ואליום - סימני התמכרות, סימפטומים וטיפול

ואליום הוא אחד הסמים הפסיכיאטריים נוגדי הדיכאון הפופולריים ביותר בעולם כיום.
מקור Valium Addiction Signs, Symptoms and Treatment  

ואליום/דיאזפאם - Diazepam - תופעות לוואי
ואליום/דיאזפאם - Diazepam - תופעות לוואי

מה הטיפול להתמכרות בואליום?

ואליום הוא סם פסיכיאטרי ממשפחת הבנזודיאזפינים שעלולים לגרום להתקפים במהלך תהליך הגמילה. כתוצאה מכך, עדיף לאנשים עם התמכרות לואליום להיכנס לתכנית טיפול התמכרות, כדי לעבור תהליך הגמילה בעזרת צוות רפואי מוסמך. לאחר מכן, טיפול מקיף יכול לעזור לאנשים לטפל בשורש הסיבות להתמכרות ואליום ולרכוש את הכישורים הדרושים עבור פיכחון לכל החיים.

יותר מ- 2 מיליארדים טבליות ואליום נמכרות בשנה קלנדרית אחת, ויותר מ -500 תרופות נגזרות נעשו מבוססות על diazepam, עבורו הווליום הוא השם המסחרי הידוע ביותר. ארגון הבריאות העולמי רואה בואליום להיות תרופה חיונית שאמורה להיות חלק בלתי נפרד של מערכת בריאות בסיסית, והאפקטיביות שלה ואת המגוון של תנאים היא מתייחסת הפך אותו שם מוכר בכל בית.
שבח זה מגיע עם תג מחיר נוקשה, כמו מיליוני אנשים שהפכו מכורים לואליום איבדו כסף, שנות חייהם, ויחסים להתמכרות ואליום.
למרבה המזל, שיטות טיפול מבוססות ומוכחות יכולות לרפא הן את הנפש ואת הגוף ולבטל חלק מהנזק שההתמכרות לואליום יכולה להמיט.

מהו ואליום?
אליום הוא סם פסיכיאטרי ממשפחת הבנזודיאזפינים הניתן במצבים של דיכאון, חרדה.

הסיבות שבגללן נרשם הואליום לטיפול כוללים:
הפרעת חרדה
גמילה מאלכוהול
נדודי שינה
התכווצות שרירים
התקפים

המכון הלאומי לבריאות הנפש מעריך כי למעלה מ -18 אחוזים מן האוכלוסייה הבוגרת בארצות הברית חווה צורה כלשהי של הפרעת חרדה בשנה נתונה, מה שמסביר מדוע יש יותר מ- 150 פורמולציות שונות עבור הנוסחה בנזודיאזפינים של diazepam. אפילו באנגליה, מספר המרשמים לואליום גדל ב- 11 אחוזים בשלוש שנים עקב מתח פיננסי שנגרם מהמיתון הגדול ב- 2007. רופאים המליצו על ואליום 5 מיליון פעמים באותה שנה.

ואליום ובנזודיאזפינים

בנזודיאזפינים ניתנים באופן נרחב עקב האפקטיביות שלהם. בנוסף לתכונות נוגדת החרדה שלהם, הם גם משמשים לטיפול בעוויתות, התקפים, הרפיית שרירים, ומגוון של תנאים, כגון הפרעת פאניקה, הפרעת דיכאון, הפרעת חרדה כללית, ועוד.  הבנזודיאזפינים פועלים על ידי גירוי המוח להפריש נוירוטרנסמיטר המכונה GABA. בתנאים רגילים, GABA שולט פעילות החשמלית וכימית במערכת העצבים המרכזית. אצל אנשים עם תנאים מסוימים שגורמים עירור מערכת העצבים (וכתוצאה מכך התקפי פאניקה, התקפי חרדה, וכו '), המוח שלהם לא מייצר מספיק GABA לרסן הרגשות והתגובות שלהם. זה המקום שבו בנזודיאזפינים כמו ואליום נכנסים לתמונה: הם מניעים את המוח לתוך לייצר כמויות מספיקות של GABA. ההשפעות של הווליום ניתן לחוש במהירות, וזו אחת סיבות מדוע הוא מאוד נפוץ.

ואליום וחרדה

כבר ב -1977 בכתב העת הבינלאומי של שירותי בריאות צוין כי שינוי בגורמים כלכליים וחברתיים הובילו רופאים לרשום יותר ויותר תרופות לחולים שלהם, כולל ואליום. לאחרונה, מאמר מרויטרס (2012) צוינה "עלייה בדיווח שכיחות של הפרעות חרדה של יותר מ -1,200 אחוזים מאז 1980", בהתייחסו זה כמו "עידן החרדה". נשאלה השאלה אם אנחנו "בעיצומו של מגיפת חרדה, ובמאמר 2013 מהסלון תהו אם לחץ חברתי על להתקדם ולהצליח הביא לגידול תרבות של חרדה, ודיכאון. הגרדיאן ציטט את הניו יורק מגזין כאומר שמרשמי בנזודיאזפינים גדלו ב 17 אחוזים מן 2006-2012, וכתוצאה מכך 94 מיליון סמים נמכרו בשנה. היקף השימוש העצום בסמים פסיכיאטריים כמו ואליום מעלה דגלים אדומים רבים, כי ואליום היא תרופה חזקה מדי כדי שיהיה בשימוש בקנה מידה כזה. האינדיפנדנט דיווח כי רופאים נתבעים לגרימת "מכורי ואליום" ע"י מטופלים "שבורים פיסית ופסיכולוגית" עקב שימוש לטווח ארוך.

התמכרות לואליום 

WebMD מסביר כי התמכרות וליום יכולה להתחיל די בתמימות: הואליום נרשם למטופלים עקב תלונות אבל הופכים להיות מכורים עקב תחושות הנגרמות מהואליום. אפילו הבעיה בגינה ניטל הואליום לראשונה נפתרה, הם לא יכולים להתגבר על תחושת רוגע ונינוחות שהווליום גרם להם להרגיש, והם רוצים להמשיך בתחושה. הם ממשיכים להימשך לצריכת ואליום גם כאשר גופם ונפשם סובל. אוניברסיטת סטנפורד מפרטת כמה מן הסימנים והתסמינים של התמכרות לואליום:

בעיות זיכרון
רפלקסים איטיים
בחילה
אישונים מורחבים
תשוקה ליותר ואליום
דיבור עילג
קושי להתרכז

כמובן, חשיפה ארוך טווח לווליום הופכת את תהליך הגמילה מהסם לקשה יותר על אף ההידרדרות באורח החיים של האדם. הדיילי המייל מזהיר כי, בהקשר זה, וליום הוא "ממכר יותר מהרואין" ומספר את סיפורה של אישה אשר נרשמה עבורה התרופה להתמודד עם דיכאון מסוף נישואיה. זו הייתה ההתחלה של הרגל ל- 10 שנים. כשניסתה לקצץ את צריכת הואליום היא חוותה התכווצויות שרירים שלא היתה מסוגלת ללכת במעלה גרם מדרגות,  בעיות זיכרון ובעיות דיבור, והתקף לב.
לקח לאותה אישה שלוש שנים כדי להתרחק מההתמכרות שלה, תוך כדי אובדן הבית ומקום העבודה ונישואיה. היא לא יכלה לאכול או לישון מספיק, והיו לה כאבי בטן קשים שגרמו לה להקיא. עם זאת מצטט טיימס כאומר כי רופאים בבריטניה רושמים יותר מ -11 מיליון מרשמים שנתיים עבור בנזודיאזפינים.

טיפול באשפוז

טיפול באשפוז כמו בכל תרופת benzo, גמילה רפואית נדרשה עבור גמילת וליום, ומשתמש לעולם לא צריך לנסות גמילה מן הווליום ללא השגחה רפואית. באחד ממתקני טיפול, עובדי מערכת בריאות מקצועיות תערוכנה הערכה נפשית ופסיכולוגית מלאה של לקוח לפני תחילת תהליך גמילה מווליום. זה צריך להיעשות בזהירות, כדי להימנע מלעורר את הגרוע ביותר של תסמיני גמילה; כדי להשיג מטרה זו, הצוות המטפל רשאי לנהל תרופות נוגדות פרכוסים, נגד אפילפסיה, או חרדה כדי להקל על התהליך.
בנוסף לגמילה רפואית, טיפול מקיף נדרש כדי לטפל בסיבות לשורש הבעיה  שהובילה להתמכרות מלכתחילה. זה חיוני כדי ללמוד כיצד לעבד את הנזק הנפשי והרגשי שנגרם על ידי התמכרות לואליום, כמו גם כיצד לתפקד היום-יום חיים ללא גלולות ואליום. תובנה זו באה מטיפול, שבו הלקוח ומטפל עובדים ביחד על גיבוש אסטרטגיות כדי לעזור למטופל לעמוד בפיתוי להשתמש בווליום כיצד להגיב למצבים שיוצרים הפיתויים האלה.

כלי המפתח בשלב זה של הטיפול הוא סוג של תרפיה המכונה טיפול התנהגותי קוגניטיבי, שבו בוחנים דפוסי החשיבה וההתנהגות של המטופל כדי לראות את התהליכים שהובילו להתמכרות. לאחר הבנת דפוסים אלה  המטפל יכול להנחות את הלקוח לקראת דפוסים חדשים, בריאים שיכולים לשמש כהגנה מפני האיום של הישנות. אוניברסיטת וושינגטון מסביר כי הרעיון של זיהוי ותיקון תהליכי חשיבה מזיקים היא הבסיס של מניעת הישנות.
לאחר שהמטופלים סיימו טיפול פורמלי זו, יש לקשר אותם עם קבוצת תמיכה שיכולה לעזור להם לשמור על עקרונות של טיפול בריא וארוך טווח.

טיפול אשפוז יום

מטופלים עשויים לקבל את האפשרות לטיפול אשפוז יום אם התמכרות לווליום אינה חמורה עד כדי כך שזה מצדיק תצפית והגנה רצופים. אפשרות זו עשויה להיות רלוונטית אם המטופ מבקש סיוע בשלב מוקדם יחסית של ההתמכרות, לפני שהיא הופכת להיות פיזית ופסיכולוגית.
במסגרת אשפוז יום, הלקוח חוזר הביתה בכל לילה. למעשה, לאחר שהשתתף בפגישות טיפוליות, או קבלת מינון התרופות, המטופל יכול להיות חופשי לשוב לחייו הפרטיים, עבודה, לימודים, או מחויבויות משפחתיות.
עם זאת הביקורים במרפאות החוץ צריכות להיות סדירות או לשהות במרפאות אלו מרבית שעות היום.

כמו ברוב התמכרויות תרופות מרשם, פיתוח תלות בווליום עלול להרגיש כמו הוספת חטא על פשע: מ"תרופת הפלא" נגד חרדה או נדודי שינה הופך הואליום להיות מקור למתח ודאגה. בעזרת טיפול, ההתאוששות היא תמיד אפשרית, וההתמכרות לווליום שאיימה להציף את החיים יכולה להיות נחלת העבר.

נוגדי חרדה - בנזודיאזפינים - גיהנום ההתמכרות והגמילה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה