"הרגשתי שפן הניסיונות שלהם" - בית חולים איתנים משפיל נערות

"הרגשתי שפן הניסיונות שלהם" : התחקיר על מרכז בריאות הנפש "איתנים", מתוך מאמר של גת מגידו, 24/07/2022 , אוןלייף .

נערות מושפלות בבית חולים איתנים ירושלים
 
לפני מספר שבועות הגיעה ל'בונות אלטרנטיבה' פנייה של קבוצת נשים שלדבריהן עברו מסכת עינויים קשה במרכז לבריאות הנפש "איתנים". מהסיפורים שלהן עלה מהר מאוד מכנה משותף מאוד ברור: הן תיארו יחס משפיל ומזלזל, שימוש בפרקטיקות מיושנות, באיומים ובכפייה שהביא אותן להרגיש שהגיעו מים עד נפש ושהן צריכות לפעול כדי להגן על עצמן ועל נשים אחרות. זה סיפור מורכב, עדויות קשות, אבל לצד הקושי הגדול, יש כאן סיפור של גבורה. קבוצה של כ- 30 נשים צעירות, שהחליטו שהן אומרות די ועוצרות את העינויים וההתאכזרות מאחורי כותלי מחלקת נשים סגורה ב"איתנים". חמש מתוכן התראיינו באומץ רב, חלקן אף בפנים גלויות על החוויות הקשות שלהן באשפוז ב"איתנים" בממסגרת התחקיר המצמרר של רחלי רזי סלע מתאגיד השידור "כאן", ששודר אמש. שיטת הטיפול שמובילה מנהלת המחלקה מוסברת בצורה שלא משתמעת לשתי פנים ע"י ג' (שם בדוי) שתיארה זאת בתחקיר כך: "את צריכה להיות פה חודש-חודשיים לעבור השפלה,ולהבין דרך ההשפלה שרק את יכולה לעזור לעצמך".
"מכניסים אותי למחלקה, ואז קוראים לי למחסן שלהם. הדלת פתוחה, שלוש אחיות היו שם, ואומרים לי: תתפשטי". כשג' ניסתה לשכנע אותן שאין בכך צורך, הן אומרות לה: "אם את לא מתפשטת עכשיו, נביא שני גברים שיפשיטו אותך בכוח". ג' מעידה שהיא עברה פגיעות מיניות מגיל 4 עם הפסקות, "האחרונה הייתה קצת יותר משנתיים ועברתי התעללות פיזית ממושכת בעיקר מאחי הגדול, וכשאני מגיעה אל מול אותן 3 אחיות והן אומרות לי שאם לא אתפשט אז הן יביאו שני גברים שיפשיטו אותי בכוח, הפחד מאלימות, הפחד מפגיעה נוספת, הפחד הגדול שאם אני אתנגד יהיה יותר חמור פשוט מוביל לצייתנות מיידית, ומחזיר את הקורבן בעצם למקום הפגיע".
מרים, שהעידה בפנים גלויות בתחקיר, סיפרה "הרגשתי כלואה, הרגשתי שהלך עליי. והם פשוט בלי שום התראה מוקדמת, בלי לחשוב על אלטרנטיבות , בלי לשאול אותי ובלי להזהיר הם פשוט התנפלו עליי. 3 או 4 אחים בריונים, הפשיטו לי את המכנסיים ונתנו לי זריקה מאוד מאוד משפילה לעיניי כולם. הם גם תפסו אותי בצוואר ומאוד הכאיבו לי". כל זה קרה לדבריה בשעות הראשונות לשהותה במחלקה. טלי, שגם כן התראיינה בפנים גלויות, סיפרה שעם הגעתה למחלקה הוכנסה לבידוד לטענת הצוות בגלל הקורונה. " נעלו אותי בחדר, נתנו לי סיר חד-פעמי לעשות את הצרכים שלי... השאירו אותי עם כל הצרכים שלי והריח היה לא טוב, אני חוויתי התקף אחרי התקף חרדה. נראה לי שזה בגלל שפשוט נעלו אותי כמו כלב" היא מספרת ...

"הרגשתי שפן הניסיונות שלהם" : התחקיר על מרכז בריאות הנפש "איתנים", מתוך מאמר של גת מגידו, 24/07/2022 , אוןלייף .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה