ישראל 2010 - קלונה של מערכת הבריאות - מוסדות פסיכיאטריים אינם ראויים למגורי בעלי חיים

פברואר 2010 - ועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת - הודעה לעיתונות בעניין מצבם של בתי החולים לבריאות הנפש בישראל דיון טעון במיוחד בנושא מצבם של בתי החולים לבריאות הנפש בישראל בהשתתפות סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו בעקבות פנייה דחופה של ח"כ איתן כבל . 
 
 
בראשות הועדה עמדה ח"כ רחל אדטו שפתחה את הדיון בסקירה של מצבם הקשה של בתי החולים לבריאות הנפש לדבריה : "בחודש האחרון ערכתי סיורים ב- 3 בתי החולים ואני חייבת להודות למרות ניסיון של 30 שנה במערכת הבריאות בישראל הטלטלה והשוק שעברתי בעקבות הביקורים – חוויה קשה ביותר. וועדת הבריאות מהווה הפה והלובי לאותם חולי נפש המאושפזים בתת תנאים בבתי החולים הפסיכיאטריים. תמונת המצב שהוצגה בפני הוועדה קשה ויש שיגדירו אותה מזעזעת. כחברה אנו נמדדים לפי יחסנו לחוליות החלשות, לא על פי מצב החוליות החזקות שבינינו, וכחברה אנו נכשלים ביחס לאוכלוסיית חולי הנפש אחת מהחוליות החלשות ביותר. בעבר קראנו למוסדות אלה בתי משוגעים וזרקנו את אותם חולים רחוק מהעין ורחוק מהלב, היום הרפורמה קוראת להם נכי נפש אך היחס נותר בעינו” יוזם הדיון ח"כ איתן כבל אמר: "לחולי הנפש אין לובי שיצעק את צעקתם. חולי הנפש נזרקים לשוליים. משרד הבריאות והאוצר חייבים להעמיד תקציבים מיידיים לשיפוץ בתי החולים". סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: "עשיתי ביקורי פתע בכפר שאול ואעשה עוד . המטרה שלי היא לזעזע את המערכת. המצב היום תת אנושי. אסור פשוט אסור לאשפז אנשים במקומות האלו. יכול להיות שאסגור בית חולים. אני לא אהסס כי המצב נורא ואיום. את בית החולים אברבנל איני מתכוון לסגור ומעדיף לשפץ אותו. ע"פ חישובים שלנו יש צורך בתקציב של 700 מיליון ₪ ע"מ לשפץ את בתי החולים". סגן השר הוסיף : "יש בתי חולים שהמצב בהם הוא תת אנושי. אני שוקל ברצינות לסגור מקומות. בתי החולים לא מתאימים למגורי בעלי חיים". איתן חיים מנכ"ל משרד הבריאות נשמע אף חריף יותר ואמר:" המצב בבתי החולים בישראל מזכיר תקופות שחורות בחיים של עם ישראל. ערכתי ביקורים והזדעזעתי. אני נשבע שלא אשכח. החוק מאפשר לי לסגור אז אולי באמת צריך לסגור את כולם ובכך נזעזע את המדינה" . סגן השר יעקב ליצמן השיב לכך ואמר : "הפחד שלי שאם נסגור יבוא האוצר ויגיד יופי". 
 
 נציג האוצר משה ברסימנטוב: "משרד הבריאות צריך לגבש תוכנית מסודרת . נשב איתם נראה מה בר ביצוע ואיך מוצאים משאבים. לצערי עדיין לא הוגשה לנו תוכנית קונקרטית. אני מאמין שביחד עם משרד הבריאות נגרום לדברים לקרות". 
 
 יהודה רון אחראי פיתוח במשרד הבריאות הבטיח כי כבר מחר הוא מתכוון לזמן קבלן שיתחיל בשיפוץ כפר שאול . הועדה קבעה דיון מעקב נוסף ובהודעת הסיכום נכתב : הוועדה קובעת בצער כי בריאות הנפש היא החצר האחורית המוזנחת של מערכת הבריאות בישראל. הוועדה קוראת למשרד הבריאות להעמיד את נושא בריאות הנפש בסדר עדיפות גבוה של המשרד ולהבטיח רמת שירות בריאות הולמת ומספקת לאוכלוסיה שמטבעה מתקשה לתבוע את זכויותיה. הוועדה קוראת למשרד האוצר לתקצב בצורה ראויה את מערכת בריאות הנפש בישראל. 
 
 הוועדה מבקרת בחריפות את תנאי האשפוז הירודים של המוסדות לבריאות הנפש בכלל ובעיקר במרכזים הרפואיים: ירושלים - כפר שאול ואיתנים וביה"ח אברבנאל בבת ים, ובמרכז – מזרע. הוועדה קוראת למשרד הבריאות לפתור לאלתר בעיה זו על מנת שהחולים המאושפזים ועובדי המקום יזכו בתנאי אשפוז ועבודה ההולמים מדינה נאורה. הוועדה קוראת למשרדי האוצר והבריאות למצוא פתרונות לנושאים דחופים אלו ורושמת לפניה את התחייבותו של סגן שר הבריאות להציג אותם בפני הוועדה בתוך חודש ימים.
 
קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה