צ'מפיקס – סכנה להליכה ולאלימות תוך כדי שינה

צ'מפיקס – סכנה להליכה ולאלימות תוך כדי שינה!  ,   21 בינואר 2017 , מאת יהודה קורן עמותת מגן זכויות אנוש
צ'מפיקס נגד עישון. הגמילה עלולה להסתיים באלימות
צ'מפיקס נגד עישון. הגמילה עלולה להסתיים באלימות
 
פייזר, יצרנית צ'מפיקס, פירסמה אזהרה חדשה כי התרופה עשויה לגרום להליכה מתוך שינה, לנהיגה מתוך שינה, ולעתים אף לאלימות וצרחות במהלך האפיזודה.

צ'מפיקס הינה תרופה המשמשת לגמילה מעישון. התרופה היא למעשה תרופה פסיכיאטרית (פסיכו-אקטיבית) מהקטגוריה של תרופות נגד חרדה.

הידיעה פורסמה באתר ynet ובה נכתב בין היתר:

"את העדכון פרסמה השבוע חברת פייזר, בעקבות דיווחים שהתקבלו בקרב המשתמשים בתרופה…"

"בנוסף להליכה תוך כדי שינה עלולים להתרחש סימפטומים נוספים הכוללים שכחה של האירוע או זיכרון מועט ממנו, קושי בהערת האדם הנמצא במצב זה, התנהגות לא הולמת, אכילה, צרחות ואף התנהגות אלימה."

"כאמור, האדם אינו מודע בזמן זה להתנהגותו ויש לנסות להעירו. דיווחים על הליכה מתוך שינה התקבלו גם בקרב משתמשים בתרופה זייבן להפסקת העישון."


אזהרה חמורה זו מתווספת לאזהרות לא פחות חמורות שפורסמו בעבר אודות צ'מפיקס:
בשנת 2011 פורסם ב- ynet כי צ'מפיקס קשורה להתקפי לב ע"פ מנהל התרופות האמריקני.
בשנת 2009 הוציא מנהל התרופות האמריקני הודעה כי הוא דורש מהיצרניות של התרופות זיבן וצ'מפיקס לשים אזהרה במסגרת שחורה על העלון התרופתי של התרופות הללו. האזהרה תדגיש את הסיכון לתופעות פסיכיאטריות חמורות, הכוללות שינויים בהתנהגות, דיכאון, עוינות, ומחשבות אובדניות כאשר נוטלים תרופות אלו.

יהודה קורן, דובר עמותת מגן לזכויות אנוש, אומר: "חמור ביותר שרושמים לציבור נרחב תרופה פסיכו-אקטיבית בעלת תופעות לוואי כה קשות, כדוגמת צ'מפיקס, במסווה של תרופה לגמילה מעישון. הציבור חייב לדעת מה הוא לוקח, ומהן הסכנות הטמונות בתרופות אלו. דוגמא נוספת לכך היא התרופה זיבן, שגם היא משמשת לגמילה מעישון, אך היא למעשה תרופה פסיכיאטרית נגד דיכאון!"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה