"בני הפך לבן ערובה של בית החולים הפסיכיאטרי הירושלמי"

מאי 2017 - "בני הפך לבן ערובה של בית החולים הפסיכיאטרי הירושלמי"

כך מתלוננת האם בקובלנות כנגד שני פסיכיאטרים שהגישה למשרד הבריאות

אם לבחור בן 27 פנתה לעמותת מגן לזכויות אנוש, והתלוננה על מה שנראה בעיניה כהפרת זכויות חמורה של בנה על ידי סחיטה באיומים. לדבריה, בנה, שאושפז מרצונו בבית חולים פסיכיאטרי בירושלים, הועבר לאחר תקופה קצרה למחלקה פתוחה, ובהמשך ביקש להשתחרר. כאשר כתב למנהל המחלקה מכתב בקשה לשחרור, זומן למשרדו של אחד הפסיכיאטרים מהמחלקה וזה איים עליו כי אם לא יחתום לו כי הוא נשאר באשפוז מרצונו, יעביר אותו למחלקה הסגורה לאשפוז כפוי. הבן שנבהל מאד מהאפשרות שיחזור לשם, חתם בחוסר ברירה על נייר ריק שהוגש לו, ונשאר בבית החולים. כשהאם שוחחה לאחר מכן עם אותו פסיכיאטר, אמר לה כי בנה חתם כי הוא רוצה להישאר במחלקה, וכי בכל עת שירצה להשתחרר הוא יוכל לכתוב מכתב בקשה לשחרור.

לאחר מספר ימים, החליט הבן, למרות חששותיו, לכתוב שוב מכתב בקשה לשחרור. התשובה התקבלה דרך עובדת הרווחה של המוסד, שיצאה ממשרדו של הפסיכיאטר והודיעה לבן ולאמו כי ישתחרר בתאריך קרוב כלשהו. לאחר מכן הודיעו לבן כי עליו להיפגש עוד עם מנהל המחלקה, וכשיצא, סיפר לאמו שהפעם גם מנהל המחלקה איים עליו בהעברה למחלקה הסגורה לאשפוז כפוי אם יבקש להשתחרר.
כאשר האם נכנסה למשרדו של מנהל המחלקה, אמר לה כי בנה לא נראה טוב ולכן הוא צריך להישאר באשפוז. האם טענה בפניו שבנה נמצא במחלקה פתוחה ואינו מסוכן לעצמו או לאחרים ולכן אין לו סמכות להחזיק בו בבית החולים בניגוד לרצונו.
יהודה קורן, דובר העמותה, אומר כי אם תתבררנה העובדות כנכונות, מדובר בהפרה חמורה של חוק זכויות החולה ובהתנהלות שחשודה בפלילים. הכנסות בתי החולים נגזרות באופן ישיר ממספר מיטות האשפוז התפוסות, ולכן ישנו אינטרס כלכלי מובהק לבתי חולים, במחלקות שאינן מצויות בתפוסה מלאה, "למתוח" את משך אשפוזם של חולים מעבר לנדרש. אולם רק לפסיכיאטרים קיימת זכות היתר, שלא קיימת אצל רופאים במוסדות אחרים, לאשפז חולים כנגד רצונם, או לאיים עליהם בכליאה במחלקה שבה ניתן לקבל זריקות או להיקשר בניגוד לרצונך. השימוש לרעה בזכות היתר הזו כי למתוח את משך האשפוז כמו כל ניסיון לשדוד את הקופה הציבורית הינו עניין שצריך להיבדק בקפידה ולהיות מטופל בחומרה הראויה.

למידע נוסף,
יהודה קורן,
דובר העמותה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה