ביקורת פתע: תזונה הלקויה של נפגעי הנפש - ללא פעילות גופנית

פסיכיאטריה לחולי נפש של משרד הבריאות - לא רק סמים פסיכיאטריים חסרי תועלת בעלי תופעות לוואי קטלניות, אלא גם תזונה לקויה של חטיפים רווית שומניים ופחמימות, ללא פעילות גופנית. . המאמר ביקורת פתע: התזונה הלקויה של נפגעי הנפש , מיטל יסעור בית אור , אוקטובר 2009 , ynet  

כ-3,000 נכי נפש מתגוררים בהוסטלים ברחבי הארץ, במטרה לעבור שיקום ולצאת מחדש לחיים. מבדיקה שערך משרד הבריאות עולה כי רמת התזונה במוסדות אלו נמוכה: חוסים רוכשים סיגריות בתקציב שמיועד למזון והמזון הנצרך מורכב רובו ככולו מחטיפים, ממתקים או מוצרי מזון אחרים עתירים בשומן ובסוכר. ויש לכך השלכות על סיכויי ההחלמה של החוסים . ביקורת של משרד הבריאות שנערכה בכל ההוסטלים כמעט שבהם שוהים נפגעי הנפש גילתה מצב תזונתי מעורר דאגה. דיאטניות שביקרו במקום גילו כי נפגעי הנפש שנמצאים במסגרת תומכת בקהילה אוכלים ארוחות לא מסודרות ולא מאוזנות, רוכשים סיגריות בתקציב המיועד למזון, צורכים מזון מהיר ומזון עשיר במלח, שותים מיץ ולא מים ונוהגים בניגוד לכל ההמלצות התזונתיות המקובלות.

בישראל ישנם 120 הוסטלים שבהם מתגוררים כ-3,000 נכי נפש. עוד כ-9,000 נכי נפש מתגוררים בדיור מוגן.

"מצאנו ליקויים רבים", סיפרה פאינה צודיקוב, דיאטנית במשרד הבריאות. הביקורת נעשתה על ידי דיאטנים של המחלקה לתזונה בשיתוף עם סטז'רים לתזונה, שערכו תצפיות בהוסטלים.


קונים סיגריות במקום מזון

 

בביקורות נמצא כי לא קיימת רשימת קניות שבועית, בתקציב המיועד למזון נרכשים פריטים בעלי ערך תזונתי נמוך וסיגריות, נמצאה רכישה של מזון מעובד, שהוא בריא פחות ונמצאו בעיות תברואתיות באכסון המזון. "לא כל המזון מספיק לכולם. אנחנו רוצים שכולם יאכלו באותה מידה ולא שאדם אחד יאכל הכל. נמצא שאין מקום אכילה מסודר בכל ההוסטלים. יש מקומות שבהם אוכלים בעמידה ומקומות שבהם כל אחד לוקח את המנה לחדר ואוכל במיטה. היו אפילו מקומות שבהם לא היה סכו"ם", סיפרה צודיקוב.

במחלקה לתזונה הבחינו שישנם הוסטלים שבהם אין ארוחת בוקר מסודרת וציינו כי הדבר חשוב במיוחד עבור נפגעי הנפש שנוטלים בשעות הבוקר תרופות פסיכיאטריות, שחשוב שיילקחו יחד עם מזון. בנוסף נמצא כי חלק מהחוסים הם חולי סוכרת שלא נפגשו עם רופא או דיאטנית לצורך איזון מצבם.

עוד נמצא כי החוסים מרבים לשתות מיצים ממותקים וממעטים לשתות מים, צורכים מעט ירקות ופירות, עושים שימוש רב בשמן לטיגון וצורכים ממתקים רבים, חטיפים וסוכר, לצד מוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים. "היו מקומות שצרכו בהם 50 ק"ג סוכר לשבוע. ראינו אנשים ששמים בקפה או בתה ארבע וגם חמש כפיות של סוכר וראינו מוצרי חלב עם 15 אחוזי שומן", סיפרה צודיקוב.

 

סיכון תזונתי גבוה בשל נטילת תרופות

 

במחלקה לתזונה החליטו לנסות ולהנהיג שינויים קטנים ומדורגים שהצוות בהוסטלים וגם החוסים יוכלו ליישם אותם בקלות. כך למשל, הוגדר כי המדריך ששוהה בהוסטל בבוקר יכין ארוחת בוקר יחד עם החוסים. הצוות תודרך להעדיף

מתן מים לשתייה ולהציב מתקן למים במקום מרכזי. בחלק מההוסטלים עברו לשימוש בשקיקי סוכר אישים כדי להפחית את צריכת הסוכר במשקאות החמים. בנוסף, הודגשה בפני החוסים והצוות החשיבות של פעילות גופנית. בין אם מדובר בשימוש במדרגות במקום במעלית או בשיעורי תנועה או ריקוד.

התזונאית פאינה צודיקוב ציינה כי "נפגעי נפש נמצאים בסיכון תזונתי גבוה בשל נטילת תרופות, מחלות כרוניות נלוות, רמת פעילות גופנית נמוכה, הרגלי תזונה המובילים להשמנה ולזה מתלווה עישון מרובה". משרד הבריאות הוציא בעקבות הממצאים מדריך לתזונה נכונה בהוסטלים וכן עדכן את סל המזון שמקבלים המשתקמים, כך שיכיל רכיבי תזונה בריאים יותר. .
הנתונים הוצגו בכינוס השנתי של עמותת עתי"ד, עמותת הדיאטנים בישראל, שנערך בפקולטה לחקלאות ברחובות.

 

ביקורת פתע: התזונה הלקויה של נפגעי הנפש , מיטל יסעור בית אור , אוקטובר 2009 , ynet

קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה