בית חולים לבריאות הנפש באר שבע - התעללות קשה בחוסים וקשר שתיקה

יולי 2016 - מאסר לעובדי בי"ח פסיכיאטרי שתקפו חוסים - 4 עובדים לשעבר בבית חולים פסיכיאטרי בבאר שבע נשלחו ל-6-12 חודשים בכלא, לאחר שנחשף כי הכו חוסים ומאושפזים חסרי ישע. השופט: "המסר צריך להיות ברור - חסרי ישע אינם הפקר"
תמיר סטיינמן | חדשות 2 | פורסם 18/07/16



מאסר לפועל לעובדים שתקפו חסרי ישע: אברהם לוסקי, אנטוניו אפונסו, נינה שקנבסקי ויוסי וקנין שימשו כאחים ועובדי כוח עזר בבית החולים הפסיכיאטרי בבאר שבע - עד שנחשף כי הכו ותקפו חוסים באחת המחלקות. אתמול (ראשון) בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר עליהם עונשי מאסר: על לוסקי נגזרו 12 חודשי מאסר בפועל, על אפונסו נגזרו 12 חודשי מאסר בפועל, שקנבסקי נשלחה לחצי שנת מאסר ועל וקנין נגזרו 9 חודשי מאסר בפועל.

הארבעה הורשעו בריבוי מקרים של תקיפת חסר ישע במשך כשנה וחצי, עד להגשת כתב האישום נגדם לפני כשלוש שנים: הארבעה הורשעו במסגרת הסדר טיעון והודו בעבירות. השופט אליהו ביתן לא חסך ביקורת על מעשיהם: "חומרת המעשים בנסיבותיהם ומידת האשם של הנאשמים, והצורך להתריע ולהרתיע, מחייבים הטלת מאסרים בפועל מאחורי סורג ובריח, ואין בנסיבות הנאשמים ובדברים המוזכרים בתסקירי שירות המבחן על הנאשמים כדי להצדיק סטיה מכך".

השופט הוסיף כי "המסר צריך להיות ברור וחד, חסרי ישע אינם הפקר, מי שפוגע בהם, במיוחד אם הוא נמנה על הצוות הטיפולי שלהם, לא ינקה והוא ישלם על כך מחיר משמעותי". עוד הדגיש השופט כי הפרשה מעלה צורך לפיקוח הדוק יותר מצד בית החולים: "העובדה שאירועי התקיפה נמשכו על פני כשנה וחצי באין מפריע וכמעט באין מתריע מדאיגה ומעציבה והיא מעוררת תהיות גם על מידת הבקרה והפיקוח של הנהלת בית החולים".

לוסקי הגדיר במסגרת המשפט את תפקידו בבית החולים כ"עבד" ואמר כי החולים איבדו צלם אנוש בשל מצבם נפשי. לעומתו, אפונסו הסביר כי מעשיו האלימים נבעו משילוב בין שחיקה לבין הפרעה הורמונלית. שנבסקי הודתה כי פעלה באופן שגוי כאשר הפעילה כוח רב כלפי החוסים. וקנין, שלדברי שירות המבחן לקח אחריות על מעשיו והביע צער וחרטה, אמר כי חש בושה גדולה על כך שאיבד חמלה כלפי החוסים.

"השפילו והכו במקלחת ובשירותים"

בכתב האישום לפיו הורשעו נטען כי הם הועסקו במחלקה בה מאושפזים מטופלים המוגדרים "חולים קשים" הסובלים ממחלות נפש קשות: בפרקליטות טענו כי הארבעה ניצלו את חוסר הישע של החולים וחוסר יכולים להתגונן או לדווח עליהם.

"במשך כשנה וחצי עד שהתגלו האירועים הנאשמים תקפו את החוסים, השפילו והכו אותם בזמן המקלחת, בשירותים ובמקומות אחרים במחלקה", נטען בכתב האישום החמור. ערנותם של שניים מעובדי המחלקה הובילה להגשת תלונה במשטרה: הנאשמים הודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירה של תקיפת חסר ישע. התיק נוהל על ידי התובעת עו"ד רננה לוי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי).

אחד הנאשמים ששימש כאח הואשם בכך שנהג לסטור לחוסים בלי סיבה, ואף משך את אחת המאושפזות בשיערה והטיח את ראשה בחלון זכוכית לאחר שדפקה על דלפק תחנת האחיות. עמיתתו למחלקה ששימשה כאחות בכירה הואשמה כי באחת המקרים בעטה בפניו של מטופל שהוכנס ל"חדר המרופד" שאליו נלקחים מטופלים שחוו התפרצות כדי להירגע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה