מוסד פסיכיאטרי איתנים: 3 חודשי מאסר לעובד סמיון פיינשטיין שהתעלל בילדים אוטיסטים

3 חודשי מאסר לעובד בי"ח שהתעלל בילדים אוטיסטים בבית חולים איתנים  , עפרה אידלמן  ,  הארץ , 11.06.2009

סמיון פיינשטיין, עובד צוות במחלקה לטיפול בילדים אוטיסטים בביה"ח "איתנים", הורשע בהסדר טיעון ב-5 עבירות של התעללות בחסרי ישע ע"י אחראי

שלושה חודשי מאסר בפועל ושלושה חודשי עבודות שירות נגזרו אתמול (רביעי) על על סמיון פיינשטיין, עובד צוות במחלקה לטיפול בילדים אוטיסטים בבית החולים "איתנים", שהורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים בהסדר טיעון בחמש עבירות של התעללות בחסרי ישע על ידי אחראי.

בין פברואר 2003 לאפריל 2004 עבד פיינשטיין כאחראי משמרת בצוות העזר במחלקה, שבה היו 20 חוסים שסבלו מאוטיזם, פיגור שכלי ואפילפסיה. בכתב האישום נטען כי האחות הראשית במחלקה, דנה בן מאיר, העומדת לדין אף היא בפרשה, הנהיגה דרכי טיפול פסולות כלפי החוסים במחלקה, שכללו מניעת תרופות ומעשים משפילים. על פי גזר הדין פיינשטיין היה יד ימינה של בן מאיר, ומילא אחר הוראותיה בקפידה. לעתים אף נתן הוראות משלו לפגוע בחוסים באלימות פיזית חמורה וביחס משפיל.

השליך כוס על אחד החוסים


פיינשטיין הורשע על פי הודאתו כי השליך על אחד החוסים כוס, הכריח אותו לאכול אוכל שהוציא מפיו, אילץ אותו לאכול מתחת לשולחן, דיבר עמו בטון תינוקי ובלשון נקבה, צעק עליו, הריץ אותו ממקום למקום ביחד עם חבריו לצוות העזר, דחף אותו, שם אותו בבידוד, שפך מרק על חולצתו, סטר לו, ועוד. חלק מהדברים נעשו בסיוע חבריו לצוות, שכבר הורשעו בפרשה ונידונו לחצי שנת עבודות שירות.

לאחר שהאחות הראשית בן מאיר קבעה כי על כל החוסים לעשות את צרכיהם באותן שעות, חייבו פיינשטיין ואנשי הצוות האחרים את אחד החוסים לעמוד בכלוב שנבנה עבורו בשל נטייתו להירדם בשעת העבודה וכדי שלא יסתובב, ואסרו עליו לצאת לעשות את צרכיו. אם עשה את צרכיו בבגדיו, לא החליפו לו בגדים והוא נותר בבגדיו הספוגים בשתן שעות ארוכות. אם סירב לעבוד סגרו אותו בחדר העבודה, וכשהתקרב לאחד מאנשי הצוות, השליכו עליו פירות. לחוסה אחר גזר את החולצה, השכיבו על הרצפה כשידיו מאחורי גבו, ודרש ממנו לעבוד לאורך שעות ארוכות על חשבון שעות מנוחה.

"הכשל שלפנינו משקף נפילת מערכות ברמה האישית"


השופט צבי סגל כתב בגזר דינו כי פיינשטיין ניצב בצומת מרכזי וחשוב בפרשה כמי שתיווך בין הדרג הרפואי במחלקה לבין כוח העזר. "התנגדות נחרצת של הנאשם למבוקש ממנו, אפילו עד כדי 'סירוב פקודה', או בתצורה המעודנת יותר - החלת ביקורת, שיפוטית וערכית, על הוראותיה ושיטותיה של הנאשמת(...) היו ככל הנראה משנות את פני הפרשה מן הקצה אל הקצה", כתב.

"הכשל שלפנינו משקף, ראש לכל, נפילת מערכות ברמה האישית", הוסיף השופט, "חשכת-מאורות, אובדן או קהות חושים ורגשות אנושיים בסיסיים להם אחיזה עמוקה ואיתנה אצל כל בן תרבות: ביקורת, חמלה, אהבה, דאגה, כבוד, אחריות, זהירות".

סגל הוסיף כי פיינשטיין "נהג בחוסים כאילו לא צלם אנוש צרוב במעמקי נשמתם, כמטרד שיש להסירו".

למרות הביקורת החריפה, אישר סגל את הסדר הטיעון בין הפרקליטות להגנה, שהסכימו לגזור עליו שישה חודשי מאסר. המחלוקת בין הצדדים נותרה בשאלה אם פיינשטיין ירצה את עונשו בעבודות שירות, כנהוג בעונשי מאסר של עד שישה חודשים. השופט קבע כי חציין ירוצו במאסר בפועל וחציין בעבודות שירות, וגזר עליו בנוסף, שנת מאסר על תנאי.
 
3 חודשי מאסר לעובד בי"ח שהתעלל בילדים אוטיסטים בבית חולים איתנים  , עפרה אידלמן  ,  הארץ , 11.06.2009
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה