הפסיכיאטרים נוטשים את הרפואה הציבורית: "המקצוע נמצא בסכנה"

לפחות 100 תקנים אינם מאוישים בבתי החולים הפסיכיאטריים • 400 הרופאים היושבים בבית ומחכים למקום התמחות אינם פונים לפסיכיאטריה" , מיטל יסעור בית-אור  06.11.2018 , ישראל היום

  בית החולים אברבנל (אילוסטרציה) // צילום: גדעון מרקוביץ'
  בית החולים אברבנל (אילוסטרציה) // צילום: גדעון מרקוביץ'

בתי חולים פסיכיאטריים מנסים לגייס פנסיונרים בשל מחסור עצום ברופאים פסיכיאטרים ותפקידים בכירים של מנהלי מחלקות אינם מאוישים. לא פחות מ-100 תקנים באחד עשר בתי החולים הפסיכיאטריים אינם מאוישים בשל מחסור ברופאים. באיגוד הפסיכיאטריה מזהירים מסגירת מחלקות ומציינים שכבר היום המאושפזים אינם נפגשים עם רופא בתדירות מתאימה ושמשך ההמתנה לתור במרפאת חוץ עשוי להגיע גם לחצי שנה בשל אותו מחסור בכוח אדם.
הסיבות למחסור ברופאים קשורים למגוון סיבות בהן הרפורמה בבריאות הנפש, שיצרה ביקוש לפסיכיאטרים בתפקידים שונים במרפאות וגרמה לעזיבה של בתי החולים. סיבות נוספות הן עומס, שחיקה, תנאי עבודה קשים במחלקות מיושנות וגם אווירה ציבורית קשה סביב פרשות של קשירת מטופלים לתקופות ממושכות בבתי החולים הפסיכיאטריים.

"היום יש אפילו תקנים של מנהלי מחלקות שלא מאוישים", אומר ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה. "יש 100 תקנים ריקים ופרט לכך יש צורך בתוספת של עוד 100 תקנים שצריך כדי להביא את הארץ למצב שבו למטופלים יש מספיק זמן רופא. חסר שיהיה לנו זמן בשבילם במרפאות ובמחלקות. במצב אידאלי במחלקה יש שישה מומחים ומתמחים. לדעתי אין היום אף מחלקה בארץ במצב כזה. יש מחלקות שיש בהן פסיכיאטר אחד. רצוי שמטופל באשפוז יראה פסיכיאטר פעמיים בשבוע לחצי שעה אבל זה לא מתאפשר".

על הסיבות למחסור במתמחים ובמומחים אומר פישל "קופות החולים פתחו מרפאות במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש אז רופאים צעירים עוברים למשרות ניהול בקופות וזה מרוקן מחלקות. שנים רבות לא עידכנו את התקנים של המקצוע ולא שיפרו את תנאי העבודה. בתי החולים מוזנחים. אנשים לא אוהבים לעבוד בסביבה לא נאה. הצפיפות, האווירה, מספר החולים במחלקה כל אלו גורמים לכך שמתמחים לא רוצים לבוא".
"מקצוע הפסיכיאטריה כולו נמצא בסכנה שכן למרות שיש 100 תקנים לא מאוישים בבתי החולים הפסיכיאטרים, 400 הרופאים היושבים בבית ומחכים למקום התמחות אינם פונים לפסיכיאטריה", מזהיר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה.
"בריחת רופאים מבתי החולים הפסיכיאטרים בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש, תנאי עבודה בלתי אפשריים, היעדר תקציבים ותנאים קשים במחלקות, והדה לגיטימציה הציבורית שעבר המקצוע בשנים האחרונות, מונעים מרופאים לבחור במקצוע חשוב זה. הגענו למצב בו מחסור בכוח האדם פוגע יום יום בטיפול בחולים וגורם לשחיקת הצוותים המטפלים ולנטישה של בתי החולים הפסיכיאטרים".


"זהו עוד סימפטום לחולייה של מערכת הבריאות הציבורית שאינה יכולה לספק את צורכיהם של החולים בדרך מכבדת ומקצועית. הגענו לסף התהום ויש צורך בהתגייסות מיידית של כלל הגורמים במערכת הבריאות לתיקון המצב".
ממשרד הבריאות נמסר: "במדינת ישראל אכן ישנו חוסר ברופאים פסיכיאטרים למבוגרים ולילדים לנוער. משרד הבריאות מכיר בבעיה זו ובשל כך בתוכנית המענקים שפורסמה לאחרונה ישנם תמריצים משמעותיים לרופאים שיבחרו בהתמחות בפסיכיאטריה, בדגש על בתי חולים ומרפאות בפריפריה. תכנית זו מצופה להרחיב את מעגל הפסיכיאטרים בישראל בתהליך של כמה שנים".

הפסיכיאטרים נוטשים את הרפואה הציבורית: "המקצוע נמצא בסכנה"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה