע אירועי "צוק איתן", אז ביקש להתאשפז עקב חוסר יכולתו לעמוד במתחים. נ' התקבל בחדר המיון בבית החולים "הלל יפה" במהלך חודש יולי 2014 עם תלונות על חרדה, הפרעות שינה וזיכרונות ממלחמת יום כיפור. הוא טופל בכדורי הרגעה ושוחרר להמשך טיפול בקופת חולים, שם הוא קיבל תרופות.

כעבור כחודש וחצי, אושפז נ' שוב בבית החולים, הפעם לתקופה ארוכה יותר. במהלך האשפוז שיתף את מטפליו ורופאיו מספר פעמים במחשבות אובדניות. בין היתר סיפר אודות "מחשבות על מוות", "מחשבות שאינו יכול לגרשן כליל", "מחשבות על לחטוף סכין" ותיאר, כי "ראה איש ביטחון עם אקדח ועברה מחשבה להשתמש בו...". שבועיים לאחשר שאושפז, נמצא נ' תלוי על חבל במחלקה אחרת שנמצאת בשיפוצים, ובה, בין כל הפסולת הפזורה, מצא חבל לתלייה.

בית החולים "הלל יפה" (צילום: עידו ארז)
בית החולים "הלל יפה" (צילום: עידו ארז)

אשתו של נ' הגישה נגד המדינה, באמצעות עו"ד אורן בושרי, תביעה על רשלנות רפואית, ודרשה פיצוי כספי של מעל למיליון שקלים. בכתב התביעה נטען, כי על בית החולים "הלל יפה" היה לצפות את מעשה האובדנות מאחר שלכל אורך אשפוזו, דיבר נ' בכנות על כוונות אובדניות. וכן כי אמירותיו אלה שזורות בתיק האשפוז הדיגיטלי, לכל אורכו. "להפרעות נפש סיבות טבעיות, הדורשות טיפול, כמו במחלות אחרות", נכתב בכתב התביעה. טיפול כזה נמנע כאן. הנתבעת התרשלה רשלנות שבמחדל, באין מעשה: באי אשפוזו של המנוח במוסד סגור, משעה שהביע כוונות אובדניות".

עוד נטען בכתב התביעה, כי בית החולים התרשל לכאורה אף בטיפול התרופתי ב-נ' ובכך הציפו אצלו כוונות אובדניות, וכן מנעו ממנו מידע רפואי חשוב הקשור בהן, ובכך הביאו אותו, פשוטו כמשמעו, לכדי מעשה ההתאבדות עצמו. "החבל נמצא במחלקה בשיפוצים - מחלקה פתוחה ונגישה לקהל הרחב ולחולים, מלאת פסולת בניין, במרחק צעדים ספורים ממאושפזי המחלקה הפסיכיאטרית", הדגיש עו"ד בושרי בכתב התביעה.

לכתב התביעה צורפה חוות דעת של ד"ר רוני ומוש, מומחה לפסיכיאטריה, אשר חווה דעתו ביחס לרשלנות לכאורה, והטענות העולות בכתב התביעה. ד"ר ומוש קובע בחוות הדעת כי בית החולים התרשל בטיפול ב-נ', ופעל מתחת לסטנדרט הטיפול המצופה ממנו, וכי לו היה פועל כראוי, מותו היה נמנע.

אולם הטענות של אשתו של נ' נוגעות לא רק למותו של בעלה, אלא אף להתנהלות בית החולים לאחר התאבדותו. בכתב התביעה נטען כי בית החולים לא הודיע למשטרה כי מת אדם בהיותו מאושפז, ולא העביר את דבר האירוע למשרד הבריאות.

מבית החולים "הלל יפה" נמסר: "בית החולים טרם קיבל את כתב התביעה, לכשיקבל יגיב בערכאות המתאימות".

בעקבות "צוק איתן": התאבד באשפוז פסיכיאטרי , פאוזי אבו טועמה , mynet , אוגוסט 2015

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה