מוסד פסיכיאטרי איתנים: ידעו על ההתעללות אך שתקו

החשד: ידעו על ההתעללות אך שתקו ,  אפרת פורשר | 20/2/2006 , מעריב

פרקליטות מחוז י-ם הגישה טיוטת כתב אישום נגד מנהל ביה"ח איתנים, סגנו, ועובדים אחרים, שמואשמים כי ידעו על התעללות באוטיסטים, אבל לא עשו דבר. כתב האישום – בכפוף לשימוע 
 
 מורשעים בתעללות במוסד פסיכיאטרי איתנים: ד"ר יעקב מרגולין, ד"ר דניאל מאיר, אחות דנה בן מאיר

בכירי בית החולים איתנים ידעו על ההתעללות הקשה בחוסי המחלקה לטיפול באוטיסטים, אבל העדיפו לשתוק - כך עולה מטיוטת כתב האישום שגיבשה פרקליטות מחוז ירושלים נגד מנהל בית החולים, יעקב מרגולין, סגנו, משה אברמוביץ, והאחות הראשית במוסד, נעמה דוקשיצקי. זו הפעם הראשונה בה מוחלט להגיש כתב אישום נגד המנהלים עצמם, בגין עבירות שהעונש עליהם על פי החוק יכול להגיע לתשע שנות מאסר.

כתב האישום מגולל 11 מקרי התעללות קשים, בהם לפי החשד היו מעורבים לא פחות מ-11 עובדי המוסד. כל הנאשמים, בהם גם את מנהל המחלקה, דניאל מאיר, המפקחת הסיעודית, מריאל גולדברג, האחות הראשית של המחלקה, דנה בן מאיר, וחמישה עובדי כוח עזר, הושעו בינתיים מתפקידם, ויזכו לשימוע אצל פרקליט מחוז ירושלים, בסיומו, יוחלט סופית על הגשת כתב האישום.

טיוטת כתב האישום נמסרה בשבוע שעבר לנאשמים, ואתמול בלילה זכו לקבל אותה גם בני משפחותיהם של הקורבנות.

ההחלטה להגיש כתב אישום גם נגד בכירי בית החולים, שלא ביצעו בעצמם את מעשי ההתעללות, נובעת מהעובדה שבתוקף תפקידם היה עליהם לוודא באופן שוטף כי לחוסים במחלקה ניתן טיפול רפואי וסיעודי הולם. בנוסף, טוענים בפרקליטות, היה על המנהלים לדאוג לאיתורם של עובדים ברמה נאותה, כמו גם לספק כלים הכשרתיים תיאורטיים ומעשיים לטיפול בחולים.

מטיוטת כתב האישום עולה כי בין השנים 2001-2004, הנהיגה האחות הראשית של המחלקה, דנה בן מאיר, דרכי טיפול פסולות כלפי החוסים, אשר כללו מניעת תרופות, מעשים משפילים ודיכוי הדימוי העצמי של החוסים. בן מאיר, שניהלה את המחלקה, קבעה את מדיניות הטיפול ונתנה הוראות לצוות המטפל - הוראות שהופיעו לעיתים על לוח המודעות. על פי החשד, התעלמה בן מאיר מגילויי אלימות שהפעילו אנשי הצוות על החוסים ואף העבירה להם מסר כי הפעלת אלימות כלפיהם מותרת.

ההנהלה גיבתה את בן מאיר


מטיוטת כתב האישום עולה עוד כי מנהל המחלקה, דניאל מאיר, ידע על מעשיה של בן מאיר, ולא עשה דבר כדי להפסיקם. עוד נטען כי החל מחודש פברואר 2003, קיבלה ההנהלה דיווחים על דרכי הטיפול הפסולות שהונהגו בחוסים, על האלימות במקום ועל מערכת היחסים העכורה ששררה בין האחות הראשית של המחלקה לבין מנהל המחלקה, ולמרות זאת לא דיווחה על כך לפקיד סעד או למשטרה ולא נקטה בצעדים לשינוי המצב.

דוח שהוצא ביוני 2003 על ידי המפקחת הסיעודית, מריאל גולדברג, אישר חלק מהממצאים, הובא לידיעת ההנהלה, אך נשאר על המדף. גם גולדברג וגם דוקשיצקי, האחות הראשית בבית החולים, גיבו את בן מאיר, גם לאחר עריכת הבדיקה ולמרות הממצאים הקשים שעלו ממנה ולא נקטו בצעדים לשינוי המצב. בפרקליטות מחוז ירושלים רואים בחומרה את העובדה שהבכירים ידעו ושתקו.

על פי כתב האישום הורתה בן מאיר לאנשי הצוות לאלץ את אחד החוסים, גבר בן 40, לאכול מתחת לשולחן, שלחה אותו לבידוד כאשר סירב, וכאשר הקיא את האוכל הורתה להאכילו בקיא. בנוסף, כדי למנוע ממנו להתנדנד, הצמידה קופסת פלסטיק בין ראשו לבין הקיר, לעיתים מלאה במים כך שכאשר התנדנד, נשפכו עליו המים. על פי מדיניותה, חייב היה החוסה לחיות בתחושת פחד תמידית, נאסר עליו לדבר, לאונן, הוא הושם בבידוד, נשללה ממנו מקלחת, צחצוח שיניים ועוד.

התעללות קשה נוספת בוצעה בחוסה בן 25, הסובל מאוטיזם. בן מאיר, כך על פי טיוטת כתב האישום, החליטה כי אופן הטיפול בחוסה, שסבל מהתקפים שמלווים בהקשת גב וגלגולי עיניים, יהיה מניעת הזרקת ווליום – דבר שאמור להרגיע אותו. כך אילצה אותו לסבול מהתקפים לאורך כל שעות היום, תוך שהיא מענישה אותו במניעת ארוחה חמה, קשירה ובידוד. בעקבות זאת, הוחמר מצבו והוא נהג להכות ולפצוע את עצמו באופן קשה.

אמהות לילדים באיתנים: אין לנו אמון כרמלה ובלה, שבניהם עברו התעללות כאשר שהו במחלקת האוטיסטים, התראיינו לגלי צה"ל וסיפרו על תחושותיהן בעקבות המקרה. "אין שום אמון", אמרו שתי הנשים, אך הוסיפו כי היום המצב השתפר, והצוות הנוכחי קשוב יותר.

כרמלה סיפרה על המקרה של בנה. "הוא אוטיסט וכבר שנתיים במקום", היא סיפרה. "הוא אמור היה להיכנס למקום לזמן קצר, אך השהייה התארכה לשנתיים. הוא עבר התעללות. לאורך זמן הוא קיבל תרופה שהיה ידוע במפורש שלא מתאימה לו, וגרמה לו לתופעות לוואי אלימות מסוכנות מאוד. חשתי מלכתחילה את המסתורין והמגבלות של המקום".

לדברי כרמלה, השהות בבית החולים גרמה לשינוי לרעה בהתנהגות בנה. "הכנסתי אותו כילד חייכן ומתבטא, בעל שמחת חיים, והתקופה הזו גרמה לו להתפרצויות זעם, ופיזית לפצעים פתוחים ולא מובנים. מה שנאמר לי לגבי הפציעות הוא שהוא חבט בעצמו. אני מכירה את הבן שלי טוב, והוא לא היה מסוגל לעשות לעצמו דברים כאלה. ברור שנעשו שם דברים איומים".

שר הבריאות, יעקב אדרי, שהשתתף בשיחה, אמר בתגובה: "מדובר באנשים ללא חמלה, שמעלו בתפקידם. אין לי מושג איך אנשים מתקבלים לעבודה כזו. הנושא הוא כבד והוא נוגע לתחומים חברתיים שעסקתי בהם בעבר. אני הולך לטפל בזה על מנת שמקרה כזה לא יחזור".

עו"ד אבי עמירם, סניגורו של סיימון פיינשטיין, שעבד כחלק מכוח העזר במחלקה וחשוד גם הוא בהתעללות מסר בתגובה להאשמות כי "מסקנות הביניים של ועדה מקצועית שמונתה על ידי שר הבריאות דאז, דני נווה, וערכה בדיקה מדוקדקת בנושא, ניקו את מרשי מכל חשד".

לדברי עמירם, הוועדה, שכללה בין היתר, את סגן הפסיכיאטר המחוזי, שמעה עדויות מכל המעורבים בפרשה ועל פי מסקנות הביניים שלה, לפיינשטין לא היה כל חלק באירועים שנחקרו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה