1 מכל 10 ילדים בארה"ב עם הפרעות קשב. כמה בישראל?

1 מכל 10 ילדים בארה"ב עם הפרעות קשב. כמה בישראל? ,  ד"ר איתי גל ,  02.09.18

נתונים חדשים מגלים כי כעשירית מהילדים בארה"ב מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז. מדובר בעלייה משמעותית בתוך עשר שנים. ומה המצב בישראל?

אבחון הפרעת הקשב והריכוז בעלייה: נתונים חדשים בארה"ב מגלים כי אחד מכל 10 ילדים מאובחן כלוקה ב-ADHD. הנתונים מצביעים על עלייה ניכרת בשיעור האבחונים בתוך שני עשורים. הממצאים פורסמו בכתב העת JAMA.

על פי הנתונים החדשים שכללו נתונים מ- 186,500 ילדים, עלה כי בין השנים 1997 ל-1998, שיעור הילדים בגילאי 4 עד 17 שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז עמד על 6%, בעוד שבין השנים 2015 עד 2016, שיעור המאובחנים הגיע ל-10.2%.

הנתונים הראו כי אבחוני ה-ADHD היו שכיחים יותר בבנים מאשר בבנות בשנת 2015 עד 2016: 14% מהבנים אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז, בהשוואה ל-6.3% מהבנות. עוד עלה כי שיעור האבחונים הגבוה ביותר היה בין גילאי 12 עד 17 ועמד על 13.5% בהשוואה ל- 7.7% מהילדים בגילי 4 עד 11 שאובחנו בהפרעה.

עלייה של 30% במרשמים לריטליןלחוקרים לא ברור מדוע חלה עלייה בשיעור האבחונים, אולם על פי ההערכות, העלייה במודעות למצב, השינוי בכלי האבחון להפרעה כמו גם נגישות טובה יותר לרופאים מאבחנים, במיוחד בקרב בני מיעוטים, עשויים להסביר את העלייה בשיעור האבחונים.

עם זאת, מחקרים אחרים גרסו כי ייתכן וגורמים סביבתיים, החל מחשיפה לכימיקלים, עישון בהריון או שימוש בסמים עשויים להיות הגורמים לעלייה בשיעור ה-ADHD. מחקר נפרד שפורסם לפני חודש בכתב העת JAMA, הציע עוד כי השימוש הרבה בטכנולוגיה בקרב בני הנוער בארה"ב, עשוי היה לגרום לעלייה באבחונים.

ומה המצב בישראל? על פי נתוני שירותי בריאות כללית שפורסמו אשתקד, חלה עלייה של 30% במרשמים לריטלין ארבע שנים קודם לכן. בקרב מבוטחי מכבי חלה עלייה של כ-23 אחוזים. הזינוק הגדול ביותר של 46% נרשם בכללית בערי גוש דן, ובאזור דרום הארץ שם חלה עלייה של 42%. על פי נתוני מכבי, העלייה הגדולה ביותר של כ-28% נרשמה באזור מרכז הארץ, ועלייה של 26.5% נרשמה בדרום הארץ.

הפרעות קשב וריכוז הן תסמונת המאופיינת באחד או יותר מהתסמינים הכוללים אימפולסיביות, תזזיתיות, הפרעות בריכוז, חוסר מנוחה ושקט, שכחה ונטייה להתפרצויות זעם.

ההפרעה מאובחנת באמצעות מבחן ממוחשב (TOVA או MOXO) ולאחריו אבחון נוירולוג או פסיכיאטר, בהתאם לקריטריונים קבועים ותוצאות המבחן הממוחשב. התרופות להפרעות קשב וריכוז הכוללות את הריטלין, קונצרטה, אדראל, אטנט, ויואנס ואחרות – מותרות לשימוש מגיל שש ואילך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה