10 עובדות על נזעי חשמל (שוקים חשמליים) שייתכן שלא ידעת


10 עובדות על נזעי חשמל (שוקים חשמליים) שייתכן שלא ידעת ,  10 ביוני 2017 , עמותת מגן זכויות אנוש

לא רק ששוקים חשמליים (נזעי חשמל) עדיין נמצאים בשימוש כיום, הפסיכיאטרים דוחפים להרחבת השימוש ב"טיפול" אכזרי זה. לאור זאת, קבלו 10 עובדות שייתכן שלא ידעתם אודות נזעי חשמל


1. החזירים היו הראשונים

ה"מדע" מאחורי שוקים חשמליים בתור שיטת טיפול נולד בבית מטבחיים ברומא, איטליה. בשנת 1938, הפסיכיאטר האיטלקי הוגו סרלטי ראה כיצד נותנים לחזירים שוקים חשמליים, שגרמו להם לעוויתות והפכו אותם לכנועים, דבר שהקל על הריגתם. זה נתן לסרלטי השראה לנסות את אותו ה"טיפול" על בני אדם.

2. "סוג טוב של נזק מוחי"?

שבעים ותשע שנים אחרי שהטיפול בשוק חשמלי (נזעי חשמל) הומצא, הפסיכיאטרים מודים שהם עדיין לא יודעים כיצד הוא "פועל". הועלו מספר תאוריות, אך הזרם המרכזי של המדע לא הכיר באף אחת מהן כמדעית. אחת מהתאוריות הפסיכיאטריות הרבות גורסת שנזעי חשמל "יוצרים סוג טוב של נזק מוחי".


3. לא פחות אכזריים ממה שהיו בעבר

 
הפסיכיאטרים טוענים שנזעי חשמל מודרניים הם הרבה פחות ברבריים מאלו המתוארים בסרט זוכה האוסקר קן הקוקיה. אולם המתח והזרם החשמלי של נזעי חשמל כיום הם גבוהים יותר משהיו בתקופה המתוארת בסרט, כשהעוויתות העוצמתיות מהטיפול היו גורמות לשברים בעצמות של המטופלים.

4 "חדש" אבל לא משופר

הסיבה לכך שמטופלים כבר לא מקבלים שברים בעצמות איננה כי הזרם חלש יותר (נזעי חשמל מודרניים משתמשים בזרם חזק יותר), אלא בגלל שנותנים למטופלים חומר מרפה שרירים, ובכך מקנים לטיפול חזות פחות אכזרית. מרפה השרירים עצמו עשוי להיות מסוכן ביותר, וקיים תיעוד כי החומר הנפוץ ביותר להרפיית שרירים בנזעי חשמל גורם לדום לב, שיתוק ממושך של שרירי הנשימה ותגובות אלרגיות מסכנות חיים.


5. הכוח ליצור נזק

נזעי חשמל מודרניים שולחים זרם חשמלי למוח שהוא חזק פי 7.5 מהזרם בגדרות חשמליים המשמשים להרתעת דובים, המעבירים זרם חשמלי לדוב כשהוא נוגע בכבלים הטעונים. עם זאת פסיכיאטרים דוחפים להגברת השימוש בנזעי חשמל על ילדים.

6. איגוד הפסיכיאטרים האמריקני רוצה כוח לתת שוקים חשמליים לילדים

 
איגוד הפסיכיאטרים האמריקני (ה-APA) ביקש ממנהל המזון והתרופות (ה-FDA), אשר מסדיר את השימוש במכשיר נזעי החשמל, אישור להרחיב את השימוש בנזעי חשמל על ילדים ומתבגרים. במכתב ל-FDA, ה-APA מציין: "גישה לטיפול מהיר ויעיל כמו נזעי חשמל היא משמעותית במיוחד בילדים ומתבגרים…"


7. כבר נותנים שוקים לגילאי 0-5

פסיכיאטרים טוענים שילדים מקבלים נזעי חשמל באופן "לא תדיר", אך אף מדינה או סוכנות פדרלית לא מתעדים כמה ילדים מקבלים שוקים חשמליים מדי שנה. מסמכים של Medicaid (ביטוח בריאות למעוטי יכולת בארה"ב) שהושגו באמצעות חוק חופש המידע חשפו כי פסיכיאטרים בארה"ב נותנים שוקים חשמליים לילדים בגילאים 0-5 במסווה של "טיפול".

8. הגיון פשוט – אל תתנו שוקים לילדים

בספר של ארגון הבריאות העולמי על בריאות הנפש, זכויות אדם וחקיקה כתוב: "אין התוויות לשימוש של נזעי חשמל על קטינים, ולכן יש לאסור זאת באמצעות חקיקה". ארבע מדינות בארה"ב ואוסטרליה המערבית כבר אסרו נזעי חשמל מתחת לגילאים 12-16.


9. שימוש על נשים בהריון

 
נותנים שוקים חשמליים גם לנשים בהריון, אפילו בשליש האחרון. בעוד שפסיכיאטרים טוענים שזה לחלוטין בטוח, מחקר שנעשה ע"י חוקרים נורבגים גילה אחוז תמותה של 7.1% בפעוטות בעקבות שימוש בנזעי חשמל על אמהות בהריון. אירועי לוואי מתועדים של נזעי חשמל על נשים בהריון כוללים הפלה, לידה של עובר מת, בעיות לבביות ומומים בעוברים.

10. בטיחות ויעילות אינם נדרשים

אופן ה"הסדרה" של שוקים חשמליים בארה"ב הוא רק באמצעות ה-FDA, אשר מסדיר את השימוש במכשיר. ה-FDA מעולם לא דרש ניסויים קליניים שיוכיחו את הבטיחות והיעילות של הטיפול. הוא פשוט הירשה למכשיר להישאר בשוק, למרות הודאה בכך ששוקים חשמליים עלולים לגרום לאיבוד זכרון קבוע, סיבוכים לבביים, נזק מוחי ומוות.

סיכום

רוב האנשים אינם מאמינים ששוקים חשמליים (נזעי חשמל) עדיין נמצאים בשימוש בחברה המודרנית. זה כנראה בגלל שעצם הרעיון של שוק חשמלי הוא כ"כ נוראי שרוב האנשים פשוט לא מאמינים שהוא עדיין בשימוש. עובדתית, נזעי חשמל הוא אחד ה"טיפולים" האכזריים ביותר שאי פעם ניתנו לאנשים במסווה של טיפול בבריאות הנפש. עם זאת בערך מיליון אנשים ברחבי העולם, כולל 100,000 אמריקנים לערך, מקבלים שוקים חשמליים מדי שנה, ביניהם קשישים, נשים בהריון וילדים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה