בת 85 הרעישה לשכניה ואושפזה בכפייה - ביהמ"ש הפך את ההחלטה

שכניה של האישה התלוננו שהיא מרעישה עקב מחשבות שווא • ועדה אבחנה את מצבה הנפשי וקבעה כי יש לאשפז אותה • ביהמ"ש קבע כי "ראוי שתזדקן בכבוד במקום מגוריה"

10.04.2023 , ישראל היום , אבי כהן

 

האישה אושפזה בכפייה לאחר שנקבע שהיא מסוכנת לעצמה ולאחרים (אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ'
האישה אושפזה בכפייה לאחר שנקבע שהיא מסוכנת לעצמה ולאחרים (אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ'

בת 85 חשבה ששכניה מרעישים, ובתגובה הרעישה היא בביתה. תלונות השכנים הביאו להחלטת ועד כי יש לאשפזה בכפייה, אך בית המשפט ביטל את ההחלטה.

לאישה היו מחשבות שווא בדבר קיומן של מכונות בדירות השכנים המשמיעות רעש בלתי נסבל, ולכן היא הייתה מרעישה בדירתה בתגובה וחובטת בקירות. כמו כן, לפי השופט, האישה הטרידה את משטרת ישראל באופן בלתי פוסק, עד שהמשטרה דיווחה לפסיכיאטר המחוזי על התקשרויות "בתדירות לא סבירה", וכן על תלונות חוזרות ונשנות שלפיהן פורצים לדירתה.

האישה, גננת בעברה, מתגוררת באזור המרכז. ועדה לאבחון מצבה הנפשי קבעה כי יש לאשפזה, לאור סעיף בחוק לטיפול בחולי נפש שעניינו סיכון שאינו מיידי, ובאופן קונקרטי הסעיף שעניינו גרימת סבל נפשי חמור לזולת ונזק חמור לרכושה שלה.


בעקבות פניית המשטרה נלקחה האישה לבדיקה פסיכיאטרית כפויה ואושפזה לאור ממצאי האבחון, שבו נקבע כי סבלה מהתקף פסיכוטי חריף וכי היא מסוכנת לעצמה ולאחרים ברמה בינונית.

השופט, ציון קפאח, קיבל ערעור שהגיש בשמה עו"ד אילן יעקובוביץ מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, וקבע בהחלטתו: "המערערת בת 85, וראוי שתזדקן בכבוד במקום מגוריה במקום במחלקה סגורה. תוצאת טעות אפשרית בפסק דין זה תהיה מינורית, ולכל היותר תהווה מטרד מסוים לשכנים ולמשטרה, שניתן לתקן אותו על ידי אשפוז חוזר".

השופט הוסיף וציין כי בנותיה של האישה התחייבו בפני בית המשפט לדאוג לכך שהיא תקבל את הטיפול הראוי.

עו"ד דניאל רז, ממונה ארצי בתחום אשפוז כפוי בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, סיכם, "בית המשפט המחוזי הבהיר כי זכותה של האישה לחיות בכבוד ולא להישלח למחלקה סגורה גוברת על טענות שכניה והמשטרה, שאליה היא פונה תכופות".
עוד מישראל היום

פרופ' חיליק לבקוביץ', מנהל בית החולים מרחבים, אמר: "יש להפחית מייד ובצורה משמעותית את פרקטיקת האשפוז בכפייה שהפכה לנהוגה בארצנו. אשפוז בכפייה איננו יעיל ועלול להחמיר את מצבו הנפשי של המטופל. בית החולים מרחבים פורץ דרך ומוביל שינוי דרמטי בתחום האשפוז בכפייה והחל בפעולות אופרטיביות כבר בימים אלה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה