אילאייל צין מספרת על קשירות מאושפזים בבתי חולים פסיכיאטרים

4,000 חולים פסיכיאטרים נקשרו השנה; מה ההצדקה? , ynet , רותם אליזרע  , 04.07.16

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הציג את הנתונים בדיון בנושא קשירת מטופלים פסיכיאטריים בדיון בוועדת הרווחה בכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף: "בריאות הנפש זה תחום פחות מדי מטופל בפחות מדי אמצעים". אחת המטופלות שנקשרה: "גם 16 שנה אחרי, אני עדיין בטראומה. הדעה שלי לא נחשבת, הגוף לא נחשב"



האם יש צורך לקשור חולים באשפוז פסיכיאטרי? הבוקר (ב') נערך דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנשוא קשירה ובידוד של מאושפזים פסיכיאטריים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) סיפר כי ביקר לראשונה בבית חולים פסיכיאטרי. "זה היה ביקור מאוד קשה. חלק מהמאושפזים המערכת שכחה שנים רבות. בריאות הנפש זה תחום פחות מדי מטופל בפחות מדי אמצעים. יחד עם זאת אני לא מסכים לדמוניזציה של המערכת. פגשנו מטפלים שנותנים את נשמתם".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף כי, "האנשים במערך הזה עושים את המיטב שהם יכולים עם הכלים שהעמדנו לרשותם. אנחנו צריכים שינוי ואנחנו בעיצומו של שינוי, ולהוביל את המערכת להרבה פחות קשירות והגבלות, ומקום ששם את המערך הפסיכיאטרי הרבה יותר במרכז.

מיטה לקשירת מטופלים במוסד הפסיכיאטרי שער מנשה - צילום: רמי שלוש
מיטה לקשירת מטופלים במוסד הפסיכיאטרי שער מנשה - צילום: רמי שלוש

"המצב היום יותר טוב ממה שהיה לפני פרק זמן לא ארוך. מפה אנחנו יכולים להמשיך ולהשתפר או לחזור אחורה. אם נהיה במצב של דמוניזציה או דה-הומניזציה הצוות ייסגר בפני שינוי. אין לנו מטפלים אחרים, ואנחנו צריכים ביחד לעבוד איתם. האחריות לתהליך השינוי היא עליי. צריך שינוי, אבל להיזהר לא לשפוך את התינוק עם המים".

כ-4,000 מטופלים שנקשרו בשנה האחרונה


בר סימן טוב העריך שכארבעת אלפיים מטופלים נקשרו השנה בבתי החולים הפסיכיאטרים. לדבריו, במשרד הבריאות מתכוונים להקצות משאבים להגדלת הצוות המטפל בשעות אחר הצהריים בבתי החולים הפסיכיאטרים. "אני לא מגלגל את האחריות לאוצר, האחריות שלי לדאוג שבתקציב לשנים 2017-2018 יהיה תוספת תקנים. כבר עכשיו נראה מה אפשר לעשות בשעות נוספות ומשמרות נוספות".

"מתעללים בחסרי ישע"


בן הזוג של אמו של דניאל שנמצא בבידוד עשר שנים אמר במהלך הדיון: "לפני כשנה דניאל דחף אח בבית החולים מרוב התרופות שנתנו לו. אז התנפלו עליו ארבעה אנשי צוות ונתנו לו מכות רצח, ומאז בבידוד בענישה. זה לא טיפול. הוא מושפל. זכאי לטלפון פעם אחת ביום. הוא בוכה ואומר 'אמא מה עשיתי', אין לו שיחות פסיכולוגיות, אך אחד לא בא לדבר איתו".

אנה, אמא של דניאל הוסיפה: "לא היה לו כוח להתמודד, חוקרים אותו, מפעילים עליו לחץ. הייתה רופאה שאמרה לו שהוא פושע ועבריין, כי הוא דחף האח ושהוא יישב בכלא. הוא ילד מאוד רגיש. אוסרים עליו מוסיקה, קיבל זריקות מאוד חזקות. זה גורם לו לתוקפנות, הזהרתי מזה.
מנהל בית החולים שער מנשה, פרופ' אלכסנדר גרינשפון: "חלק מהמטופלים נמצאים בתנאים קשים. אנחנו לא בעד קשירה כימית, כי היא הורסת את הגוף"

מיכל אחותה של נועה שנקשרה למיטתה 24 ימים בתל השומר : עושים דמוניזיצה לצוותים?! יש כאן בלבול. הדמוניזציה היא לחולים על בסיס יומיומי. מי שאמור לטפל, מתעלל בחסרי ישע.

"אחותי נועה תקפה אחות, ומאותו רגע נקשרה. למה לקשור בנאדם בארבע גפיים? למה לתת לו לעשות צרכים בחיתול? הם מודעים לחלוטין לנעשה סביבם. למה לתת להם לבהות בתקרה יממות שלמות, ללא טלויזיה או מוסיקה? המשפחה מורשית אותם רק לרבע שעה. היא עדיין חולת סכיזופרניה, אבל יש דרך אחרת וצורה יותר אנושית לטפל בחולים".

מטופלת: "החוויה הכי קשה שעברתי היא קשירה. עברו 16 שנה ואני עדיין בטראומה. דיברתי בטלפון ולא סיימתי לסיים את השיחה, ארבעה אחים חנקו אותי וגררו אותי בכוח לבידוד בלי לראות רופא. הייתי בת 16. אושפזתי מרצון. צעקתי ואף אחד לא דיבר איתי. השאירו אותי חצי יום קשורה. הדעה שלי לא נחשבת, הגוף לא נחשב".

2 תגובות:

  1. אלוהים אדירים - זה שנתן לשכווי בינה לא העניק אותה לדוקטורים? זה מה שהסקתם מהעדויות שלנו? למה למען השם כיתתי רגליי לירושלים לספר לכם שאתם החולים ושצריך לבטל אתכם כי מעולם לא הצלתם חיים אבל אתם רוצחים חיים בכל שנייה שאתם קיימים? השריטות שעברתי אצלכם והצעקות לא יאפשרו לי לעולם לצאת לחופשי מטירת האימים עד שלא תבטלו את דתות הרצח שאין להם שום תוקף מדעי, או רפואי או טיפולי זולת רצח מיעוטים , רמיסה, השפלה וסיוט שלא מאפשר לישון כי חודר תמיד לתוך עולם החלום ודמי אחיי ימשיכו כפי הנראה לצעוק אליי כמה שלא אשמח בכך שהשתחררתי מעול הצוררים הפסיכנואצים. זה רצח לכל החיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. יהיה בסדר אחי. אישפוזים זה לא קל ולאט לאט הציבור מבין שגם אנחנו בני אדם ולא פושעים או שדים שחורים שצריך להכות בהם בברזלים או להתעלל בהם במסווה של טיפול. הקשירות גורמות לטראומה רצינית, לניתוק מהחברה ולכעס רב עליה ועל המדינה ובמקרים מסוימים שהטיפול במרכאות מצליח זה רק מעביר את השיגעון לתת מודע והאדם הופך לפצצה מתקתקת אם הוא נחלץ מהזומביות, מחכה להשתגע שוב והפעם לנצח. והניצחון אכן אפשרי, גם אם זה עולם של דמיון.

      מחק