תלונה נגד בית חולים הדסה: מטופלת בהיריון נקשרה במשך 12 שעות

חשיפה • במחלקה הפסיכיאטרית בביה"ח הדסה הזריקו למטופלת זריקת הרגעה והעבירו אותה בכוח לחדר הקשירות • מטופלת נוספת נקשרה במשך 5 שעות משום שסירבה לקבל זריקה • משרד הבריאות: המקרים ייבדקו. רן רזניק , 08.05.2018 , ישראל היום

מיטה לקשירת מטופלים , צילום: Getty Images
מיטה לקשירת מטופלים , צילום: Getty Images
מטופלת בת 25 בחודש השישי להריונה נקשרה פעמיים בידיה וברגליה למשך כ־6 שעות רצופות בחדר הקשירות של המחלקה הפסיכיאטרית הסגורה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. המטופלת נקשרה משום שהתנגדה לאשפוזה בכפייה וכי צעקה שהיא רעבה.


מטופלת נוספת נקשרה למשך 5 שעות רצופות באותה מחלקה וזאת בגלל סירובה לקבל זריקה. תלונה מזעזעת וחריפה מאוד בנושא הועברה בימים האחרונים למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. בעקבות התלונה, משרד הבריאות פתח בחקירת הפרשה.

את התלונה העבירה עו"ד שרון פרימור, היועצת המשפטית של ארגון "בזכות", העמותה החשובה בארץ לקידום הזכויות של אנשים עם מוגבלויות. על פי התלונה, הקשירות מנוגדות באופן קשה ומקומם לחוק ולהוראות משרד הבריאות: "המחלקה הפסיכיאטרית בהדסה רומסת נורמות בסיסיות של טיפול". העתקי התלונה נשלחו לפרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה ולפרופ' עומר בונה, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בהדסה.

כפי שנחשף במאי 2017 ב"ישראל היום", בעקבות לחץ תקשורתי וציבורי מתמשך קבעה ועדה מיוחדת במשרד הבריאות כי קשירה ובידוד אינם טיפול רפואי והם מזיקים מאוד לחולים. הוועדה המליצה לאסור את הקשירות לחלוטין ולהתירן רק במקרי חירום קיצוניים. בחודש שעבר פרסם מנכ"ל משרד הבריאות הנחיות מחייבות לבתי החולים, שלפיהן קשירות ובידודים הם "אמצעים קיצוניים שמותר להשתמש בהם רק במקרים חריגים ביותר".

ואולם, על פי התלונה, בשני המקרים האחרונים נקשרו המטופלות בניגוד מוחלט להוראות של משרד הבריאות. ההוראות אוסרות קשירת חולים כאמצעי של ענישה והתרעה ובמקרים של אי הסכמה לאשפוז או סירוב לקבל תרופות. לפי התלונה, המטופלת בהיריון נקשרה בפברואר השנה פעמיים לכ־6 שעות "בתגובה להתנגדותה הפיזית לאשפוז הכפוי ולאחר שצעקה לדבריה שהיא רעבה". התלונה מתארת כיצד "5 אנשי צוות רכנו מעליה ועל הבטן ההריונית שלה, הזריקו לה זריקת הרגעה והעבירו אותה לחדר הקשירות למשך כ־6 שעות".

עו"ד פרימור כותבת כי "התנהלות המחלקה הפסיכיאטרית בהדסה עין כרם חוצה נורמות בסיסיות של טיפול. נראה כי הגישה החדשה של משרד הבריאות פסחה על בית החולים שרואה את עצמו חופשי לנהוג כפי שנהג מאז ומעולם בנושא הגבלות מטופלים".ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "המקרים המתוארים בתלונה ייבדקו מול הדסה. כידוע, משרד הבריאות פרסם חוזר מנכ"ל המבהיר את הכללים באשר להגבלות במחלקות הפסיכיאטריות".

מהדסה נמסר בתגובה כי "קשירת מטופלים היא חלק מטיפול פסיכיאטרי בכפייה. עם זאת, נוהלי משרד הבריאות מחייבים שימוש באמצעי זה אך ורק בנסיבות מסוימות ובאופן מאוד מבוקר. הדסה פועלת בהתאם להוראות הדין ונוהלי משרד הבריאות ללא כל סטייה בנושאים אלו, ודוחה את הטענות החמורות שהועלו כלפיה. מפאת חובתה בדין לשמור על הסודיות הרפואית ופרטיותם של מטופליה, מנועה הדסה מהתייחסות לתלונות הפרטניות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה