מחלקות סגורות מאריכות אשפוז כפוי ביד קלה

ביהמ"ש: מחלקות סגורות מאריכות אשפוז כפוי ביד קלה , עידו אפרתי , 06.11.2017 , הארץ

בשלושה דיונים שהתקיימו באחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ביקר השופט ועדות פסיכיאטריות בשיבא ובאברבנאל, וקבע: "יש לנקוט דרך של אשפוז כפוי רק כאשר כלו כל הקיצים" 





שלושה תיקים שנדונו באחרונה בבית המשפט מעלים תהיות על האופן שבו מוארכות תקופות אשפוז כפוי במחלקות פסיכיאטריות סגורות. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ציון קאפח ביקר את הוועדות הפסיכיאטריות, שהחליטו על המשך אשפוז בכפייה של מטופלים ביד קלה וללא בחינת חלופות ראויות.

באחד מהמקרים שנדונו לפני כשבועיים, קבע בית המשפט כי יש לשחרר מטופלת שאושפזה בכפייה 20 ימים. עבור שרון (שם בדוי), מורה ליוגה בשנות ה–40 לחייה, היתה זו הפעם הראשונה שאושפזה במערכת הפסיכאטרית. לפי פסק הדין, שרון אושפזה בכפייה באברבנאל בסוף ספטמבר בשל מצב שהוגדר כ"מאני פסיכוטי", ולווה במחשבות רדיפה ובאיומים בהתאבדות. עוד נכתב בפסק הדין כי בבדיקה שנערכה לה, היא נמצאה במצב מאני חריף ללא מסוכנות מיידית לה ולסובבים אותה.

יד קלה לאשפוז בכפייה במחלקה סגורה

בשיחה עם "הארץ", שרון סיפרה כי שבה ארצה לאחר חצי שנה בהודו, עם מחשבות שהדאיגו את בני משפחתה. "חזרתי עם רצון לעשות שלום עולמי. המשפחה שלי מאוד דאגה לי ועשתה סוג של 'התערבות'", אמרה. לדבריה, הסכימה לראות פסיכיאטר כדי להרגיע את קרוביה, אך מצאה עצמה באשפוז כפוי בהוראת פסיכיאטר מחוזי.

שרון טוענת כי באשפוז הכפוי הוכנסה לחדר בידוד לפרק זמן של כשעה וחצי, אף שלדבריה לא היתה לכך עילה מוצדקת. "לא הייתי אלימה, ישבתי בחדר העישון ועישנתי. צעקתי לצוות שאני רוצה שיפנו אותי לכלא נווה תרצה, כי שם לפחות יש חצר, ולכן רצו להכניס אותי לבידוד. כדי להכניס אותי לבידוד, הם נדרשו לחוות דעת רפואית. ובאמת, רופאה בדקה ואותי ואמרה שאני נינוחה", טענה שרון. למרות זאת, הוכנסה שרון לחדר בידוד — חוויה שהיא מתארת כקשה ומלחיצה. "הייתי (שם) שעה וחצי, שבמהלכה עשיתי תנוחות יוגה, והשתנתי על עצמי מרוב פאניקה", סיפרה. "ביקשתי בגדים נקיים וכדור הרגעה, ולא נתנו לי — רק צעקו עליי". לדבריה, רק כעבור שלוש שעות קיבלה בגדים נקיים.
דעת מיעוט

ב–16 באוקטובר התייצבה שרון בפני ועדה פסיכיאטרית, שחברים בה שני פסיכיאטרים ומשפטנית. הוועדה דנה בבקשת הצוות רפואי באברבנאל להאריך את אשפוזה של שרון. בדו"ח הסיעודי של בית החולים, שהוגש לוועדה, נטען שהתנהגותה של שרון תוקפנית ופרנואידית. פסיכיאטר אחד משלושת חברי הוועדה שדנה בתיק סבר כי אין צורך לאשפזה וכי הדבר אף יחמיר את מצבה. אך עמדת הפסיכיאטר היתה בדעת מיעוט, והוועדה החליטה על המשך אשפוזה.

בעקבות כך, פנתה שרון באמצעות סיוע משפטי של משרד המשפטים לערעור על החלטת הוועדה בבית המשפט. בניגוד לעמדת הוועדה, קבע השופט קאפח כי יש לשחררה. בנימוקו ציין השופט בפני רופאי בית החולים אברבנאל וחברי הוועדה הפסיכיאטרית כי "יש לנקוט דרך של אשפוז כפוי רק כאשר כלו כל הקיצים, והוא בבחינת צעד שאין ממנו מנוס". השופט קבע כי גם אם המטופלת מגלה "התנהגות שתלטנית, ביקורתית כלפי הצוות, מתוחה ואי־שקט פסיכו־מוטורי" — אין הדבר מצדיק אשפוז בכפייה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה