"כדור הפלא": ההשפעות ההרסניות של שימוש לרעה בריטלין

"כדור הפלא": ההשפעות ההרסניות של שימוש לרעה בריטלין , ד"ר אילן טל , אינה ארצי,  14.01.2020 , ynet

הם נקראים "כדורי הפלא", נתפסים כממריצים ומתגברים ביצועים, וזמינים להשגה כמעט כמו אקמול. אך כשנצרכים ללא פיקוח או צורך אמיתי - ריטלין ואחיו הגדול אטנט, עשויים להיות ממכרים והרסניים

כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, מתפרסמות כתבות בתקשורת העוסקות בצורה מתומצתת בתופעת השימוש בתרופות מרשם ממריצות מסוג ריטלין. לאחרונה התווספו ידיעות גם על הכדור אטנט, "האח הגדול והאיכותי של ריטלין", שניהם זוכים בחוגים מסויימים לכינוי "כדור הפלא" - מעין תוסף מרץ ואנרגיה המתגבר ביצועים בעולם התחרותי בו אנו חיים. אך בשעה שהוא יכול לעזור למבוגרים וילדים הסובלים מהפרעות קשב - כשנלקח בפיקוח וללא תופעות לוואי - אם נעשה בו שימוש לרעה הוא עשוי להיות ממכר והרסני.

ריטלין: כאשר נלקח ללא פיקוח - עשוי להיות ממכר ואף מסוכן (צילום: shutterstock)
ריטלין: כאשר נלקח ללא פיקוח - עשוי להיות ממכר ואף מסוכן
(צילום: shutterstock)
תופעת השימוש בריטלין ואחיו אטנט, אינה תופעה חדשה. הכדור מלווה ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב כבר תקופה ארוכה. שני הכדורים הם סוגים שונים של תרופות להפרעות קשב, כאשר אטנט היא הגרסה של חברת טבע לתרופה המוכרת "אדרל". ריטלין ואטנט שונים זה מזה באופן שבו הם מעלים את כמות הדופמין באיזורים מסויימים במוח, אבל התוצאה אמורה להיות דומה - יותר דופאמין מוביל ליותר ריכוז ושקט אצל הסובלים מהפרעות קשב.
אטנט התפתח משום שחלק מהאנשים אינם סובלים את הטיפול בריטלין, אם בגלל תופעות הלוואי בקרב ילדים ומבוגרים, ואם משום שאצל חלק מהמטופלים ריטלין אינו מביא את התוצאה הקלינית הצפויה. אטנט הוא למעשה תערובת של כמה אמפטאמינים, שכולם אמורים למנוע מדופאמין (וגם מנוראדרנלין) להיספג בחזרה לאחר שהפורש במוח, וכך לעודד אותו להיות פעיל יותר.
חשוב לציין שאנשים רבים נעזרים באופן מסודר ומפוקח בתרופות מסוג זה: ריטלין לסוגיו, קונצרטה, אטנט, אדרל, פוקלין, ויואנס ועוד. כאשר הטיפול נעשה במינון הנכון ולאבחנה הנכונה, הוא פעמים רבות בעל השפעה טובה ומשמעותית. כך, אם נדרש טיפול כזה והוא נלקח בפיקוח וללא תופעות לוואי, הוא יכול לעזור מאוד למבוגרים ולילדים עם הפרעות קשב.

למרות התדמית הקלילה: ריטלין ואטנט בעלי פוטנציאל התמכרות הרסני

הבעיה מתרחשת כאשר קיים שימוש לרעה בממריצים מסוג זה. החיים בעידן המודרני בכלל ובארץ בפרט, מתנהלים בקצב מהיר ומטורף, עם ציפיות להצליח ולעמוד בדרישות החברה הגבוהות. הצורך להצליח בכל התחומים, לעמוד בתחרות כאשר אין לאנשים מרחב לטעות מעמיד אותנו ברף גבוה וכמעט לא אנושי.
המשאבים הנפשיים שלנו מוגבלים ולא כולנו מסוגלים לעמוד בדרישות הגבוהות האלה. התחרות מייצרת סטרס, חרדה, חרדת ביצוע, חוסר אמונה ביכולות שלנו, חוסר ביטחון ואף דיכאון. ישנם אנשים שההתמודדות עם מציאות זו עלולה לגרום להם לחפש פתרונות כימיים ומידיים בכדי לעמוד בסטנדרטים האלה.
למרות התדמית הקלילה, הנחמדה והבלתי מזיקה של "כדורי הפלא", ריטלין ואטנט - כאשר הם נלקחים ללא פיקוח הם עלולים להיות ממכרים ולעיתים אף מסוכנים. אטנט, כשנמצא בשימוש לרעה יכול להיות דומה לשימוש בקוקאין. למרות שגם קוקאין יחסית נפוץ בחברה שלנו, ורבים משתמשים בו רק לעתים, עדיין יש לו פוטנציאל התמכרות הרסני.
בסקר על שימוש לרעה בתרופות שנערך בארה"ב, נמצא שכמיליון איש השתמשו לרעה בתרופות מסוג זה לראשונה בחייהם במהלך שנת 2017 כלומר, כמיליון משתמשים לרעה הצטרפו באותה השנה למעגל המשתמשים.
מבין המשתמשים לרעה, השכיחות הגבוהה ביותר נמצאה בקרב תלמידי י"ב. 2% מהתלמידים בקבוצת הגיל הזו דיווחו על שימוש לרעה במשככי כאבים, 6% מהם מהתלמידים דיווחו על שימוש לרעה באדרל בלבד. מתוך אלה - 60% קיבלו את התרופה מחבר או מבן משפחה.
המכון האמריקאי הלאומי לשימוש לרעה בתרופות הביע דאגה בעקבות עליית השימוש לרעה בתרופות אלו בקרב בני נוער וצעירים משנת 2012 ואילך. זאת לצד ההדגשה כי כאשר הכדור ניטל באופן מסודר ומפוקח הוא אכן יכול להביא לשיפור ניכר.
בישראל אמנם לא קיימת הערכה מדעית מדויקת על אחוזי השימוש לרעה בממריצים, אך השימוש בכדורים הוא נפוץ - בעיקר מכיוון שהם קלים להשגה ונתפסים כלא מזיקים ולא ממכרים. בסקרים שנערכו בארץ, נמצא כי השימוש לרעה מתרחש בעיקר בקרב סטודנטים - כ-20% מהם נטלו ריטלין או תרופה דומה, ו-7% צרכו אותו ללא מרשם.
"חיזוקית" לביצועים בעבודה בעלת שוק שחור
מכיוון שהכדורים לעיתים אכן עוזרים לתפקד בצורה טובה יותר, מרשמים ניתנים בקלות יחסית וכדורים מועברים בין בני משפחה וחברים ללא אישור רופא, כמו אקמול. רבים מאיתנו מכירים מישהו שאפשר "להשיג" ממנו או מהילד שלו את הכדור אטנט.
לאטנט קיימת תדמית של "חיזוקית" לביצועים בעבודה, בלימודים ואפילו בתפקוד בבית. התקשורת תיארה שלאטנט "צמח שוק שחור שבו אלפי אנשים סוחרים וקונים אותו ללא מרשם, כדי להפיק את המיטב מעוד יום עבודה". ד', סוחר בכדורי אטנט, סיפר באחת הכתבות – "שמע זה להיט, מי שלוקח אותו פעם אחת לא יפסיק. אנשים לוקחים את זה גם במסיבות, מבוגרים וצעירים, הכדור הזה עושה לאנשים ממש טוב".
גם אנשים הסובלים מהפרעת קשב ומקבלים את הכדור בצורה רפואית ומוצדקת, עלולים להשתמש בו לרעה ואף לפתח התמכרות, באם לא נוטלים אותו לפי ההוראות הרפואיות. לציין שאין זה נדיר שתרופות מסויימות עלולות לגרום להתמכרות אם לא ניטלות לפי ההוראות הרפואיות, כדוגמת כדורים להרגעה או כדורים נגד כאבים.

פגיעה במערכות יחסים ובתפקוד

הבעיה בשימוש לרעה היא שעם הזמן אנו נשענים יותר ויותר על התרופות מאשר על עצמנו, לא מפתחים הרגלים וכלים להתמודדות יעילה ומעבירים קרדיט על ההצלחות שלנו אל הכדור ולא ליכולות הלמידה והביצועים שלנו. ככל שמעלים את המינון, עולות תופעות לוואי לא רצויות כמו עייפות, עצבנות, פגיעה בשינה רציפה, יכולת הריכוז יורדת, סף התסכול יורד ועוד. פעמים רבות נראה שינוי בדפוסי התנהגות ופגיעה במערכות יחסים במשפחה ואף במקום העבודה.
שימוש לרעה יכול לגרום נזק עצום לאדם ולסביבתו לכן כשמזהים שימוש לרעה או התמכרות לממריצים, צריך וכדאי לקבל עזרה מקצועית. הטיפול מתמקד בהורדת השימוש באמצעות החזרת מרכז החיים לא לנטילה עצמה אלא לרגשות, למחשבות ולערכים של אותו אדם. במקביל נערכת עבודה תפקודית ממשית, לעזור לחזק קשרים בונים וחיוביים.
בהדרגה פוחת השימוש, תוך בניה חיובית של יכולות אישיות ומקצועיות אשר אינן תלויות בנטילה של חומרים חיצוניים. כמו כן, נערכת התאמה בין הדרישות החיצוניות בעבודה והמשפחה לבין העומס הרגשי והתפקודי שכל אחד מאיתנו יכול לשאת. אנשים אשר השתמשו לרעה ועברו תהליך, פעמים רבות מדווחים על תחושת חופש גדולה יותר, לחבור, להחליט, להגיד כן או לא ובעיקר לסמוך על עצמם.


ד"ר אילן טל הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז ד"ר טל; אינה ארצי היא עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית ומטפלת בהתמכרויות. מנהלת תחום התמכרויות במרכז ד"ר טל

"כדור הפלא": ההשפעות ההרסניות של שימוש לרעה בריטלין , ד"ר אילן טל , 14.01.2020 , ynet

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה