דו"ח האו"ם החדש בנושא זכויות אדם בבריאות הנפש: יש לשים סוף לטיפולים פסיכיאטרים בכפייה

10.12.2018 - עיקור בכפיה, אשפוז בכפיה, וטיפולים כפויים הם הפרות של זכויות אדם בסיסיות

דו"ח הנציב העליון של האו"ם מה-14 לספטמבר 2018 הוא סיכום על תוצאות ההתייעצות על נושא תפיסת זכויות האדם בבריאות הנפש, A / HRC / 39/36. הדו"ח מסביר כיצד אנשים עם בעיות נפשיות הופכים לקורבנות של אפליה, סטיגמה, כפייה פוגעת ואפילו אלימות, ודורש מתן עדיפות גבוהה יותר לייצר אסטרטגיות מבוססות זכויות אדם במערכת כולה. פרקטיקות כגון טיפול בכפיה, עיקור בכפיה ואשפוז כפוי מפרים זכויות אדם, כמו גם ה"הפללה" של אלה הסובלים מבעיות נפשיות. בין ההמלצות הנוספות של הדו"ח, הוא קורא למדינות החברות באו"ם לבטל את האשפוז הכפוי ומדגיש את היתרונות של שירותי בריאות הנפש מבוססי קהילה, אשר לוקחים בחשבון את ההשתתפות הפעילה של המטופלים בקבלת ההחלטות לגבי גורלם.

דו"ח זה של הממונה המיוחד לנושא עינויים מטעם האו"ם מהווה צעד נוסף בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות ומחייב מדינות להתמודד עם התחום הזה, שסובל במשך שנים מהזנחה והתעלמות.

העמותה מזכירה כי פסיקת בג"ץ בגרמניה בתחילת שנה זו (ראה קישור) הורתה למדינה לפתוח ולבחון מחדש את החקיקה בתחום בריאות הנפש כדי להתאים את עצמה לאמנה לזכויות אנשים עם מוגבלויות גם בתחום של הפסיכיאטריה המוסדית.

עמותת מגן לזכויות אנוש מברכת על פרסומו של דו"ח האו"ם בנושא, ותפעל בתיאום עם הגורמים המתאימים לקדם את התיקונים הנדרשים בחוק בריאות הנפש בארץ בהתאם, כדי לשים סוף לזכויות היתר הניתנות כיום לפסיכיאטרים ועובדי בריאות הנפש לכפות טיפולים פסיכיאטריים אשר מהווים בפועל עינויים, התעללות, התאכזרות והשפלה כלפי אנשים עם מוגבלויות בישראל.

קישורים:

דו"ח האו"ם לנושא עינויים


החלטה a/hcr/39/36
https://www.ohchr.org/EN/Issues/Pages/MentalHealth.aspx


למידע נוסף,
יהודה קורן
דובר עמותת מגן לזכויות אנוש
נייד: 3350928 052 טל: 037312875 מייל: yodak8@gmail.com

עמותת מגן לזכויות אנוש
נציגי ועדת האזרחים לזכויות אדם הבינלאומית
cchr
www.cchr.org.il
אתר בינלאומי
www.cchr.org

דו"ח האו"ם החדש בנושא זכויות אדם בבריאות הנפש: יש לשים סוף לטיפולים פסיכיאטרים בכפייה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה