מגיפת הריטלין

דצמבר 2020 - מגיפת ריטלין בבתי הספר ובאוניברסיטאות בארץ:
לכאורה, מדובר באלפי אבחונים כוזבים של הפרעת קשב
אנו תובעים לחקור את הנושא  בישראל 2020 ,שיעור הילדים שמאובחנים עם הפרעת קשב הוא כ- %20
ושיעור הילדים שמקבלים תרופות להפרעת קשב הוא לפחות %8.

צריך להבין ש- 20 אחוזים משני מיליון תלמידים הם 400,000 זהו מספר בלתי נתפס!

תרופות פסיכיאטריות לילדים - אילוסטרציה
תרופות פסיכיאטריות לילדים - אילוסטרציה
 

מעדויות רבות, שהגיעו לעמותת 'מגן לזכויות אנוש', עולה, כי בעשרות כיתות בחינוך הרגיל ובחינוך הדתי מעל ל- 30% מהתלמידים נוטלים ריטלין; לשם השוואה, הספרות הפסיכיאטרית עצמה מגדירה רק 3%-5% מהאוכלוסייה כבעלי הפרעת קשב. עדות של אם מאזור חדרה דיווחה על 17 ילדים בכיתה אחת שנוטלים ריטלין. אם מנתיבות סיפרה שאין בשכונתה משפחה, שאין בה ילד אחד או יותר, שנוטלים ריטלין.

אם מהיישוב עפרה העידה שבפגישה של 30 הורים לילדי הכיתה התברר שרק זוג הורים אחד לא נשלח על ידי בית הספר לאבחון נוירולוגי של בנם.
סטודנט למשפטים במכללה ידועה: "הפסיכיאטר רשם לי ריטלין בקלות רבה, לאחר שסיפרתי לו שכדור שלקחתי מחבר עזר לי בעבר להתכונן למבחן, ומבלי שבירר אם בכלל יש לי הפרעת קשב."

"העמותה פנתה בשנת 2013 למבקר המדינה ולוועדת הביקורת של הכנסת בבקשה למנות ועדת חקירה דחופה, שתבדוק את היקף השימוש בריטלין בכל מערכת החינוך בארץ, ותחקור כל מקרה אך לשווא. לטענת העמותה, בתי הספר הפסיקו להיות קשובים ללקוחותיהם, הילדים וההורים, והפכו לחדר מיון ענק, אלפי ילדים קיבלו תווית של הפרעה פסיכיאטרית, ונוטלים תרופות הנחשבות לסם מסוכן על פי החוק.

לטענת העמותה, סיבת התופעה היא שהתווית של 'הפרעת קשב', כמו כל התוויות הפסיכיאטריות, אינה מבוססת על ממצאים ביולוגיים מוצקים, אלא על התנהגות בלבד.

התווית הזו כוללנית ביותר, ובקלות גורמת גם למבוגרים רבים לחשוד שגם הם עצמם ו/או הסובבים אותם סובלים ממנה. האבחון מתבסס במידה רבה מדי על הפרשנות של המבוגרים ושל המאבחן להתנהגותו של הילד. ילד פעלתן יכול להיחשב 'מאד מוכשר' (התרשמות חיובית) או 'תנועתי מדי' (התרשמות שלילית) בהתאם לאופיו או השקפתו של המאבחן. לעיתים קרובות אין תמימות דעים גם בין הפסיכיאטרים בנוגע לאבחנה. האבחון של הפרעת קשב כפי שהוא קיים היום איננו אובייקטיבי, ומזכיר את האבחונים הפסיכיאטריים שמובילים לאשפוזם של אנשים שפויים בגלל עצם התנגדותם התוקפנית לעצם האשפוז. אולם הנקודה החמורה ביותר היא שלבית הספר השפעה מכריעה על תוצאות האבחון, באמצעות השאלונים שהמורה ממלא. הדעת לא סובלת מצב שבו חוות דעת סובייקטיבית של מחנכת נוקשה, תגרום לילד לקבל תווית פסיכיאטרית לכל חייו בניגוד לדעת הוריו. לעיתים קרובות גישה חינוכית לא נכונה של המורה גוררת אבחון לא מוצדק של הילד, והעברת כל ה 'אשמה' אליו, במקום 'לאבחן' את המורה עצמה ואת גישתה לתלמידים.

יהודה קורן, דובר העמותה אומר שכמות הריטלין הנרשמת בארץ היא חסרת תקדים, ומכפילה עצמה כל שנתיים. רק ב 2019 הייתה הערכה של טון חומר פעיל. מאחר שמשרד הבריאות מסרב לתת נתונים.

הריטלין הוא כדור מרץ שבאופן סמוי והדרגתי הופך עשרות אלפי ילדים בריאים בנפשם לבעלי התנהגות חסרת שקט, עצבנות, תלות, עוינות, התנהגות כפייתית, מחשבות שווא, פחדים, דיכאון, אפתיה ועוד. בגלל שימוש יתר בתווית פסיכיאטרית(הפרעת קשב) וטיפול יתר בסם פסיכיאטרי (ריטלין), אנו הופכים דור שלם של ילדים בריאים לבעלי בעיות פסיכיאטריות אמיתיות.

בנוסף, פסיכיאטר, שרושם סם מסוכן כדי להקל על בית הספר או כדי לאפשר לסטודנטים להשיג ציון גבוה יותר במבחן וללא הצדקה רפואית אמיתית, עושה שימוש לרעה (ABUSE) בסם מסוכן. על פי החוק זוהי עבירה פלילית על 'פקודת הסמים המסוכנים'. רשויות האכיפה, באמצעות תקנות וענישה חייבות להבטיח שאנשי המקצוע ממלאים אחר הוראת החוק. לא יתכן שבריאותם של ילדים תיפגע עקב קלות דעת מקצועית או חוסר אחריות הגובלת בפלילים.

יהודה קורן: "במקום לעצור את מגיפת האבחונים והשימוש בריטלין, משרד הבריאות מתעלם מהתופעה. במקום לכנס דיון דחוף בנושא, מקדם המשרד את האינטרסים של חברות התרופות. לפני כשנתיים השתתף משרד הבריאות בקמפיין פרסומי לריטלין למרות האיסור בחוק על פרסום וקידום סמים מסוכנים. אם לא די בכך, בימים אלה ממש פועלים במשרד הבריאות כדי להסמיך עוד אלפי רופאי ילדים ורופאי משפחה כדי שיהיו זכאים להדביק תוויות של הפרעת קשב באין מפריע ולרשום ריטלין לאלפי ילדים נוספים".

"על המדינה להתערב ולבלום בדחיפות את ההגדרה של כמות בלתי מוגבלת של ילדים כבעלי הפרעת קשב.

יש לבטל לחלוטין את שאלוני המשוב שממלא בית הספר כחלק מהליך האבחון הקיים, וליצור בכך הפרדת רשויות, כדי שבית הספר יחזור לעסוק בחינוך ולא באבחון, ויחזיק באחריות החינוכית לקשיי הלמידה וההתנהגות של תלמידיו במקום להעבירה לידי הפסיכיאטר.

על המדינה להטיל עונשים כבדים על ביצוע של אבחונים רשלניים וכוזבים אשר יובילו לסימום מיותר ופגיעה בילדים."

בברכה מקרב לב
יהודה קורן
דובר העמותה
3350928 052
מייל. Yodak8@gmail.com
אתר. www.cchr.org.il

הערכת מספר הילדים המאובחנים בישראל עם הפרעת קשב חושבה על ידי )י"א( מתוך נתונים של קופת
חולים לאומית שפורסמו במחקר עדכני על הפרעת קשב ומחלת הקורונה )2020., al et, Manor, Merzon .)
מחקר זה התבסס על מדגם גדול של 022,14 רשומות רפואיות ושיעור האבחנה של הפרעת הקשב בקבוצת
הגיל הרלוונטית )20-5 )היה %25.20 .שיעורים דומים ואף גבוהים יותר נצפו על ידי )י"א( בשני מדגמים
נוספים שאספתי בשנה האחרונה )2020 – )מדגם מייצג של 502 צעירים )יהודים בני 30-18 )שנאסף
באמצעות חברת all 4 panel ומדגם 'כדור שלג' של 853 צעירים שנאסף בשיתוף עם חוקרים נוספים במסגרת


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה