מוסד פסיכיאטרי אברבנאל בת ים - "מחסור במיטות ובמזון - וחולדות על התקרה"

"מחסור במיטות ובמזון - וחולדות על התקרה", רן רזניק , ישראל היום, 17.02.2019

בית החולים אברבנאל צילום: גדעון מרקוביץ'
בית החולים אברבנאל צילום: גדעון מרקוביץ'

עובדי ביה"ח התלוננו בפני המנהל פרופ' מלמד על "תנאים הומניטריים בלתי נסבלים" • כ-‭20‬ מאושפזים נדבקו בחיידק מסוכן • יו"ר איגוד הפסיכיאטרים: "הממשלה צריכה להכריז על מצב חירום" • אברבנאל: "אנו עושים כל מה שמתאפשר כדי לשפר את המלונאות והתשתיות"

בבית החולים הפסיכיאטרי"אברבנאל" בבת ים מחריפים תנאי האשפוז הקשים והבלתי הולמים, כך נודע ל"ישראל היום".

לאחרונה, עובדים בביה"ח התלוננו בפני המנהל, פרופ' יובל מלמד, על חולדות משוטטות, על מחסור בעשרות מיטות אשפוז, ואפילו על מחסור במים חמים במקלחות.

צילום: ‭ GettyImages ‬
צילום: ‭ GettyImages ‬
 
אברבנאל הוא ביה"ח הפסיכיאטרי המרכזי של תל אביב וגוש דן, ומאושפזים בו כ-‭350‬ מטופלים. התלונות הקשות על תנאי האשפוז והטיפול הועלו למרות ההבטחות בשנה האחרונה של בכירים במשרד ובביה"ח בעניין שיפור תנאי האשפוז. באוגוסט ‭ 2016‬ נחשפו ב"ישראל היום" תלונות על מחסור במיטות האשפוז בביה"ח, ועל זוהמה בחלק מהמחלקות. אולם מעדויות חדשות מאברבנאל עולה כי המצב הולך ומחמיר. לפני כשבוע, למשל, התריע הצוות הסיעודי במחלקה סגורה ד' בפני פרופ' מלמד כי כבר זמן רב ישנם "תנאים הומניטריים בלתי הולמים ובלתי נסבלים של המטופלים במחלקה, מחסור בביגוד ובאוכל, ותנאי עבודה לא הולמים, בלתי אפשריים, לא מקובלים, מתישים ומסוכנים". במחלקה זו מאושפזים כ-‭50‬ חולים בכפייה. הצוות התריע כי הדבר גורם ל"חיכוכים בלתי פוסקים בין מטופלים וחשיפה של הצוות לאלימות". 

אברבנאל - חולים על הריצפה, מחסור במיטות  -  "ישראל היום", ‭ 04.08.16 ‬
 אברבנאל - חולים על הריצפה, מחסור במיטות  -  "ישראל היום", ‭ 04.08.16 ‬

בתוך כך, הצוות התריע כי בגלל מחסור בכיסאות מטופלים אוכלים בעמידה, המזון לא מספיק למחלקה, והם נאלצים להגיש אותו במנות קטנות. בד בבד, יש צפיפות רבה בחדרים. הצוות אף ציין כי יש מחסור בכריות, בבגדים למטופלים ובשמיכות, יש עומס קשה על המקלחות, וכי בגלל תקלות רבות בטלפון הציבורי המטופלים נשארים זמן רב ללא קשר עם העולם החיצון. העובדים התלוננו עוד כי במחלקה הסגורה ה' יש חולדות מעל התקרה. כמו כן, ל"ישראל היום" נודע כי נמשכת ההתפרצות המדאיגה של זיהום הנגרם מחיידק מסוכן בקרב כ‭20- ‬ חולים המאושפזים במחלקה הכרונית לגברים ("ממושכת ב'"). במחלקה זו עולות טענות על כך שאף שהזיהום מחייב הקפדה מוגברת על ניקיון, יש מקרים רבים של מחסור במים. כפי שנחשף אשתקד ב"ישראל היום", על פי נתוני משרד הבריאות, הזיהום נגרם על ידי חיידק המרסה, שנחשב למסוכן מאוד והוא גורם נפוץ לזיהום בבתי חולים ועמיד בפני מרבית סוגי האנטיביוטיקה. במשרד הבריאות התריעו בפני הנהלת ביה"ח כבר ב-‭2017‬ על מחדל בטיפול בזיהום. 

זיהום מסוכן באברבנאל בת ים -   "ישראל היום", ‭ 25.01.18 ‬
זיהום מסוכן באברבנאל בת ים -   "ישראל היום", ‭ 25.01.18 ‬

ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטרים: "המצב הנורא של התשתיות והמחסור החמור בכוח האדם הינם ביטוי להזנחה פושעת של מה שאנחנו מכנים 'החצר האחורית של הרפואה'. איגוד הפסיכיאטריה גיבש תוכנית שנקראת 'הרפורמה האיכותית' , על הממשלה להכריז על מצב חירום במערכת הבריאות בכלל ובפסיכיאטריה בפרט".

תגובת אברבנאל: "בית החולים נערך להתמודד עם העומס הקיים בכל מערכת בריאות הנפש, ועושה כל שלאל ידו כדי לשפר את המלונאות והתשתיות בכספים שהוקצו על ידי משרד הבריאות: בינוי פרויקט הנוער החל לפני כשלושה חודשים בעלות של ‭ 70‬ מיליון שקלים; מחלקה פעילה ה' שופצה מהיסוד בעלות של 2 מיליון שקלים; במחלקה פעילה ד' שופצו שטחים ציבוריים (צביעה), חדר עישון, מקלחות, שירותים, ורצפת עישון חיצונית - בעלות ‭ 400‬ אלף שקלים. אין בבית החולים מחסור במזון או בציוד. כל ביגוד המטופלים וכלי המיטה הוחלפו בשנה זו לחדשים. בנוגע למרסה מדובר בנשאות לחיידק, לא בתחלואה. נשאות זו קיימת בקהילה ובכל בית חולים".
"מחסור במיטות ובמזון - וחולדות על התקרה", רן רזניק, ישראל היום, 17.02.2019

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה