ריטלין - שימוש לרעה, התמכרות וטיפול

מהו טיפול התמכרות לריטלין?


ריטלין הוא סם מרשם ממריץ, עשוי לסייע לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז. ריטלין נקשר בהתמכרות אצל אנשים בארצות הברית וברחבי העולם. למרבה הצער, אין תרופות המאושרות לטיפול בהתמכרות לריטלין. תוכניות טיפול, ועבודה בקבוצות טיפול ותמיכה, יכולות לסייע לתאי מוח פגועים לרפא ולשכך דחפים ממכרים.
 
מקור Ritalin Abuse, Addiction and Treatment

סמים מסוימים גדלים באזורים מוסתרים בעמקים של מדינות כמו אפגניסטן ופקיסטן. כאשר גידולים אלה נושאים פרי, סוחרים יכולים למכור אבקות שלהם, שיקויים, גלולות בשוק בסמים. לעתים קרובות, הם יכולים להרויח הרבה כסף עם כל משלוח סמים שהם מייצרים ומוכרים. אבל סמים הם לא החומרים היחידים שבהם נעשה שימוש לרעה. למעשה, סמים הם אפילו לא הפופולרים בין אנשים בעלי הרגלי התמכרות.

על פי המכון הלאומי לשימוש בסמים, תרופות מרשם הן מספר שתיים לאחר מריחואנה בהן נעשה שימוש לרעה. אחד תרופות מרשם הפופולריות הממכרות שבו נעשה שימוש לרעה הוא ריטלין.

ריטלין סם ממריץ מרשם זה נעשה כדי לעזור לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) נקשר לעתים קרובות בהתמכרות באנשים הן בארצות הברית ובמקומות אחרים על פני הגלובוס. יש מספר התוכניות אשר נעשו במיוחד כדי לסייע לאנשים עם הרגלי התמכרות לריטלין.

למה אנשים משתמשים לרעה בריטלין


ריטלין משמש לאנשים עם הפרעת קשב ריכוז (ADHD) . אנשים העושים שימוש לרעה בתרופה ללא היסטוריה של ADHD עלולים להגיב באופן שונה לריטלין ובעוצמות שונות.

לאנשים אלו ריטלין עובד כמעורר מסורתי. ריטלין גורם להם להרגיש אנרגטיים, ערים, בחיים. הם ירגישו שהם יכולים להתמודד עם משימות מייגעות בקלות, בשל תחושת תוספת האנרגיה. בנוסף, ריטלין יכול להשפיע על מסלול ההנאה במוחם של אנשים כאלה, ולכן בנוסף לתחושת האנרגטיות, אנשים עלולים להרגיש אופוריה.

המוח זוכר האותות האלה של אופוריה ועם הזמן, המוח מתחיל לדרוש להופעות חוזרות של תחודות אלו.
עם הזמן, רק ריטלין יגרום לאנשים להרגיש טוב. הם ישתמשו בו, שוב ושוב.

ישנם סיכונים גדולים השימוש לרעה בסמים ממריצים ע"פ מרשם. לפי עדויות שניתנו בארה"ב ע"י ועדת משנה על משפט פלילי, מדיניות סמים, ומשאבי אנוש, שימוש לרעה בריטלין כולל:

לחץ דם גבוה
מחסור בשינה
פָּרָנוֹיָה
קצב לב לא סדיר
התקפים

אפילו מנה אחת, אם המינון גדול מדי, עלול לגרום לתגובה בלב שעלולה לגרום למוות. ריטלין הוא סם חזק, וזה שימוש לרעה באופן מתמשך עלול לדחוף אנשים מכורים יותר ויותר לקצה.
 טיפולים להתמכרות בריטלין 

עם התמכרויות ארוכת שנים לריטלין, תאי המוח עעובדים בצורה הטובה ביותר כאשר יש ריטלין זמין. למרבה הצער, אין תרופות שיכולות לבטל את הנזק ולאלץ את המוח לעבוד כמו שצריך. אבל, על פי המכון הלאומי לשימוש בסמים, ישנן תוכניות גמילה שיכולות להיות לעזר רב לאנשים בעלי עבר שימוש לרעה בריטלין.
בתוכנית גמילה בודקים מה הרגלי הצריכה של ריטלין שיש למטופל, ומקטינים את המינון ע"פ תקופה. עבור חלק מאנשים, תהליך הגמילה יושלם בתוך כמה ימים. עבור אחרים, זה לוקח שבועות. מהירות הגמילה נקבעת אך ורק על ידי האופן שבו אדם המכור מרגיש כתהליך נע קדימה.גם פסיכותרפיה יכול הלהיות לעזר רב לאנשים עם היסטוריה של שימוש לרעה בממריץ, על פי הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. טכניקות אלה משמשות כדי לעזור לאנשים "לא ללמוד" ההרגלים שהם פתחו במהלך ההתמכרות, כדי שיוכלו להתמודד עם אתגרי החיים ללא שימוש בחזרה וניצול לרעה של סמים פסיכיאטריים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה