תופעה: סטודנטים סוחרים בכדורי ריטלין

המאמר "תופעה: סטודנטים סוחרים בכדורי ריטלין" , mynet , ספטמבר 2009 . 

סטודנטים באזור השרון סוחרים בכדורי ריטלין, ללא מרשם. בעונת הבחינות, כשהסטודנטים זקוקים לריכוז מירבי, המסחר בריטלין גואה. ד', סטודנט ב"בינתחומי הרצליה", סוחר בריטלין: "מבחינתי זה רווח מעולה - 20 שקל לכל כדור"

להיט חדש בקרב סטודנטים באזור השרון - הריטלין. בדיקת "ידיעות השרון" מגלה: יותר ויותר סטודנטים קונים ריטלין, ללא מרשם, ומשתמשים בו כסם לכל דבר. רק לאחרונה הוכרז בוועדת פניות הציבור בכנסת כי מדובר בסם ממכר, העלול לגרום להתקפי פסיכוזה והתאבדות. התרופה נכללת בפקודת הסמים המסוכנים ולכן מי שצורך אותה ללא אבחון או מרשם עלול לסכן את חייו.

כמובן שבמקום שבו חל איסור חמור למכור את התרופה ללא מרשם רפואי, מיד התפתח שוק שחור לסחר בתרופה המבוקשת. את המסחר הער ייסדו סטודנטים מן המניין, שהם צרכנים של הכדור, הרוכשים אותו באמצעות מרשם רופא. הם מוכרים את הכדורים הללו לחבריהם הסטודנטים בעשרות אחוזים יותר מהמחיר הרגיל הקבוע בשוק.

שניים מהסוחרים, שהסכימו לחשוף את שיטות פעולתם, מקבלים לשימוש אישי כמות גדולה של כדורים מזו שהם צורכים ונשארים עם עודף שאין לו שימוש. בשל הביקוש הרב, הם החלו למכור את הכדורים לסטודנטים אחרים שלא עברו אבחון הפרעות קשב ולא התייעצו עם רופא משפחה או נוירולוג, כנהוג במקרים כאלה.

רווחים יפים

צ', סוחר בריטלין כבר זמן מה. הוא סטודנט במכללה האקדמית נתניה, ולדבריו הפיתוי לקבל סכומים נאים, כמעט ללא מאמץ, עבור כדורים שממילא נמצאים בחזקתו, גובר על ידיעה שמדובר בעבירה פלילית.

צ' מספר ל"ידיעות השרון": "הגעתי לכל העניין הזה בטעות והמשכתי לעסוק בו כי ראיתי שזה מכניס לי סכומים נאים, בלי להתאמץ יותר מדי. מגיל קטן מאוד איבחנו אצלי הפרעת קשב היפראקטיבית נוירולוגית וכדורי הריטלין הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי.

"אני לא מסתיר את זה מאף אחד, ולכן כאשר במהלך השנה הראשונה במכללה, כשחבר פנה אלי וביקש שאתן לו כמה כדורים כי הוא מתקשה להתרכז בלימודים, נתתי לו כדור בכיף. עם הזמן יותר ויותר אנשים החלו לפנות אלי ואז התחלתי למכור. אני מוכר כדור ב-10 שקלים. אם לאנשים האלה לא אכפת לשלם, למה שלי יהיה אכפת למכור להם כדורים?".

ע', סטודנט שנה שנייה במכללת נתניה, שנוהג לרכוש את הכדורים מסטודנטים אחרים, מספר: "לא היה לי חשק לעבור את כל התהליך הארוך של אבחון ומעבר בין רופאים וידעתי תמיד שאני לא כמו כולם. שמעתי מחבר על מישהו שמוכר ריטלין בלי מרשם, וחשבתי שזה מה שיציל אותי. ובאמת, מאז אני דואג לאספקה של כדורים כשאני יודע שיש הרצאות חשובות, או בתקופות מבחנים שאני חייב להיות מאוד מרוכז"

עסק משגשג

גם ד', סטודנט באחת המכללות באזור, הפך לאחד מהסוחרים שהצליח להפוך את הפרעת הקשב והריכוז שלו לעסק משגשג. לדבריו בתחילה הוא פשוט חילק את הכדור הנחשק לכל דורש, אבל מאוחר יותר הבין שהוא יכול להרוויח דווקא לא רע מהכדורים שנותרו לו.

"המליצו לי לקחת ריטלין כבר כשלמדתי בחטיבת הביניים. אמא שלי התנגדה, היא לא הסכימה שאני אקח את התרופה, ולכן התחלתי עם הריטלין רק לפני שנה וחצי, במהלך הלימודים במכללה", הוא מספר. "בשנה הראשונה ללימודים במכללה לא לקחתי ריטלין ובשנה השנייה הבנתי שזה הכרחי עבורי ועברתי את הפרוצדורות להוצאת מרשמים קבועים מהרופאים.

"אני מקבל מרשם של 120 כדורים בחודש, ארבע קופסאות של 30 כדורים, מה שאומר ארבעה כדורים ליום וזה המון, יותר ממה שאני צריך. אז בהתחלה לא הייתי מוכר כדורים אלא פשוט נותן לחברים שביקשו ממני, ואז הציעו לי למכור אותם. חשבתי על זה והבנתי שאני אוכל לעשות מזה רווח, ואז החלטתי למכור כדור ב-20 שקלים.

"תביני, חבילה של 30 כדורים עולה לי רק 13 שקלים. אנשים מתקשרים אליי או רואים אותי במכללה ובדרך כלל הכדורים תמיד עליי אז אני נותן להם ישירות תמורת תשלום. זה רווח מעולה. זה משכורת של חודש עבודה".

איפה אתה מוכר את הכדורים?

"עיקר המכירה שלי נעשת במכללה בבינתחומי אבל אני מוכן למכור גם לכל מי שמבקש מחוץ למכללה. זה גם לא שיש מאות של אנשים שקונים ריטלין, זו קבוצה של אנשים שהיא די קבועה אצלי. לפעמים מצטרפים אנשים חדשים, לפעמים יש כאלה שלא צריכים, אז זה די משתנה".

סם לכל דבר

מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי "הלל יפה", פרופ' רפי קרסו, מדגיש כי הריטלין הוא סם לכל דבר. "בהיבט הפיזיולוגי, מלבד האפשרות להיווצרות התמכרות, קיימות תופעות לוואי כגון חוסר תיאבון, תיאבון יתר אחרי שהשפעת הכדור פגה, קשיים בשינה, דיכאון מרגע שהכדור מפסיק להשפיע, אי שקט, בחילות, הקאות, סחרחורות וכאבי ראש.

"בעיה רצינית, אם כי נדירה יותר, היא שינויים בלחץ הדם ובדופק, הפרעות בקצב הלב ומצב של פסיכוזה טוקסית (רעלית, ל"י). הריטלין אף עלול לגרום להגברה של תנועות לא רצוניות, סוג של 'טיקים', או להוציא מן הכוח אל הפועל את מחלת ה'פורֶה' (מחלה שעיקרה "טיקים" מרובים, ל"י)".

עבירה על פקודת הרוקחות

ממשטרת מרחב השרון נמסר בתגובה: "לא מוכרים לנו אירועים מעין אלו. מכירה או הפצת ריטלין, שלא במרשם רופא מתבצעת שלא באישור ומהווה עבירה על פקודת הרוקחות".

מהמכללה האקדמית נתניה נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו דבר וחצי דבר על עניין הסחר בריטלין. במידה ויוצגו לנו הוכחות ניאלץ לפעול בהתאם, הן ברמת המשמעת והן ברמת החוק".

מהמרכז הבינתחומי הרצליה נמסר בתגובה: "המרכז הבינתחומי הרצליה מסייע לתלמידיו אשר אובחנו כבעלי לקויות למידה והפרעות קשב באמצעות מרכז לטיפוח כישורי למידה הפועל בקמפוס לאורך כל השנה. לבינתחומי לא ידוע על הנטען, אולם הוא מזמין כל סטודנט הרואה עצמו זקוק לסיוע, לפנות למרכז לטיפוח כישורי למידה, שם יקבל הדרכה וסיוע בהתמודדות עם קשיי הלמידה שלו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה