תרופות להפרעת קשב ריכוז - ADHD, דרכי פעולה ותופעות לוואי

מתוך המאמר תרופות ADHD
תרופות להפרעת קשב ריכוז
תרופות להפרעת קשב ריכוז

האם תרופות לטיפול ב- ADHD הם הדבר הנכון לך ולילדיך?


תרופות יכולות לעזור להפחית את הסימפטומים של היפראקטיביות, חוסר תשומת לב, ואימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים עם בעיות קשב וריכוז. אבל תרופות ADD / ADHD באות עם תופעות לוואי והסיכונים, והם לא אפשרות הטיפול היחידה. בין אם אתה ההורה או החולה, חשוב ללמוד את העובדות לגבי תרופות עבור ADD / ADHD כדי שתוכל לקבל את ההחלטה הנכונה על מה שהכי טוב לך או לילדיך.

תרופות להפרעות קשב: מה שאת/ה צריך לדעת


החלטה על שימוש בתרופות ADD / ADHD יכולה להיות קשה, אבל לימוד מוקדם של הנושא יכול לעזור. הדבר הראשון הוא להבין מה התרופות עבור ADD ו-ADHD יכולות או לא יכולות לעשות. חשוב להיות מציאותיים. תרופות ל-ADHD עשויות לעזור לשפר את היכולת להתרכז, לשלוט בדחפים, לתכנן קדימה, ולפעול באמצעות עם משימות. עם זאת, הגלולה אינה קסם שיתקן את הבעיות שלכם או של ילדיכם. גם כאשר התרופה פועלת, ילד עם ADD / ADHD עלול עדיין להאבק עם השכחה, בעיות רגשיות, ואת המבוכה החברתית, או מבוגר עם חוסר הארגון, קשיים במערכת היחסים.

חשוב גם להבין כי התרופה לא מרפאת ADD / ADHD. זה יכול להקל על הסימפטומים בזמן השימוש, אבל שמפסיקים ליטול את התרופות, הסימפטומים יחזרו. כמו כן, תרופות ה- ADD / ADHD עובדות טוב יותר עבור קבוצה מסוימת מאשר לאחרת. חלק מהאנשים חווים שיפור דרמטי,בעוד שאחרים רק רווחים צנועים.

כל אדם מגיב באופן שונה ובלתי צפוי לתרופות ADHD, השימוש בתרופה צריך תמיד להיות בפיקוח הדוק אישית על ידי רופא. כאשר הפיקוח על תרופות ADD / ADHD לא נעשה בזהירות, הסם פחות יעיל ויותר מסוכן.

תרופות ממריצות לטיפול בהפרעות קשב ריכוז


ממריצים הם הסוג הנפוץ ביותר של תרופות מרשם עבור הפרעת קשב. הן הוותיקות ביותר לטיפול ADD / ADHD , ועליהן נעשו מחקרים רבים לבדוק את האפקטיביות שלהם. תרופות אלו כוללות תרופות בשימוש נרחב כגון ריטלין, Adderall ו דקסדרין.

הרעיון הוא שממריצים אמורים לעבוד על ידי העלאת רמות דופמין במוח. דופמין הוא מוליך עצבי הקשור מוטיבציה, הנאה, תשומת לב, ותנועה.

עבור אנשים רבים עם בעיות קשב וריכוז, תרופות ממריצות מגבירות את הריכוז והמיקוד תוך צמצום התנהגויות היפראקטיביים ואימפולסיבי.

ממריצים עבור ADD / ADHD באים בשני אופנים: לטווח קצר וארוך. ממריצים לטווח הקצר מגיעים לשיא אחרי כמה שעות, יש לקחת 2-3 פעמים ביום. ממריצים לטווח ארוך כגון קונצרטה משתחררים בגוף באטיות כ- 8-12 שעות, והם נלקחים בדרך כלל רק פעם ביום.

הגרסאות לטווח עדיפות בדרך כלל, שכן לעתים קרובות אנשים עם ADHD מתקשים לזכור לקחת את הכדורים שלהם. נטילת רק מנה אחת ביום זה הרבה יותר קל ונוח יותר.

תופעות לוואי נפוצות של ממריצים עבור הפרעות קשב:

* תחושת חסר מנוחה ועצבנות
* קשיים בשינה
* אובדן תיאבון
* כאבי ראש
* קלקול קיבה

* עצבנות, מצב רוח לא יציב
* דיכאון
* סחרחורת
* פעימות לב מואצות
* טיקים

תרופות ממריצות עשויות לגרום לשינויים באישיות. יש אנשים שהפכו להיות מסוגרים, קרי רוח, נוקשים, פחות ספונטניים או דברניים. אחרים פיתחו סימפטומים אובססיביות כפייתית.

חששות בטיחות של תרופות ממריצות


מעבר לתופעות הלוואי, ישנם מספר חששות בטיחות הקשורים עם תרופות ממריצות עבור ADD / ADHD.

* השפעה על המוח המתפתח - ההשפעה ארוכת הטווח של תרופות ADD / ADHD על המוח המתפתח של הנערים עדיין לא ידוע. חוקרים מודאגים כי השימוש בתרופות כגון ריטלין על ילדים ובני נוער עלולים להפריע לתהליך התפתחות של מוח נורמלי.

* בעיות הקשורות ללב - תרופות ממריצות ל- ADD / ADHD נמצאו שעלולות לגרום למוות פתאומי אצל ילדים ומבוגרים עקב בעיות הלב. איגוד הלב האמריקני ממליץ לכל האנשים, כולל ילדים, לעשות הערכה לבבית כוללת לפני התחלת השימוש בממריצים.

* בעיות פסיכיאטריות - ממריצים עבור ADD / ADHD עלולות לעורר או להחמיר סימפטומים של עוינות, תוקפנות, חרדה, דיכאון, ופרנויה. אנשים עם היסטוריה אישית או משפחתית של התאבדות, דיכאון, או הפרעה דו קוטבית נמצאים בסיכון גבוה במיוחד, וכן יש לפקח בזהירות כאשר לוקחים ממריצים.

* שימוש זר - בעיה גוברת היא השימוש בממריצים למטרות זרות , במיוחד בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים. סטודנטים נוטלים אותם לחיזוק כאשר חש לחץ לבחינות או כדי למשוך את כל הלילה ללימודים. אם הילד נוטל ממריצים, יש לוודא שהוא או היא לא משתפים אחרים בשימוש בגלולות או שמוכרים אותם.

ממריצי ADD / ADHD אינם מומלצים עבור אלו:

* בעלי כל סוג של מום בלב או מחלות
* לחץ דם גבוה
* פעילות של בלוטת התריס
* גלאוקומה
* רמות גבוהות של חרדה
* היסטוריה של שימוש בסמים


תרופות ממריצות - סכנות

התקשר לרופא שלך מיד אם לך או לילדך יש אחת מהתופעות הבאות בעת נטילת תרופות ממריצות לבעיות קשב וריכוז:

* כאבים בחזה
* קוצר נשימה
* התעלפות
* לראות או לשמוע דברים שאינם ממשיים
* להאמין לדברים שאינם ממשיים
* חשד או פרנויה

תרופות לא ממריצות עבור הפרעות קשב


בנוסף לסמים ממריצים המסורתית, יש תרופות אחרות המשמשות לטיפול ב- ADD / ADHD, , תרופות נוגדות דיכאון לא טיפוסיות (אטיפיקליות) כגון: סטרטרה (Strattera), ותרופות מסוימות ללחץ דם. ברוב המקרים, נעשה שימוש בתרופות שאינן ממריצות כאשר אינן עובדות, או גורמות לתופעות לוואי בלתי נסבלות.

סטרטרה - Strattera

Strattera, הידועה גם בשם הגנרי שלה atomoxetine , היא בתרופה הלא ממריצה היחידה שאושרה על ידי ה-FDA לטיפול ב- ADD / ADHD . בניגוד לממריצים, אשר משפיעים על דופמין, Strattera מגבירה את רמות הנוראפינפרין, כימיקל אחר במוח.

Strattera עובדת יותר זמן במוח מאשר סמים ממריצים, ומשפיעה מעל 24 שעות. זוהי אפשרות טובה עבור אלה שיש להם בעיה ליטול גלולה בבוקר. מאחר ויש לסטרטרה כמה תכונות נוגדות דיכאון, זה גם בחירה עבור אלה עם בעיית חרדה או דיכאון. יתרון נוסף הוא שאין לסטרטרה החמרה של תופעת לוואי טיקים או תסמונת טורט.

מצד שני, Strattera לא נראה יעילה כמו תרופות ממריצות נגד סימפטומים של היפראקטיביות.

תופעות לוואי נפוצות של Strattera כוללות:

* עייפות
* כאבי ראש
* כאב בטן
* בחילות והקאות
* סחרחורת
* התרגשות או עצבנות

Straterra עלולה לגרום נדודי שינה ודיכוי התיאבון, אך תופעות הלוואי הללו שכיחות יותר בקרב ממריצים.

סיכוני התאבדות של סטרטרה

על פי תווית האזהרה של Strattera, התרופה עלולה לגרום להגברת מחשבות אבדניות ופעולות מסוימות אצל ילדים ובני נוער. זהו סיכון מסוים אם לילד שלך יש הפרעה דו קוטבית או דיכאון בנוסף ל-ADHD.

יש לקרוא לרופא באופן מיידי אם הילד מפתח או מגביר מחשבות של התאבדות או שינויים במצב רוח או בהתנהגות, כולל עצבנות או חרדה קיצונית.

ההחלטה אם לקחת או לא לקחת תרופות הפרעות קשב

גם כאשר חמושים עם כל העובדות, ההחלטה אם לקחת או לא לקחת ADD / ADHD תרופות לא תמיד קל. אם אינך בטוח, לא למהר עם ההחלטה. קח את הזמן לשקול את האפשרויות שלך. ואם התרופה היא עבור הילד שלך, הקפד לקבל את הדעה שלו או שלה בקבלת ההחלטות.

והכי חשוב, לסמוך על האינסטינקטים שלך לעשות מה שאתה מרגיש נכון. אל תתן לאף אחד להלחיץ אותך, יהיה זה הרופא שלך, או מנהלת בית הספר של הילד שלך, אם אתה לא מרגיש בנוח עם זה או מוכן לקחת צעד נוסף.

שאלות לשאול רופא מומחה ל- ADD / ADHD

התייעצות עם רופא מומחה ADD / ADHD או פסיכיאטר מנוסים יכולים לעזור לך להבין את היתרונות והחסרונות של התרופות. הנה כמה שאלות לשאול:

* מהם הטיפולים שאינם תרופתיים ל- ADD / ADHD אתה ממליץ?
* האם הפרעות הקשב שלי יכולות להיות מנוהלות ללא תרופות?
* אילו תרופות אתה ממליץ ומה הן תופעות הלוואי?
* עד כמה התרופה יעילה עבור ADD / ADHD?
* כמה זמן ידרש לטיפול התרופתי?
* כיצד תיושם ההחלטה להפסיק את השימוש בתרופות?

 שר החינוך שי פירון - חוסר תובנה בשימוש בריטלין וזכר השואה 
 

.
קישורים:

2 תגובות:

  1. על מנת שגם ילדים ידעו ויבינו מה המשמעות של הפרעת הקשב ונטילת תרופות קראנו יחד עם בנינו את הספר אנחנו הדי.ג'יי.אים ל עינב קשר. הספר שיפר את התקשורת עם הילד ועזר גם לי ולבעלי להירגע לגבי נושא התרופות. מומלץ

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שלפני שמחליטים על תרופה כלשהי להפרעות קשב וריכוז צריך להתייעץ עם מספר אנשי מקצוע שונים. הרבה פעמים מורים ומאבחנות בבתי ספר באופן אוטומטי ממליצים על תרופות כאלה או אחרות.
    לפני כשנה המליצו לי לתת לבני (בן 14) ריטלין מפני שהוא אינו מרוכז בכיתה. כמובן שלפני שרצתי לקנות ריטלין הלכתי איתו לאבחון פרטי אצל מאבחנת דידקטית שקיבלתי עליה המלצות רבות וכאשר קיבלתי את האבחון הבנתי שהמורים שהמליצו לי על זה פשוט ניסו לא להתמודד עם הבעיה.
    מסתבר שפשוט בני היה בתקופה פחות טובה עקב פרידה מהחברה וזה הכל.
    בשביל ילדכם מומלץ ללכת לאבחון פרטי על מנת לראות האם הבעיה קשורה להפרעות קשב וריכוז או שסך הכל מדובר בתקופה כלשהי.
    לא למהר ולתת לילדים תרופות שונות שיכולות לגרום להרבה תופעות לוואי.

    השבמחק