בית חולים פסיכיאטרי אברבנאל בת ים: חולים נקשרו שעות ללא השגחה

"אברבנאל": חולים נקשרו שעות ללא השגחה , רן רזניק , ישראל היום , 05.09.2016

חשיפה: משרד הבריאות חוקר חשדות לשני מקרים • המטופל שהצית את עצמו ניצל ברגע האחרון; אחר היה קשור בארבע גפיו במשך 8 שעות בלי שנבדק • ביה"ח: "אירועים חריגים שטופלו מייד"

מוסד פסיכיאטרי אברנאל בת ים - ברוכים הבאים לגיהנום
בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל // צילום: יוסי זליגר
 
בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל בבת ים, שעת לילה: חולה נקשר במשך שעות ללא הצדקה וללא השגחה, עד שהצית את עצמו. זה מה שקרה, לפי החשדות שנחקרים בימים אלה על ידי הנהלת משרד הבריאות.

הפרשה החמורה, שנחשפת כאן לראשונה, נבדקה תחילה בחקירה פנימית שניהל בית החולים בראשות פרופ' יובל מלמד. החקירה מתמקדת בשני מקרים שאירעו במחלקה סגורה ג' בדצמבר 2015 ובינואר 2016.

המידע שהגיע ל"ישראל היום" עולה משיחות עם בכירים במשרד הבריאות, ובהם רופאים ועורכי דין המעורבים בשבועות האחרונים בחקירת הפרשה החמורה. מהחקירה עולים ממצאים קשים על דרך קשירת החולים במחלקות הסגורות באברבנאל, וממצאים וטענות קשות על נורמות התנהגות פסולות ועל טיפול לא ראוי ולא חוקי בקשירת חולים של חלק מהצוות הסיעודי והרפואי במקום. לדברי הבכירים, "מהחקירה עולים חשדות כבדים לנורמות עבודה של חלק מהצוות הסיעודי והרפואי, שבאופן ממשי מסכנות חיי אדם ופוגעות פגיעה אנושה בזכויות האדם והחולה של חולים חסרי ישע, שברובם בכלל לא מסוגלים ולא מעזים להתלונן".
נקשר ללא הצדקה

במקרה הראשון שאירע בדצמבר 2015, נקשר חולה במשך כארבע שעות בשתי ידיו ורגליו למיטה מיוחדת בחדר קשירה, וזאת בלי שהיתה, על פי החשד, הצדקה חוקית לקשירתו והחולה נראה רגוע ומשתף פעולה עם הצוות.

בנוסף, החולה נקשר בלי שהרופאה התורנית בדקה אותו בעצמה כל זמן הקשירה, כמתחייב, ובלי שהאח והאחות שעבדו באותה משמרת בדקו בעצמם את מצבו הרפואי ואת שלומו במשך שעות הקשירה, כפי שהיו חייבים לעשות. למרות כל זאת, הצוות הסיעודי רשם בתיק הרפואי כאילו בדק את החולה הקשור בכל חצי שעה.

עוד עולה מהחקירה כי האח האחראי במשמרת, בוריס טרנוב, נתן לחולה בזמן הקשירה תרופה בלי שרופא הורה לו על כך, ולא נתן לו תרופה אחרת שהרופאה דווקא כן ביקשה לתת לאותו חולה. חמור מכך, החולה עישן סיגריה בזמן הקשירה, לאחר שהמצית והסיגריה הושארו לו בניגוד להוראות בחדר הקשירה. לאחר מכן הצית החולה את החדר ואת עצמו עד שהתלקחה אש במקום, שהפך אפוף עשן. בעקבות השריפה הוזעקו למקום צוותי כיבוי אש והחולה עצמו היה נתון בסכנת חיים ממשית, ואולם למרבה המזל - לא נפגע.

על פי ממצאי החקירה באברבנאל, כפי שהועברו למשרד הבריאות, במקרה נוסף שאירע בליל 18 בינואר 2016 התגלה כי מטופל אחר היה מוגבל במשך יותר משמונה שעות בארבע הגפיים, וזאת כשהוא לבדו בחדר הקשירה, בלי שנבדק על ידי הרופאה התורנית ועל ידי האח טרנוב והאחות יוליה קורנץ, שעבדו באותו לילה במחלקה. גם במקרה זה, כך לפי החשד, הצוות הסיעודי רשם בתיק הרפואי כאילו בדק את החולה בכל חצי שעה.

יצוין כי הגבלת חולים על ידי קשירה או בידוד נפוצה מאוד בבתי החולים הפסיכיאטריים בארץ, אבל היא אמורה להיות מוגבלת מאוד בזמן, ורק במקרים שבהם אין כל ברירה. כלומר רק לצורך מתן טיפול רפואי חיוני ובגלל מסוכנות ממשית של חולה לעצמו או לאחרים, וכל זאת תמיד בפיקוח ובליווי רפואי וסיעודי צמוד.

ממשרד הבריאות נמסר כי "במסגרת בירור עובדות המקרה נערכו שיחות הבהרה לצוות הרפואי והסיעודי שהיה מעורב. לאחר השיחות הוחלט להגיש קובלנה נגד האח טרנוב בוריס והאחות יוליה קורנץ, וכן הועברה הערה לבית החולים בהתאם. תהליך הבדיקה טרם הסתיים".

מבית החולים אברבנאל נמסר כי "מדובר בשני אירועים חריגים יוצאי דופן שהתרחשו לפני יותר מחצי שנה, שההנהלה התייחסה אליהם בחומרה רבה וטיפלה באופן מיידי בהליך משמעתי, עם דיווח לנציבות שירות המדינה ולמשרד הבריאות".

עוד נמסר כי "האירועים אינם משקפים את דרך פעילות בית החולים, ששם לו למטרה לצמצם את ההגבלה הפיזית של החולים. הנהלת הסיעוד פעלה באופן מיידי לביטול סמכויות הצוות הסיעודי המעורב והם הועברו מתפקידם, וכן רועננו נוהלי הגבלת מטופלים והתקיימו הדרכות לצוותים".

עו"ד ערן קייזמן, שמייצג את טרנוב וקורנץ, מסר כי "העובדות הנטענות נגדם לא מדויקות והם פעלו בהתאם לכל ההוראות הרפואיות".

עו"ד חדוה לוין, שמייצגת את שתי הרופאות המעורבות בפרשה - ד"ר מיה אוקון וד"ר לידיה שרבצ'נקו - מסרה כי "הן דוחות בתוקף את כל הטענות נגדן. הן עבדו כרופאות מתמחות שהתרוצצו לתת מענה במחלקות העמוסות מאוד בחולים והסתמכו על דיווחי הצוות הסיעודי".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה