אופטלגין - פגיעה במח עצם

ארבעה חולים נטלו אופטלגין - ואושפזו במצב קשה , יואב אבן | חדשות 2 | 16/08/12

בתוך כחודש וחצי בלבד הגיעו אל בתי החולים מטופלים שנטלו את משכך הכאבים הפופולרי ואושפזו בעקבות תופעת לוואי נדירה - אך מוכרת - שגרמה לפגיעה במח העצם שלהם. במשרד הבריאות נפתחה בדיקה, שבסיומה ייתכן שיוחלט לאסור על שיווק התרופה



א', בשנות ה-20 לחייו, מאושפז במצב קשה במחלקה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי "מאיר" שבכפר סבא. הוא הגיע לשם אחרי שנטל כדור אופטלגין, משכך כאבים שנמצא כמעט בכל בית בישראל, וניתן לרכישה בבתי המרקחת ללא מרשם רופא.

א' לקח את התרופה כדי להתמודד עם כאב שיניים פשוט, צעד שהסתיים בתוצאה של אשפוז במצב קשה. "הוא לקח אופטלגין ומערכת החיסון שלו הלכה", סיפרה אמו, נאדה נטור, ליד מיטת חוליו של בנה. "הוא התעלף ולא הצליח לעמוד. הוא רצה לישון, הקיא והיו לו כאבי גרון".

בשבועות האחרונים הגיעו אל בית החולים "מאיר" עוד שני חולים שנטלו אף הם אופטלגין ואושפזו במצב קשה. התסמינים היו זהים: מח העצם שלהם נפגע באופן ניכר והמערכת בגופם קרסו. בתום בדיקות, קבעו הרופאים כי מדובר בתופעת לוואי נדירה – אך מתועדת – של משכך הכאבים הפופולרי.

"זה סיבוך ידוע של אופטלגין", הסביר הפרופ' מיכאל לישנר, מנהל מחלקה ב"מאיר". "זו תרופה שאסרו על השימוש בה בארצות הברית כבר לפני שנים רבות. לפי הספרות, מבין החולים שהשתמשו באופטלגין ונפגעו מאותן התופעות נמצאו שיעורי תמותה של עד 10%".

הסיכוי ללקות בסיבוך הוא אחד למיליון מקרים. הרס מח העצם, בעקבות שימוש באופטלגין, נובע מצניחה בכמות תאי הדם הלבנים. בשל כך הוחלט לאסור על השימוש בתרופה בארצות הברית, אך עם זאת, היא מותרת לשיווק בישראל ובמדינות מערביות רבות נוספות, לעיתים עם דרישה למרשם.

"הסיבוך הוא מאוד קשה", אמר פרופ' לישנר. "הטיפול בו ממושך ואינטנסיבי מאוד עם אנטיביוטיקה חזקה, וחלק מהמקרים מסתיימים במוות". פרופ' ארנון אופק, ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות, הסביר כי "יש כאן בעיה מאוד לא פשוטה. פנינו מיד לכל בתי החולים ולקופות החולים כדי לברר אם יש מקרים נוספים".

גורל התרופה יוכרע בשבוע הבא

ואכן, הביאה אותה הבדיקה לחשיפה של מקרה נוסף של חולה שאושפז בבית החולים "וולפסון" שבחולון – גם הוא סובל מפגיעה במח העצם בעקבות שימוש באופטלגין. כך, הצטברו בישראל ארבעה מקרים דומים עקב נטילת התרופה בתוך חודש וחצי בלבד.

בדיקת משרד הבריאות טרם הסתיימה ותושלם ככל הנראה בעוד כשבוע. בתום ההליך, ייתכן שיוחלט לאסור על שיווק אופטלגין בישראל, או שזו תהפוך לתרופה שתינתן במרשם רופא בלבד.

מחברת "טבע", יצרנית אופטלגין, נמסר בתגובה: "אנו מצרים על המקרים ונשתף פעולה באופן מלא עם רשויות הבריאות. הפרטים בשלב זה אינם ידועים לנו, אך מהנתונים שנאספו לאורך שנים ומיליוני שימושים עולה כי שכיחות דיכוי מח עצם חמור עם אופטלגין היא תופעת לוואי נדירה ביותר, שמוערכת באחד למספר רב של מיליונים. היעילות והבטיחות של המוצר, המשווק בארץ ובעולם במשך עשרות שנים, נבדקו ונבדקים באופן רציף על-ידי משרד הבריאות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה