טיפולי חשמל מסוכנים - ללא כל הדרכה ופיקוח

טיפולי חשמל מסוכנים - ללא כל הדרכה ופיקוח , רן רזניק , ישראל היום , 12.01.2020

מחדלי ביה"ח הפסיכיאטרי מעלה הכרמל - גילויים חדשים: הרופאים המתמחים עושים את הטיפולים בניגוד להוראות • מתמחה זוטרה סיפקה טיפול ללא הרדמה

בניגוד גמור וחמור להוראות משרד הבריאות, בבית החולים הפסיכיאטרי הממשלתי "מעלה הכרמל" בטירת הכרמל מבצעים רופאים מתמחים בתחילת ההתמחות טיפול חשמל למאות חולים, כאשר מי שמלווה אותם הם רק רופאים מתמחים אחרים, ומבלי שהמתמחים עברו קודם לכן הדרכה והכשרה על ידי פסיכיאטר בכיר ומומחה, ומבלי שביצעו תחילה את הטיפולים בפיקוח רופא מומחה בכיר, כמתחייב.

נוסף על כך, עולים כשלים חמורים ומסוכנים מאוד בתפעול ובתפקוד היחידה לטיפול בחשמל בבית החולים שבה יש תחלופה גדולה מאוד של הצוות הרפואי והסיעודי, חוסר ידע של הצוותים בטיפולים אלה, למרות שהם עושים בפועל את הטיפול, וחוסר במידע קריטי אפילו של הרופאה הבכירה שהיתה אחראית על טיפולים אלה. כמו כן יש כשלים חמורים בתקשורת בין אנשי הצוות, ומתברר כי בבית החולים לא קיים כל נוהל פנימי שמסדיר את מתן טיפולי החשמל לחולים, אף שמדובר בטיפול בעל סיכונים מיוחדים ועם רגישות ציבורית מיוחדת בגלל החשש מטיפולים אלה.

כך עולה מחקירה פנימית שהתקיימה בהנהלת בית החולים בעקבות המקרה המזעזע שבו רופאה מתמחה בתחילת ההתמחות התנסתה לראשונה ב־2018 בטיפול ראשון בחשמל לחולה מבלי שהוא הורדם הרדמה מלאה, בניגוד גמור להוראות משרד הבריאות, להסכמה של החולה ולהתחייבות המוצהרת של בית החולים, וזאת תוך סיכון קשה לבריאותו ולחייו של המטופל, שהיה זה טיפול החשמל הראשון שקיבל.

לפי ממצאי החקירה, המקרה המזעזע קרה בגלל שלא קיימת בבית החולים הדרכה והכשרה של מתמחים למתן טיפולי חשמל. נוסף על כך, התברר עוד כי המטופלים לא מקבלים באופן קבוע הסבר מהרופא המרדים על ההרדמה ולא חותמים בפניו על הסכמתם להרדמה, כמתחייב.

על פי ממצאי החקירה, הרופאה המתמחה הזוטרה עשתה במקרה זה את טיפול החשמל הראשון בהתמחות, כאשר מי שהדריך אותה היה רק רופא מתמחה אחר, וזאת למרות שהוראות משרד הבריאות מחייבות את בתי החולים לקיים ולתעד הדרכה והכשרה על ידי רופא מומחה לכל הרופאים לפני שיורשו לבצע טיפולי חשמל. עוד התגלה כי הרופאה הבכירה שהיתה אחראית על היחידה באותו זמן, כלל לא בדקה ולא הכירה את היכולות של המתמחה בביצוע טיפולי חשמל, וכי האחראית לא ידעה כלל על חובת ההסכמה וההדרכה של הרופאים לפני ביצוע טיפולים אלה.

טיפול בנזעי חשמל (ETC) הוא הליך רפואי שבו מועבר זרם חשמלי קצר לראש החולה באמצעות אלקטרודות, לצורך ריפוי של מחלות נפש כמו דיכאון קשה וסכיזופרניה חריפה, ואולם יש לו סיכונים רבים וקשים כולל פגיעה בזיכרון ושיתוק חלקי. את הטיפול עוברים עשרות רבות של חולים בשנה ב"מעלה הכרמל", ולדברי רופאים, הנתונים מבית החולים "מעלים חששות כבדים על העמדתם בסיכון גדול מאוד של מאות החולים מבלי שהם בכלל ידעו על כך ובניגוד חמור לחוק ולאתיקה הרפואית".
כפי שנחשף לפני שבוע ב"ישראל היום", בשבע מחלקות פסיכיאטריות ב"מעלה הכרמל" לא חודשה ההכשרה, כמתחייב בחוק, במשך שנים, וכי לאור זאת הבקרה האחרונה שנעשתה בחלק מהמחלקות התקיימה לפני עשר שנים ויותר. ממצאים אלה הועברו גם בתלונתו יוצאת הדופן של פרופ' אנטולי קריינין, מנהל מחלקה 5א' בבית החולים, שהתלונן לפני כחודש בפני ראשי המועצה המדעית על מחדל ההתמחות המתמשך.

"פוטרתי ממניע אישי" 

עוד התגלה כי 22 הרופאים המתמחים עושים במשך שנים רבות את ההתמחות ומטפלים במאות חולי נפש, חלקם קשים ומורכבים מאוד, ללא כל בקרה ופיקוח חיצוניים של המועצה המדעית ושל משרד הבריאות. עוד נחשפו גם מסמכים פנימיים ועדויות של רופא שפוטר במאי 2019 מעבודתו לאחר שנתיים של ניסיון כמתמחה בפסיכיאטריה ב"מעלה הכרמל", על ידי מנהל בית החולים, ד"ר יעקב פולאקביץ, בטענה שהתגלו אצלו "אירועים חוזרים שהעלו חשש לפגיעה בבטיחות הטיפול". בעקבות זאת הגיש הרופא ביוני 2019 תביעה נגד בית החולים באמצעות עו"ד זכי כמאל לבית הדין לעבודה בחיפה, שבה הוא טוען כי "פיטוריו נעשו מתוך מניעים אישיים, לרבות היותו עד לליקויים רציניים בתפקוד רופאים וחלק מהנהלת בית החולים..."

"המטופל החל לפרכס"
בתצהיר שהגיש הרופא לבית הדין הוא חושף את המחיר של התמחות הרופאים ללא בקרה וללא פיקוח, והעלה טענות חמורות מאוד על טעויות רפואיות קשות בטיפול הרפואי, שהעמידו מטופלים בסכנת חיים. בין היתר הוא העיד כי "כמו מתמחים אחרים, היינו מחויבים לעשות למטופלים טיפול בנזעי חשמל, ובאחד הטיפולים התלוותה אלי רופאה מתמחה חדשה שלימדתי אותה את הטיפול. הרופאה המתמחה רצתה לתת את הטיפול למטופל חדש, ועקב אי־הבנה בינה לבין הרופא המרדים, היא חשבה שהמטופל כבר קיבל הרדמה כאשר הוא עוד לא הורדם, ועל כן, כאשר המתמחה נתנה למטופל את מכת החשמל ללא הרדמה, המטופל החל לפרכס והועבר לאחר מכן להשגחה, ובדרך נס לא קרה אסון. חרף מעשה זה, לא ננקטו נגד הרופאה אמצעי משמעת כלשהם".

המתמחה הצהיר עוד כי המקרה נחקר על ידי ד"ר יולי גייר, אחראי על האיכות ובטיחות המטופל בבית החולים, וציין כי ד"ר גייר "בא אלי בטענות אף שאני המתמחה, ולא יכולתי לבקר את פעולותיה של הרופאה המתמחה".

"הסוגיה נמצאת בבירור"
ל"ישראל היום" נודע כי בחקירה הפנימית של ד"ר גייר התגלו כשלים חמורים מאוד ומתמשכים על פני שנים רבות ביחידה לטיפולי חשמל בביה"ח, ובין השאר התגלה כי "חסרה תוכנית מובנית של הכשרת מתמחים" לביצוע טיפולי חשמל, וכי כלל לא קיימת תוכנית לקבלת הרשאה חתומה לצוות הרפואי והסיעודי לפני ביצוע הטיפול. לדברי בכיר במשרד הבריאות, ביום חמישי שלח פרופ' קריינין מכתב לכל מאות עובדי "מעלה הכרמל", שבו המשיך להתריע על הכשלים החמורים בהתמחות הרופאים, וציין כי כבר במשך שנים אין בבית החולים הכשרה ולימודים סדירים לרופאים המתמחים. פרופ' קריינין הוסיף כי "הדבר נעשה על ידי המתמחים עצמם ובין עצמם בשיטה של 'מפה לאוזן' וזה קורה כבר שנים באחריות ישירה של הנהלת בית החולים".
משרד הבריאות מסר בתגובה: "מדובר בסוגיה שנמצאת עדיין בבירור מעמיק. מסקנות יפורסמו בימים הקרובים".



טיפולי חשמל מסוכנים - ללא כל הדרכה ופיקוח , רן רזניק , ישראל היום , 12.01.2020
טיפולי חשמל מסוכנים - ללא כל הדרכה ופיקוח , רן רזניק , ישראל היום , 12.01.2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה