תרופות נגד חרדה

מה צריך לדעת על תרופות נוגדות חרדה - תרופות יכולות להקל קצת על סימפטומים של חרדה, אבל זה לא מרפא את הבעיה הבסיסית, וזה בדרך כלל לא פתרון לטווח ארוך. תרופות חרדה גם באות עם תופעות לוואי, חששות בטיחות, כגון הסיכון של התמכרות. כדי להחליט אם התרופה מתאימה לך, חשוב לשקול את יתרונות התרופה מול החסרונות. לאחר בדיקת אלטרנטיבות נוספות, כולל טיפולים אחרים, שינויים בסגנון החיים שעשויים לעזור, אפשר לקבל החלטה טובה.

הבנת תרופות נוגדות חרדה

ישנם סוגים רבים של תרופות המשמשות לטיפול בהפרעות חרדה, כולל תרופות נגד חרדה מסורתיות כגון בנזודיאזפינים, וחדשות יותר כמו תרופות נוגדות דיכאון ו-חוסמי ביתא. תרופות אלו יכולות להיות יעילות, אבל הן לא מרפאות. תרופות נגד חרדה יכולות לספק הקלה זמנית, אבל זה לא מטפל בגורם הסמוי של הפרעות החרדה. ברגע שאתה מפסיק לקחת את התרופה, הסימפטומים של החרדה חוזרים לעתים קרובות במלוא עוצמתם.

חשוב להיות מודע לסיכונים של תרופות חרדה. תרופות חרדה יכולה לגרום למגוון רחב של תופעות לוואי לא נעימות ולפעמים מסוכנות. תרופות לחרדה רבות יוצרות הרגל ממכר פיזית, ולכן קשה להפסיק לקחת אותן מהרגע שהתחלת. השורה התחתונה היא כי תרופות חרדה יכולות להועיל, אבל הן לא מתאימות לכולם והן לא התשובה היחידה.

אפשרויות לטיפול בחרדה

ישנן חלופות רבות לטיפול תרופתי, כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אשר מקובל מאוד להיות הטיפול היעיל ביותר נגד חרדה. כדי להתגבר על חרדה טוב, ייתכן גם צורך לעשות שינויים משמעותיים בחיים שלך. שינויים באורח חיים זה יכול לעשות את ההבדל ברמות חרדה כוללות: פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת, ותזונה בריאה.
טיפולים יעילים אחרים עבור חרדה כוללים: טיפול בשיחה, מדיטציה, היפנוזה, דיקור.

היתרון של טיפולים שאינם תרופתיים לחרדה, הוא שהם מייצרים שינויים לתמיד, והקלה לטווח ארוך. אם החרדה היא כה חמורה, תרופות עשויות להועיל בטווח הקצר, כדי שהסימפטומים יהיו תחת שליטה. לאחר שהחרדה היא ברמה שניתנת לניהול, צורות אחרות של טיפולים התנהגותיים ושיחה עשויות להועיל.

תרופות נוגדות חרדה (כדורי הרגעה, בנזודיאזפינים)

תרופות נוגדות חרדה, הידוע גם כדורי הרגעה, הן תרופות המקלות חרדה על ידי האטה של מערכת העצבים המרכזית. ההשפעות המרגיעות שלהן הפכו אותן למאוד פופולריות: תרופות נוגדות חרדה נפוצות ביותר בתרופות מרשם לחרדה. הן ניתנות גם ככדורי שינה, והרגעת השרירים.

בנזודיאזפינים הן הנפוצות ביותר של תרופות נוגדות חרדה, וכוללות:

בנזודיאזפינים פועלים מהר, בדרך כלל באה הקלה בתוך שלושים דקות עד שעה. מאחר והם עובדים במהירות, בנזודיאזפינים יעילים מאוד כאשר נלקח במהלך התקף פאניקה או התקפת חרדה אחרת. אבל למרות האנטי עוצמה שלהם מתופעות חרדה, יש להם חסרונות שלהם.

תופעות הלוואי של תרופות נוגדות חרדה

תרופות נוגדות חרדה כמו בנזודיאזפינים עובדות על ידי הקטנת פעילות המוח. זה מוביל לתופעות לוואי מעבר להקלת החרדה.

ככל שהמינון גבוה יותר, כך יבואו תופעות הלוואי לידי ביטוי. הנוטל תרופות אלו ירגיש מנומנם, מעורפל, ולא ממוקד אפילו על מינון נמוך של בנזודיאזפינים, בעיות בעבודה, בבית הספר, או פעילות יומיומית כגון נהיגה. חלקם אפילו מרגיש הנגאובר למחרת השימוש בתרופות.

בנזודיאזפינים גורמים לחילוף חומרים איטי, התרופה נספגת בגוף כאשר משתמשים בה לתקופות זמן ארוכות יותר. התוצאה היא עצבות יתר. אנשים עלולים להיראות כך שיכורים.

תופעות לוואי נפוצות של בנזודיאזפינים או כדורי הרגעה

* נמנום, חוסר אנרגיה
* רפלקסים
* מגושמות, איטי
* דיבור עילג
* בלבול וחוסר התמצאות
* דיכאון

* סחרחורות
* פגיעה בחשיבה ראייה ושיפוט
* אובדן זיכרון, שכחה
* בחילה, קלקול קיבה
* ראייה כפולה או מטושטשת

בנזודיאזפינים גם קשורים עם דיכאון. משתמשי בנזודיאזפינים לטווח ארוך מדוכאים לעתים קרובות, במינונים גבוהים יש עליה בסיכון בתסמיני דיכאון, ומחשבות אובדניות. יתר על כן, בנזודיאזפינים עלולים לגרום הקהיה או קהות רגשית. התרופה מקלה על חרדה, אבל זה גם חוסם תחושות של עונג או כאב.

השפעות פרדוקסליות של תרופות נוגדות חרדה

אנשים שלוקחים תרופות נגד חרדה חווים לעתים התרגשות פרדוקסלית. התגובות הפרדוקסליות הנפוצות ביותר הם עליה בחרדה, עצבנות, והסתה. עם זאת, השפעות חמורות יותר יכולות להתרחש, לרבות:

* מאניה
* עוינות וזעם
* התנהגות אגרסיבית או אימפולסיבית
* הזיות

אמנם נדיר, שתופעות לוואי אלה מסוכנות. תגובות פרדוקסליות אלה עקב תרופות חרדה, נפוצות ביותר בקרב ילדים, קשישים, אנשים עם מוגבלות התפתחותית.

תרופות נגד חרדה - סיכונים

מעבר לתופעות הלוואי, תרופות לחרדה מגיעות עם סיכונים נוספים. בעוד תרופות הרגעה נגד חרדה הן בטוחות יחסית, רק אם נלקחות מדי פעם במנות קטנות, הן יכולות לגרום צרות בשילוב עם חומרים אחרים או נטילה לפרקי זמן ארוכים. יתר על כן, לאנשים מסוימים יש תגובות שליליות אליהן, הן לא בטוחות עבור כולם, גם כאשר נעשה שימוש אחראי.

הקשר בין תרופות חרדה ותאונות

תרופות נגד חרדה גורמות לנמנום, וירידה בקורדינציה, אשר תורמת לתאונות בבית, בעבודה, על הכביש. מחקרים מראים כי לקיחת תרופות נגד חרדה מעלה את הסיכון לתאונת דרכים רצינית.

אינטראקציות עם תרופות אחרות ומנת יתר

בשימוש לבד, תרופות נגד חרדה כמו קסנקס או ואליום לעתים נדירות גורמות תגובת יתר קטלנית, גם כאשר נלקחות במינונים גדולים. אבל כאשר הן משולבות עם נוגדי דיכאון אחרים במערכת העצבים המרכזית, ההשפעות הרעילות של תרופות אלה עלולות להגביר את החרדה. נטילת תרופות נגד חרדה עם אלכוהול, משככי כאבים מרשם, או כדורי שינה עלול להיות קטלני. אינטראקציות סמים מסוכנים יכולים להתרחש גם כאשר תרופות נוגדות חרדה נלקחות עם אנטיהיסטמינים, שנמצאים הרבה במרשמים לתרופות לאלרגיה. תרופות נגד דיכאון כגון פרוזאק זולופט יכולות גם להגביר את הרעילות של נוגדי החרדה.

גורמי סיכון אחרים של נוגדי חרדה

מי שנוטל בנזודיאזפינים עלול לחוות תופעות לא נעימות או תופעות לוואי מסוכנות. אבל אנשים מסוימים נמצאים בסיכון גבוה יותר:

* אנשים מעל גיל 65 - אנשים מבוגרים רגישים יותר להשפעות של תרופות נגד חרדה. אפילו במנות קטנות יכולה לגרום לבלבול, שכחה, אובדן שיווי משקל, ליקויים קוגנטיביים שנראים כמו דימנציה. שימוש בסמים נגד חרדה אצל קשישים קשורה לעלייה בסיכון ליפול, ירכיים ורגליים שבורות, ותאונות דרכים.

* נשים בהריון - נשים הרות צריכות להימנע מתרופות נוגדות חרדה. מכיוון שמדובר בתרופות חרדה שחוצות את השליה, השימוש שלהם במהלך ההריון יכול להוביל לתלות של התינוק. לאחר הלידה, התינוק יצטרך לעבור דרך נסיגה, עם תסמינים כמו חולשה בשרירים, עצבנות, בעיות שינה, נשימה, ורעידות. תרופות חרדה מגיעים גם לחלב, אז הם יש להימנע מהנקה.

* אנשים עם היסטוריה של שימוש בסמים - לאדם עם בעיה בהווה או בעבר עם אלכוהול או סמים, כדאי להימנע מתרופות נוגדות חרדה, או להשתמש בהם בזהירות רבה. היתרון הגדול ביותר של בנזודיאזפינים היא שהם עובדים מהר, אבל זה גם גורם ממכר. זה יכול להוביל במהירות להשפעה שלהם, לעתים קרובות בשילוב מסוכן עם אלכוהול או סמים אחרים.

תלות בתרופות נוגדות חרדה בתקופת גמילה

תרופות נגד חרדה, לרבות בנזודיאזפינים פופולריים כגון קסנקס, klonopin, ואליום, ו-Ativan נועדו לשימוש לטווח קצר. עם זאת, אנשים רבים לוקחים תרופות נוגדות חרדה לתקופות זמן ארוכות. זה מסוכן, כי כאשר משתמשים בקביעות, בנזודיאזפינים במהירות מובילים לתלות פיזית. סבילות היא גם נפוצה, המשתמש נזקק למינונים הוכים וגדלים כדי לקבל את הקלת החרדה כמו מקודם. על פי האקדמיה האמריקנית לרופאי משפחה, בנזודיאזפינים מאבדים את האפקט הטיפולי שלהם כנוגדי החרדה לאחר 4 עד 6 חודשים של שימוש קבוע.

רוב האנשים מתמכרים לסמים נוגדי החרדה שלהם בתוך כמה חודשים, אך בעיות עשויות להתעורר מוקדם. עבור חלק, מתפתחת תלות בסמים לאחר שבועות ספורים. ברגע שאתה תלוי פיזית בתרופות אנטי חרדה, קשה להפסיק לקחת אותן. הגוף דורש את התרופות, כך מופיעים תסמיני הגמילה אם המינון ירד או הופסק.

התלות הפסיכולוגית יכולה גם להוות בעיה. אם הנך סומך על תרופה נגד חרדה לשמור על החרדה שלך, אתה עלול לאבד אמון ביכולות שלך להתמודד עם הקשיים של החיים ולהתחיל לחשוב שאתה זקוק לתרופה כדי לשרוד.

אתה עלול להיות מכור לבנזודיאזפינים אם:

* אתה לוקח בנזודיאזפינים במשך ארבעה חודשים או יותר.
* אתה סומך על הגלולות שלך להתמודדות עם החרדה.
* ניסית פעם לקצץ או הפסקת לקחת גלולות, והרגשת חולה או חרדה או חווית תסמינים חריגים.
* אתה מרגיש את הכדורים שלך שלא באותו אפקט כאשר הרגשת אחרי הראשון כשהתחלת לקחת אותם.
* אתה לוקח גלולה נוספת בזמן מלחיץ.
* ניסית להפסיק לקחת כדורים ולא יכולת לישון.
* הגדלת את המינון שלך.
* הגדלת את צריכת האלכוהול שלך.
* בנזודיאזפינים מפריעים לחיים שלך בדרך כלשהי (ימי מחלה מהעבודה, משפחה או בעיות ביחסים, קושי להתמודד, הקושי לזכור דברים).
* אתה תמיד מוודא שלא נגמרו הכדורים שלך.
* אתה נושא את הכדורים שלך לכל מקום "רק למקרה."

אם אתה פיזית תלוי בתרופות נגד חרדה ורוצה לרדת מזה, חשוב לבצע ירידה הדרגתית במינון שלך. אם פתאום הפסקת לקחת את התרופה שלך, אתה עשוי להיתקל בתופעות נסיגה חמורות כגון: חרדה מוגברת , נדודי שינה , בלבול , לב הולם , הזעה , רעידות.

ירידה הדרגתית בנטילת התרופה תסייע לצמצם את התגובה הנסיגה. עם זאת, אם השימוש בתרופות נגד חרדה נמשך מספר חודשים, אתה עשוי לחוות עדיין קצת תסמיני הגמילה: חרדה, נדודי שינה, דיכאון שעשויים להימשך חודשים לאחר שנפטרים מהתרופה. למרבה הצער, אלה תסמיני הגמילה אלה מטעים לעתים קרובות ונדמה כאילו חזרה הבעיה המקורית, ואז חוזרים לצרוך את התרופות מחדש.

סוגים אחרים של תרופות נגד חרדה

בגלל חששות בטיחות רבים הקשורים תרופות נוגדות חרדה, תרופות אחרות לטיפול חרדה זכו בפופולריות. החלופות של כדורי הרגעה נגד חרדה כוללות: תרופות נוגדות דיכאון, buspirone, וחוסמי ביתא.

תרופות נוגדות דיכאון וחרדה

תרופות רבות שאושרו במקור לטיפול בדיכאון נמצאו מקלות על הסימפטומים של חרדה. אלה כוללים את ה- SSRI מסוימים, תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות, MAOIs, ותרופות נוגדות דיכאון טיפוסיות חדשות.

תרופות נוגדות דיכאון עדיפות לעתים קרובות על תרופות נגד חרדה המסורתיות משום סיכון תלות קטן. עם זאת, תרופות נוגדות דיכאון מתחילות להקל על תסמיני החרדה רק לאחר 4 עד 6 שבועות כך שלא ניתן לקחת "לפי הצורך". לדוגמה, תרופות נוגדות דיכאון לא עוזרות בכלל בטיפול בהתקף בהלה. השימוש בהם מוגבל לבעיות חרדה כרוניות בטיפול שוטף.

תרופות נוגדות דיכאון הנפוצות ביותר שנקבעו על חרדה הם SSRI (מעכבי ספיגה מחדש של סרוטונין בררניים). וכוללות תרופות SSRI כגון פרוזאק, זולופט, Paxil, Lexapro, ו- celexa. ה- SSRI בשימוש לטיפול הפרעת פניקה, הפרעה אובססיבית כפייתית (OCD), והפרעת חרדה כללית (GAD).

קריאה נוספת על נוגדי דיכאון: מספר עובדות על נוגדי דיכאון, תאוריה, יעילות, תופעות לוואי ועוד.

תופעות לוואי נפוצות של נוגדי דיכאון הן: בחילה , עצבנות , כאבי ראש , עייפות , חוסר תפקוד מיני , סחרחורת , קלקול קיבה , עליה במשקל.

למרות שהתלות הפיזית לא בנוגדי דיכאון לא מתפתחת כל כך מהר, נסיגה עדיין יכולה להיות בעיה. אם הפסקת הנטילה היתה מהר מדי, הנסיגה יכולה לעורר סימפטומים כגון דיכאון עייפות קיצונית, עצבנות, חרדה, תסמינים דמויי שפעת, נדודי שינה.

אורוריקס, (Aurorix (Buspirone

Buspirone, הידועה גם שם המותג BuSpar, הוא סם חדש נגד חרדה שפועל להרגעה קלה. Buspirone מקל על החרדה באמצעות הגדלת הסרוטונין במוח, כמו ה SSRI והפחתת הדופאמין. לעומת תרופות מסורתיות נגד חרדה כמו קסנקס, buspirone פועל לאט. לוקח לסם בערך שבועיים להתחיל לעבוד על חרדה. עם זאת, יש כמה יתרונות על פני תרופות אנטי חרדה ישנות: זה פוגע פחות בזיכרון ותיאום, זה לא מאוד ממכר, וההשפעות הנסיגה הן מינימליות.

תופעות לוואי נפוצות של buspirone: בחילה , כאבי ראש , סחרחורת , נמנום , קלקול קיבה , עצירות , שלשול , יובש בפה.

יעילותו הסם מוגבלת. זה עובד עבור הפרעת חרדה כללית (GAD), אבל לא נראה שעוזר לסוגים אחרים של הפרעות חרדה.

תרופות חוסמי ביתא עבור חרדה

חוסמי ביתא הן סוג של תרופות המשמשות לטיפול בלחץ דם גבוה ובעיות לב. עם זאת, חוסמי ביתא ניתנות נגד חרדה. חוסמי ביתא פועלים על ידי חסימת ההשפעות של נוראפינפרין, הורמון הלחץ מעורב בתגובת "מאבק -או בריחה" fight) or fluight). זה עוזר לשלוט על סימפטומים גופניים של חרדה כמו קצב לב מהיר, קול רעד, הזעה, סחרחורת, ורעידות בידיים. מאחר וחוסמי ביתא אינם משפיעים על התסמינים הרגשיים של חרדה כגון דאגה, הם מועילים ביותר עבור פוביות,

חוסמי ביתא כוללים תרופות כגון (propranolol (inderal ו-(atenolol (tenormin.
תופעות לוואי נפוצות כוללות: הבזקי אור ,
עייפות , בחילה , דופק איטי באופן חריג.

האם תרופות נוגדות חרדה מתאימות לך?

אם אתה מנסה להחליט אם לטפל בחרדה שלך עם תרופה, חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות. חשוב גם ללמוד על תופעות הלוואי הנפוצות של תרופת החרדה. תופעות הלוואי של תרופות החרדה עלולות להיות בעיות חמורות יותר כמו בחילה או התמכרות, ובעיות כבדות. עבור תרופה חרדה, תצטרך לשקול את תופעות הלוואי מול התועלת.

שאלות שתשאל את עצמך ואת המומחה לבריאות הנפש

* האם תרופות האפשרות הטובה ביותר עבור בעיית החרדה שלי?
* האם אני מוכן להשלים עם תופעות לוואי לא נעימות תמורת הקלה חרדה?
* מה שאינם טיפולים תרופתיים עבור חרדה עשוי לעזור?
* האם יש לי זמן שאני יכול להמשיך בטיפולים שאינם תרופתיים, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

שאלות לשאול את הרופא, פסיכיאטר שלך

* איך תשפיע התרופה לסייע לפתור את בעיית החרדה שלי?
* מה הן תופעות לוואי נפוצות של התרופה?
* האם יש מאכלים ומשקאות שמהם אצטרך להימנע?
* איזה אינטראקציה יש לתרופת החרדה עם תרופות אחרות שלי?
* כמה זמן אני צריך לקחת את התרופה נגד חרדה?
* האם הנסיגה מהתרופה עלולה להיות קשה?
* האם החרדה שלי תחזור כאשר אפסיק לקחת את התרופה?

נוגדי חרדה - בנזודיאזפינים - גיהנום ההתמכרות והגמילה

3 תגובות:

  1. פסקי דין רשלנות רפואית

    מאמר טוב, לפני שלוש שנים כמה חברים של המשפחה שלי יצא פעמים באמת קשות בבריאותו של סבתו, גברת זקנה מאוד, רופאים שונים שנקבעו למספר תרופות שונות ובסופו של הדבר התרופה הייתה גרועה מהמחלה.
    צריך להיות גם מושכל.

    השבמחק
  2. אני לא ממש מצליחה למצוא באינטרנט
    מה תופעות הלוואי של לקיחת עשרות כדורים במכה?

    השבמחק
  3. מה יעשה אדם פשוט שנפגע מהתנהלות מרפאה פסיכיאטרית ע"ש ויניק
    מרפאת קופ"ח כללית טלביה.
    בהנהלת השטן רינה קופר ושליחיה עשו לי עוול ולא נותנים עותק מהתיק, מדוע סירבו לתת טיפול.
    זה מרפאה של שרלטנים המנהלת רינה משקרת כדי שיהיה לה שקט תעשייתי במרפאה. הד"ר שעובד איתה חרהזמן ויקטור-משתף פעולה נוכל ערמומי. פניתי להנהלת קופח כללית ולא עשו שוםדבר!! הפושעים האלו צריך לקחת להם את הרישיון לעשוק ברפו רע! כל מטרתם לשתק ולהרולס לאנשים תחיים

    השבמחק