פרוזק (Prozac (Fluoxetine - תופעות לוואי

פרוזק (Prozac (Fluoxetine שייכת לדור חדש של תרופות נוגדות דיכאון הפועלות באופן ספציפי להעלאת רמת חומר הנקרא סטרוטונין. רמות נמוכות של חומר זה במוח נמצאו קשורות למצבי דיכאון וחרדה.

פרוזק
פרוזק

פרוזאק זמינה באמצעות מרשם, משמשת לטיפול בדיכאון, הפרעה אובססיבית כפייתית, הפרעת פאניקה, ובולימיה. זהו סוג של מעכבי ספיגה מחדש של סרוטונין בררניים (SSRI), אשר חוסם את הקליטה מחדש של סרוטונין 

כאשר הרופא המטפל סבור כי רמות הסרוטונין אינן מאוזנות. פרוזק זמין במגוון רמות חוזק ונלקח בדרך כלל פעם או פעמיים ביום. תופעות לוואי נפוצות של התרופה עשויות לכלול חרדה, נדודי שינה, חוסר תיאבון, שלשולים.  

תופעות לוואי של פרוזק (Prozac (Fluoxetine - מאתר MEDTV 

 תופעות לוואי נפוצות פרוזק נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים בהם תופעות לוואי ראיתי עם קבוצה של אנשים שנטלו את התרופה מתועדים בהשוואה לקבוצה אחרת לא לוקח את התרופה. בדרך זו, אפשר לראות מה תופעות לוואי להתרחש, באיזו תדירות הם מופיעים, איך הם משווים לקבוצה לא לוקח את התרופה.  

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של פרוזק fluoxetine במחקרים אלו כולל:

* נדודי שינה - עד 33 אחוזים מהאנשים

* בחילה - עד 29 אחוזים * חולשה - עד 21 אחוזים

* כאבי ראש - עד 21 אחוזים * שלשול - עד 18 אחוזים

* אובדן תיאבון - עד 17 אחוזים

 * שינה - עד 17 אחוזים

 * חרדה - עד 15 אחוזים 

* עצבנות - עד 14 אחוזים 

* אי יציבות (רעד) - עד 13 אחוזים 

* יובש בפה - עד 12 אחוזים * ירידה בחשק המיני - עד 11 אחוזים 

* פיהוקים - עד 11 אחוזים * בעיות עיכול - עד 10 אחוזים * סחרחורת - עד 9 אחוזים 

* הזעה - עד 8 אחוז * אימפוטנציה - עד 7 אחוזים

 * בעיות שפיכה - עד 7 אחוזים תופעות לוואי נפוצות אחרות בפרוזק fluoxetine (שהתרחשה אחוזים לפחות ב-1 אחוז מהאנשים) כללו:

 * פלאשינג (אדמומיות העור, במיוחד את הפנים) 

* חלומות לא נורמליים * עצירות * גז * הקאות * חום או צמרמורות 

* הרזיה

 * שינויים בראייה

 * כאבים בחזה * לחץ דם גבוה

 * תאבון מוגבר ועליה במשקל 

* שינויים בטעם. פרוזאק - תופעות לוואי חמורות תופעות לוואי חמורות של פרוזק שיש לדווח לרופא המטפל, לרבות, אך לא רק:

 * מחשבות אבדניות או התנהגות

 * התקפות חרדה, חרדה, או בהלה 

* עוינות או תוקפנות 

* עיסוק בפעילות יוצאת דופן או מסוכנת

 * חוסר מנוחה או חוסר יכולת לשבת בשקט 

* התרוממות רוח קיצונית או תחושה של אושר שיכולים להפוך הלוך וחזור למצב רוח מדוכא או עצוב 

* שינויים יוצאי דופן בהתנהגות 

* סימנים של תסמונת סרוטונין כגון:

  • בלבול או שינויים נפשיים אחרים
  • קצב לב מהיר
  • בחילה, הקאות או שלשולים
  • הזיות
  • שינויים בלחץ דם
  • קצב לב לא סדיר
  • רפלקסים אקטיבים
  • חום, הזעה, או רועד
  • רעד
  • תסיסה
  • התקפים
  • תרדמת

* דפיקות חזה 

  * קשיים בשינה 

  * סימנים של תגובה אלרגית, כולל פריחה בלתי מוסברת, כוורות, גרד, נפיחות בלתי מוסברת, צפצופים, או קושי בנשימה או בבליעה. פרוזק - אמצעי זהירות ואזהרות אמצעי הזהירות והאזהרות בנטילת פרוזק כוללים: 

 * תרופות נוגדות דיכאון (כולל פרוזק fluoxetine) עלולים להעלות את הסיכון של חשיבה או התנהגות אבדנית אצל ילדים, בני נוער, ומבוגרים. לכן, אם יש שינויים כלשהם התנהגותיים בסימפטומים קיימים או סימפטומים חדשים, יש לדבר הרופא המטפל באופן מיידי. חלק מאותם התסמינים עשויים לכלול: חרדה, עוינות, חרדה, פאניקה, אי שקט, הזיות, היפראקטיביות קיצונית, ומחשבות או התנהגויות אבדניות. 

 * לפני שרושמים פרוזק fluoxetine נגד דיכאון, יש לוודא אי קיומה של הפרעה דו קוטבית. לפעמים, הסימפטומים של הפרעה דו קוטבית ודיכאון דומים מאוד, ופרוזק fluoxetine עלול לגרום לבעיות אצל אנשים עם הפרעה דו קוטבית. * פרוזק Fluoxetine עלול לגרום לתגובות אלרגיות או פריחות אחרות. אם מתפתחת פריחה בלתי מוסברת או כוורות, לדבר עם הרופא המטפל. * תרופות נוגדות דיכאון עלולות לגרום קבוצה של תסמינים מסוכנים המכונה תסמונת סרוטונין. נטילת פרוזק fluoxetine עם תרופות אחרות המשפיעות על הסרוטונין עלולה להגביר את הסיכון של תסמונת סרוטונין. אלה כוללות תרופות אחרות נוגדות דיכאון אחרות, טריפטאנים (תרופות מיגרנה), ותרופות רבות אחרות. יש ליצור קשר עם הרופא המטפל בהקדם אם יש תסמינים של תסמונת סרוטונין אפשרית, הכוללת:

  • בלבול
  • הזיות
  • דופק מהיר (טכיקרדיה)
  • הרגשת חולשה
  • קדחת
  • הזעה
  • התכווצויות שרירים
  • קושי הליכה
  • שלשול

* פרוזק Fluoxetine עלול לגרום נדודי שינה וחרדה. יש לדבר עם הרופא המטפל אם נתקלים בבעיות שינה או חרדה בזמן השימוש ב- fluoxetine. * פרוזק fluoxetine עלול לגרום לירידה לא רצויה במשקל

 * אם יש למטופל הפרעת התקפים, קיימת אפשרות כי פרוזק fluoxetine עלול לגרום להתקפים. יש לדווח לרופא המטפל על התקפים לפני נטילת פרוזק fluoxetine. 

 * תגובת נסיגה - אם מפסיקים ליטול פרוזק fluoxetine, יש להיות במעקב על ידי הרופא המטפל עבור תסמיני הגמילה של פרוזק fluoxetine. אם מפתחים תסמיני הגמילה, כגון עצבנות, חרדה, בלבול, כאבי ראש, עייפות, או נדודי שינה, הרופא המטפל עשוי להאט את קצב עצירת צריכת הפרוזק fluoxetine 

 * פרוזק עלול לגרום לדימום בקיבה או במעיים. סיכון זה גדל כשנוטלים אספירין או אנטי nonsteroidal תרופות נוגדות דלקת (NSAIDs) כמו איבופרופן. תסמינים של דימום במערכת העיכול עשויים לכלול: דם כהה, דם בהיר בקיא, ... אם נתקלים בתופעות הללו, להתקשר לרופא המטפל. 

 * אם המטופל מבוגר או נוטל חומר משתן, פרוזק עלול לגרום לרמות מלח נמוכות בדם (hyponatremia). 

 * אם יש למטופל בעיות בכבד, ייתכן שיש להגביל את המינון של הפרוזק, מאחר והכבד מסייע להסיר את הפרוזק מהדם. 

* פרוזק נשאר בגוף במשך זמן רב. זה אומר שלא רואים את ההשפעות של שינוי המינון במשך מספר שבועות. 

 * פרוזק עלול להשפיע על היכולת לבצע משימות מורכבות הדורשות כישורים מוטוריים, כגון נהיגה

* פרוזק עלול לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות. 

 * פרוזק נחשב תרופת הריון בקטגוריה C. פירוש הדבר כי לא בטוח להשתמש בפרוזק במהלך ההריון. יש לדבר עם הרופא המטפל על הסיכונים ועל יתרונות השימוש בפרוזק במהלך ההריון.

 * פרוזק עובר דרך חלב האם. לכן, אם המטופלת מיניקה או עומדת להתחיל תוכנית הנקה, יש להקפיד לדבר עם הרופא המטפל fluoxetine. קישורים:

  • "הפסיכיאטריה הרגה את דודו טופז" - 'גלולת האושר' פרוזק - הכתבה "הפסיכיאטריה הרגה את דודו טופז" , אורלי גואטה , פוסט , 12.08.2010 - "דודו טופז לקח פרוזק במשך כ- 15 שנה, ועם הזמן השתנתה אישיותו והתרופה גרמה לו, כפי הנראה לזעם אלים, ולא מוצדק, שהתבטא בהתנהגות פושעת", טוען הרוקח אילן סלומון (45), פעיל בתנועה לזכויות אדם, ובן ברית של עמותת "מגן זכויות אנוש"...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה