קונצרטה Concerta - תופעות לוואי

הקונצרטה היא תרופת מרשם המשמשת לטיפול בהפרעת קשב ריכוז (ADHD) אצל ילדים, בני נוער, ומבוגרים עד גיל 65. הקונצרטה משתחררת באיטיות לאורך זמן, ולכן אפשר ליטול אותה רק פעם ביום, ומבטל את הצורך לקחת את התרופה בבית הספר או בעבודה.
הקונצרטה היא סם מעורר, אם כי השפעתה היא ההפך ממה שניתן לצפות מסם מעורר. בעוד ממריצים (כמו קפאין) יכולים לגרום היפראקטיביות, לקונצרטה יש השפעה מרגיעה. לא ברורה דרך הפעולה המדויקת של הקונצרטה אך ידוע כי היא משפיעה על כימיקלים במוח.

קונצרטה - תרופה להפרעת קשה ריכוז לילדים
קונצרטה - תרופה להפרעת קשה ריכוז לילדים
 
יש מספר תופעות הלוואי האפשריות של קונצרטה. חלק מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר של Concerta כוללים כאבי ראש, דלקות בדרכי הנשימה העליונות, וכאבי בטן. במקרים רבים, תופעות הלוואי הן קלות יכול בקלות להיות מטופלים על ידך או הרופא. עם זאת, ישנן תופעות לוואי חמורות יותר, שצריך לדווח מיד לספק שירותי בריאות: מחשבות אבדניות, לחץ בחזה, קוצר נשימה.

תופעות הלוואי נפוצות של קונצרטה Concerta

 
מאתר TVMED

Concerta נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים. תופעות הלוואי של קבוצת אנשים שנטלו את התרופה מתועדות בהשוואה לקבוצה אחרת שלא לוקחה את התרופה. לכן, ניתן לראות את תופעות הלוואי, ושכיחותן, ביחס לקבוצת אנשים שלא נטלו את הסם.

על סמך מחקרים אלה, תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של Concerta כוללות:

* אובדן תיאבון - 25.3 אחוז מהאנשים
* כאבי ראש - עד 22.2 אחוזים
* יובש בפה - עד 14 אחוזים
* בחילה - עד 12.8 אחוזים
* נדודי שינה - עד 12.3 אחוזים
* טיקים (תנועות בלתי מבוקרת) - עד 9 אחוזים
* דלקות בדרכי הנשימה העליונות (בדומה ההצטננות) - עד 8 אחוזים
* כאבי בטן - עד 7 אחוזים.

תופעות לוואי המתרחשות ב-2 עד 7 אחוזים של אנשים כללו:

* סחרחורת
* הרזיה
* פציעה עקב תאונה
* עצבנות
* הזעה מוגברת
* הקאות
* אובדן תיאבון
* שיעול
* גרון כואב או רגיז
* דלקת או גירוי סינוס
* חום
* אף רגיז או נזלת
* רעידות (רטט)
* צרבות
* כאבים בתקופת המחזור
* שלשול.

Concerta עלולה לגרום האטה זמנית בגדילת הילד. האטת הצמיחה היא בדרך כלל כאשר הילדים קטנים, ובד"כ מדביקים את פער הגדילה עם הזמן.

Concerta: אזהרות שימוש


טרם נטילת קונצרטה יש לידע את הרופא המטפל במידה ויש:

* בעיות לב מכל סוג שהוא, כולל מחלות לב, אי ספיקת לב, בטוח לקצב לב לא סדיר (arrhythmias), או אם היה לאחרונה התקף לב
* לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם)
* מחלת נפש, כולל הפרעה דו קוטבית (מאניה ודיכאון) הפרעות פסיכוטיות (כגון סכיזופרניה או הפרעה סכיזופרנית)
* התקפים או אפילפסיה
* תסמונת טורט
* גלאוקומה (מחלה של העין)
* סיסטיק פיברוזיס
* קשיי בליעה
* חסימות מעיים
* היסטוריה של סמים או אלכוהול
* כל אלרגיה, כולל אלרגיה למזון, צבעים, או חומרים משמרים.

כמו כן, הרופא המטפל צריך לדעת:

* הריון או חושבת להיכנס להריון
* הנקה.

כמו כן, יש לידע את הרופא המטפל על כל התרופות שאתה לוקח, לרבות מרשם ללא מרשם תרופות, ויטמינים, צמחי מרפא ותוספי מזון.

גמילה מקונצרטה

Concerta היא תרופת מרשם המשמשת לטיפול ב-ADHD. ממריצים, לרבות Concerta, ידועים כגורמים לתסמיני גמילה אצל אנשים שהפסיקו לקחת אותם מהר מדי. עם זאת, תסמיני הנסיגה מ- Concerta מתרחשת בעיקר אצל אנשים הנוטלים מינון גבוה.

סימפטומי גמילה מקונצרטה יכולים לכלול, אך אינם מוגבלים ל:

* עייפות קיצונית (עייפות)
* דיכאון
* התנהגות חריגה.

הנסיגה מקונצרטה לא כל כך נוחה אך משתלמת בטווח הארוך, לפיכך אם החלטתם להיגמל מהסם התמידו בכך.

כמו כן, אם אישה בהריון נוטלת Concerta, התינוק עלול לפתח תסמיני גמילה לאחר שהוא נולד. לכן נשים בהריון הנוטלות קונצרטה חייבות לדבר על כך עם הרופא המטפל.

קישורים:

18 תגובות:

  1. קונצרטה, אחלה תרופה. שינה לי את החיים אם כי המינון הראשוני שקיבלתי מהרופא היה גבוה מדי וגרם לי לאפאטיות, אז הורדנו את המינון.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה הוא המינון הראשוני שקיבלת? ולכמה הורדת את המינון

      מחק
  2. תרופה איומה. דפיקות לב חזקות מאוד, דכאונות, הורדה בחשק המיני, חוסר שמחת חיים (!!!).. עדיין בגמילה. מצטערת על כל כדור שלקחתי. זה רעל עכברים אמיתי

    השבמחק
    תשובות
    1. מה זה ירידה בתפקוד המיני ?
      אני נוטל את הקונצרטה 36 כבר חודש וחצי ואני חש ירידה בתפקוד המיני

      מחק
    2. אפשר לקבל יותר פרטים על ירידה בחשק מינ י?

      מחק
    3. מסכימה עם כל מילה! כל כך מצטערת שלקחתי את זה כי כעת אני כבר למעלה משנה על הכדור הזה ולא מצליחה להיגמל. כל הזמן בפחד שחס וחלילה לא שכחתי את הכדור כי בלי הכדור אני לא בן אדם. בא לי להתאבד עם אני יום אחד בלי הכדור ומה שהכי מפחיד שאין לי שליטה על הגוף שלי כלומר אני נרדמת תוף שניה ולא משנה מה אני עושה כרגע-זה מפיל אותי ממש בשינה חזקה ולא חשוב אם אני בעבודה או בנהיגה או בעמידה-אני פשוט נופלת בשינה. בלי הכדור אני אשכרה לא שורדת יום אחד-לא פיזי ולא מנטלי. ממש ממש קשה ואני מזהירה את כולם רק שלא יתחילו אם זה כי זה סם ממכר כבד!

      מחק
    4. שלום,
      ממי שעבר או עובר גמילה מקונצרטה- האם תוכלו לספר לי בהרחבה על תהליך הגמילה? (אני כבר 10 שנים על קונצרטה על בסיס יום-יומי.עד כה התרופה עזרהה לי מאוד להתרכז בלימודים אבל אני מרגישה שתופעות הלוואי צצות בשנים האחרונות- כמו פציעה מכל מכה קטנה. אם אני לא נוטלת את התרופה אני בקושי מצליחה לתפקד, שלא נדבר על להתרכז. אני מפחדת לחשוב על הרגע בו התרופה תביא אותי למצב שאני חייבת להפסיק ליטול אותה כי בלעדיה הגוף שלי מותש ואני בקושי שורדת את הימים שבמקרה לא לקחתי אותה)

      מחק
  3. לוקח את זה כבר שבוע.
    אני מרגיש שזה פוגע לי בשינה, בצורה מאוד חזקה, גם מעבר ל-12 שעות ההשפעה של התרופה.
    בעבר הייתי נוטל SR-10 וSR-20 הרגילים. ולא היה לי דברים כאלו, ועוד יש לי כאבי ראש ובטן, ואני משתעל בלי הפסקה. האם אלו תופעות לוואי זמניות? כי אם לא אני לא אשרוד הרבה זמן ככה. עדיף כבר בלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שהמינון הזה לא מתאים לך. אני לוקחת קונצטרה 36 מג ולא מרגישה את כל התופעות לוואי של הריטלין( דפיקות לב, הזעה, כאבי ראש). ממליצה לך לגשת לניורולוג להתאמת המינון ואולי שינוי התרופה. בכל מקרה אתה לא צריך לסבול .

      מחק
  4. אני לוקח את התרופה ויש לי נזלת ובעיות בנשימה העליונות מה זה אומר?

    השבמחק
  5. שאלה כאשר ילדים נוטלים את תרופת קונצרטה!!!
    האם זה פוגע בגדילת הילד

    השבמחק
  6. אני כבר לוקחת שלושה שבועות קונצרטה 36 מ״ג! בשבוע הראשון מילדה שמחה וחברותי שאוהבת לזוז! הפכתי לזומבי מהלך! בדיכאון עם מחשבות אובדניות.

    השבמחק
  7. לקחתי שניים ביום למשך שבוע כי הרגשתי שזה לא מספיק חזק. עכשיו יש לי בעיות ריכוז חמרות יותר . השאלה היא אם יש נזק בלתי הפיך או שזה רק זמני ( הפסקתי היום ) .

    השבמחק
  8. מידע לציבור : ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז זכאים לתנאים סוציאלים ניתן להכנס ל
    https://www.facebook.com/www.jacobsoffice/photos/a.255116264843176.1073741828.229625227392280/255116034843199/?type=3&theater

    השבמחק
  9. אני לוקח לפי הצורך 36מ"ג
    אין ספק שנהיגה בלילה היא חוויה שונה.וגם אני יותר מאוזן מבחינת הרוגע והשלווה.
    אממה,יש לי כמו הרגשה של חוסר פעימה.
    בדקתי לחץ דם ואכן עלה לי הלחץ דם ל-145\90 שזה המון.

    השבמחק
  10. אני עכשיו על קונצרטה 54 בסך הכל סם חביב. ריכוז. רוגע. אבל זה מביא אותך לפעמים להיות על הקצה. יותר מדי ערני, וזה כבר נהיה יותר מדי ו אנשים ורעש מתחילים להפריע לך עצבים חוסר שקט ביחוד בשעות האחרונות של ההשפעה.מתאים לימים עמוסים במיוחד סטודנטים וכו.לילדים לתת סמים זה באמת שאלה טובה כי ילד לא יודע לומר שהוא נהנה מהסם או סובל ו הרבה סבלו מהחומר הזה בילדות שדחפו להם וכו

    השבמחק