משרד הבריאות יגביל קשירות בבתי חולים פסיכיאטריים

משרד הבריאות יגביל קשירות בבתי חולים פסיכיאטריים , עידו אפרתי , 09.04.2018
הנהלים יתירו קשירות רק אם קיים חשש גדול לסכנת חיים או לפגיעה חמורה. אנשי מקצוע וחברי הוועדה שדנה בנושא אומרים שההגבלות הן שיפור של המצב הקיים, אך כי היא אינן מספיקות

משרד הבריאות פרסם הנחיות חדשות שנועדו לצמצם את השימוש בקשירת מטופלים בבתי החולים הפסיכיאטריים. ההנחיות מפרטות באילו מצבים ניתן לעשות שימוש בקשירת מטופלים ובאילו מקרים חל איסור לעשות כן. המשרד מפרסם את הנהלים בהמשך להמלצות ועדה בראשות ד"ר בועז לב, אך אנשי מקצוע ואף חברים בוועדה מבקרים את הנהלים החדשים ואומרים שאינם מחמירים לגבי השימוש בקשירה כמו טיוטות קודמות. עוד נאמר שנעדרים מההנחיות סעיפים חשובים המגבילים את השימוש בקשירה ועליהם המליצה הוועדה.

מיטת קשירה בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה, ב-2016 - צילום: רמי שלוש
מיטת קשירה בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה, ב-2016 - צילום: רמי שלוש
 כיום, קשירת מטופלים (הגבלה מכאנית) ובידודם בבתי חולים פסיכיאטריים מותרת על פי סעיף בחוק לטיפול בחולי נפש, הקובע כי "שימוש באמצעי כפייה לגבי חולה מאושפז ייעשה רק במידה הדרושה לצורך הטיפול הרפואי בו או כדי למנוע סכנה לעצמו או לזולתו" . בחסות הגדרה כללית זו נקשרים אלפי מטופלים מדי שנה.

הנהלים החדשים קובעים כי אין לקשור או לבודד מטופלים כאמצעי ענישה, חניכה או הרתעה, למטרת עיצוב התנהגות המטופל, בעת סירוב למלא הוראות או במצבים של אי שקט שאינם מסכנים את הסובבים. "ניתן להוציא הוראת הגבלה רק כאשר קיים חשש, ברמת ודאות גבוהה, לסכנת חיים או לפגיעה חמורה במטופל או בזולתו", נכתב במסמך, שבו מצוין גם כי יש להעדיף בידוד על פני כפיתת המטופל למיטה בארבעת גפיו.

על פי ההנחיות החדשות, רק רופא רשאי להורות על קשירה או בידוד, ורק לאחר בדיקה פיזית של המטופל ולמשך שעה בלבד. לאחר השעה ולאחר בדיקה נוספת, רשאי הרופא להאריך את ההגבלה בשעה נוספת. הארכות נוספות הן באישור רופא מומחה, מנהל מחלקה ומנהל בית החולים, בהתאם למשך ההארכה. עוד קובעים הנהלים כי איש צוות מחויב להסביר למטופל את הסיבה שבגינה הוא נקשר וליידע את בני משפחתו בהקדם האפשרי. "לאורך כל זמן ההגבלה יש להבטיח למטופל תנאי נוחות בסיסית, לרבות אוכל, שתייה, יציאה לשירותים", נכתב.

למרות שההנחיות נכתבו בהמשך להמלצות ועדה שדנה בנושא, הן זוכות לביקורת מצד אנשי מקצוע, בהם חברים בוועדה, שחלקם התוודעו אליהן רק לאחר שפורסמו. חלקם אומרים כי הנוסח אינו תואם את המלצות הוועדה, בהן הקביעה העקרונית שקשירת מטופל היא לא טיפול. עוד הם אומרים כי חסרה הגדרה ברורה יותר של התנאים הקיצוניים בהם בלבד יש לקשור מטופל, כמו בעת סכנה ודאית ומיידית.

לדברי אחת מחברות הוועדה והיועצת המשפטית של "בזכות" (המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות), עורכת הדין שרון פרימור, ההנחיות החדשות הן הישג במאבק להבטחת כבודם וזכויותיהם של מטופלים באשפוז פסיכיאטרי. "מעתה לא ניתן לקשור או לבודד מטופלים במצבים רבים שהיו מקובלים בעבר", אמרה, אך הוסיפה כי למרות המלצת הוועדה להטיל איסור נחרץ על קשירות ובידוד, "בחר מנכ"ל משרד הבריאות ללכת רק את מחצית הדרך".

בסיוע המשפטי של משרד המשפטים, שמייצג מטופלים בהליכים משפטיים, אומרים כי פרקטיקת הקשירות והבידודים של מאושפזים בכפייה היא פגיעה בזכויות אדם בסיסיות. "לצד השיפור שחל עם פרסומו של החוזר", הוסיפו, "הרי שטרם הושלמה המשימה, ובמספר נקודות אף חלה נסיגה של ממש". לדבריהם, "אין כל התייחסות לזכותו של מטופל לקבל סיוע משפטי לצורך ייצוגו בבית המשפט, ואין כל הגבלה מקסימאלית של הזמן שבו ניתן לקשור או לבודד מטופל".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "למרות הביקורות, אנו בטוחים שהחוזר ימשיך את התנופה בה נמצאת המערכת הפסיכיאטרית ושינויי העומק המתחוללים בה וימשיכו לקרות בה. אנו גאים בעבודת בתי החולים, שעוד לפני שיצא החוזר הביאו להפחתה של למעלה מ-60% בהגבלות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה