הוגשו תלונות כנגד מנהל תחנה לבריאות נפש ופסיכיאטרית מאזור חיפה

אוגוסט 2015 - הוגשו תלונות כנגד מנהל תחנה לבריאות נפש ופסיכיאטרית מאזור חיפה

שתי תלונות; כנגד פסיכיאטר, מנהל תחנת בריאות הנפש באזור חיפה, וכנגד פסיכיאטרית מאותה מרפאה, הוגשו השבוע לראש שירותי בריאות הנפש על ידי תושבת חיפה. התלונות, שהוגשו בסיוע עמותת 'מגן לזכויות אנוש', חושפות הפרה לכאורה של חוק זכויות החולה והתנהלות שגובלת בבגידה ביחסים שבין רופא למטופל.

המתלוננת פנתה לפני יותר משנה לתחנה לבריאות הנפש באזור מגוריה. היא ביקשה לקבל שיחות עקב מצב נפשי קשה שהיה קשור בנסיבות משפחתיות.

רק במהלך הפגישה השלישית התברר לה שהמטפלת שקיבלה איננה פסיכולוגית אלא עובדת סוציאלית, כמו כן התברר לה כי פסיכיאטרית כלשהי בתחנה, שסירבו למסור לה את שמה, וכמובן שלא נפגשה עימה כלל, קבעה כי לא תוכל להמשיך לקבל שיחות אם לא תיטול תרופות פסיכיאטריות במקביל לטיפול.

חוק זכויות החולה מעניק לכל מטופל את הזכות להסכים או לסרב להמלצות הטיפוליות המוצעות לו לאחר שקיבל את מלוא המידע לגביהן. במקרה המדובר ניתן לומר כי "סחטו" את המטופלת להסכים לטיפול תרופתי, בכך שאיימו עליה שישללו ממנה את האפשרות לקבל טיפול באמצעות שיחות אם לא תיטול אותן.

תרופות פסיכיאטריות אמורות להיות מוצעות למטופלים רק בתור מוצא אחרון ורק לאחר שטיפול פסיכולוגי בהיקף מתקבל על הדעת לא הצליח לעזור לאדם לשפר את מצבו. הסיבה לכך היא נטייתן של תרופות פסיכיאטריות לגרום במקביל להשפעתן הרצויה גם לתלות, לתופעות לוואי ולנזקים לא מבוטלים. במבנה הקיים של תחנות לבריאות הנפש, ובמיוחד בעידן הרפורמה בבריאות הנפש קיימת סכנה מוחשית מפני היעלמותה של עזרה נפשית אנושית באמצעות שיחות והחלפתה בפסיקה מוקדמת מדי של פסיכיאטר ליטול סמים פסיכיאטריים וכך להפוך ציבור שלם לצרכן קבוע שלהם.

ההקפדה על טיפול נפשי מידתי וזהירות מוגברת מפני טיפול פסיכיאטרי תרופתי לא הכרחי חייבת להיות מעוגנת בתקנות ברורות על בסיס ועדה מקצועית שתכלול גם פסיכולוגים ולא רק פסיכיאטרים. כפייה לא חוקית של טיפול תרופתי פסיכיאטרי באמצעות מניפולציות ועיוות של תקנות מנהליות צריכה להיחשב לעבירה פלילית.

התלונות מצויות כרגע בבירור.

העדות המתוארת בכתבה זו מבוססת על תלונה אשר תועדה על ידי עמותת "מגן לזכויות אנוש". התלונה נשלחה לכל הגורמים המתאימים. עמותת "מגן לזכויות אנוש" תיעדה עד היום מאות תלונות על הפרת זכויות אדם בתחום בריאות הנפש, ומתנדביה ממשיכים בכל יום לחשוף הפרות נוספות. כל הרואה עצמו נפגע, או המעוניין לדווח על פגיעה בחבריו או במשפחתו, מוזמן לפנות לעמותת "מגן לזכויות אנוש".

למידע נוסף:

יהודה קורן, דובר העמותה. טלפון 03-5660699 נייד: 052-3350928 מייל: yodak8@gmail.com



עמותת "מגן לזכויות אנוש" היא הנציגה הישראלית של Citizens Commision on Human Rights – (CCHR) ארגון בין-לאומי המונה למעלה מ-300 סניפים ברחבי העולם. הארגון נוסד בשנת 1969 על ידי ארגון הסיינטולוגיה בשיתוף עם הפרופ' לפסיכיאטריה ד"ר תומאס זאס, במטרה לחקור ולחשוף הפרות זכויות אדם בתחום בריאות הנפש. הארגון עובד עם האו"ם ועם קבוצות רבות אחרות, במטרה לנקות את תחום בריאות הנפש מהתעללויות, טיפולים הרסניים ובלתי הפיכים והפרות זכויות אדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה