נשלל רישיונו של הפסיכולוג רפי יעקבי

נשלל רישיונו של הפסיכולוג שהציע למטופלות סקס עם זרים , נעם ברקן , 26.11.18 , ynet

הוא הציע למטופלות שלו לקיים יחסי מין עם אנשים זרים, חילק טיפים איך להשיג "שוגר דדי" ונתן שיעורי בית שכוללים תנוחות חדשות בסקס. רפי יעקובי נחשב לפסיכולוג מצליח, מטפל בעל שם שהופיע בטלוויזיה ופירסם חמישה ספרים. בעקבות תחקיר "ידיעות אחרונות", שבו נחשפו שיטות הטיפול הקיצוניות שלו, נשלל רישיונו בשבוע שעבר על ידי משרד הבריאות.

רפי יעקובי הוא פסיכולוג ותיק ומוכר, מטפל בעל שם שכתב חמישה ספרים, צבר הופעות בתוכניות טלוויזיה, הרצאות ועשרות שנים של טיפולים. בעקבות תחקיר "24 שעות" שבו נחשפו שיטות הטיפול השנויות במחלוקת שלו ביטל משרד הבריאות את רישיונו לעסוק בתחום.

התחקיר, שנשא את הכותרת "כשהפסיכולוג שואל: באיזו מהירות תוכלי לשכב עם אחר?", פורסם לפני כשלוש שנים בעקבות תלונות שהתקבלו עליו במערכת "24 שעות" ממטופלים ומבני משפחותיהם. במסגרת התחקיר הגענו אליו למספר פגישות טיפול ("לימוד" כפי שהוא מכנה אותן) שתועדו במצלמה נסתרת. בפגישות שהתקיימו בקליניקה שבביתו הוא מתועד מציע לבגוד בבן הזוג, מחלק טיפים איך להשיג "שוגר דדי" ושיעורי בית שכוללים תנוחות חדשות בסקס.

לאחר פרסום התחקיר הגיעו לידינו עדויות נוספות אודות שיטות הטיפול הקיצוניות של יעקובי. במקביל הוגשה לוועדת המשמעת של משרד הבריאות תלונה נגדו. בעקבות הליך משמעתי שהתקיים בוועדה בדלתיים סגורות, ו"לאחר שהוצגו בפניה הראיות ונשמעו טענות הצדדים — הוועדה מצאה את הפסיכולוג הנאשם אשם בעבירת משמעת וקבעה כי יקבל התראה, נזיפה, קנס כספי וכי רישיונו יבוטל ושמו יימחק מפנקס הפסיכולוגים", נמסר ממשרד הבריאות.

שיטות טיפול קיצוניות. רפי יעקובי
שיטות טיפול קיצוניות. רפי יעקובי

ללמוד אנגלית מפורנו


במהלך התחקיר נחשפנו לשיטת הטיפול השנויה במחלוקת של יעקובי. הפגישות הראשונות איתו מיועדות לבחון האם המטופל מולו "נתון לשינוי". כפי שאגלה בעצמי, בפגישות האלה הוא עושה הכל כדי לזעזע. זה כולל אלימות מילולית, התבטאויות מיניות מפורשות וולגריות, הצעות לבגוד בבן הזוג עם מטופלים אחרים שלו ואפילו עם בנו, ובמקביל הצעה לעשות ילד עם "שוגר דדי". אחת מהשיטות שלו לשינוי מכונה "לאסוף חתימות על התחת". כלומר, להשתחרר מהעכבות, לקיים יחסי מין עם מספר רב של פרטנרים זרים, "לסמן איקסים" ולהביא ליעקובי "חתימות על התחת" שנאספו באופן מטאפורי מהפרטנרים.

הגענו אל הקליניקה שלו עם סיפור של אישה בת 38, שרוצה בכל מאודה להביא ילדים לעולם ומגלה שבן הזוג שלה מזה ארבע שנים — "גיא שאותו היא מאוד אוהבת" — כלל אינו רוצה ילדים. "בשלב הראשון", מציע רפי, "עדיף שלא לשתף את בן הזוג. עדיף שתבואי לבד, אולי אפילו בלי ידיעתו".

לפגישה הראשונה הגעתי מצוידת במצלמה נסתרת ובשני מכשירי הקלטה. חמש דקות מתחילת הפגישה רפי כבר "מאבחן" את המטופלת שמולו כ"מטומטמת". הוא משווה אותי לעז, לעציץ, לאישה סעודית או דתית שממתינה עשרים שנה לגט מבעלה. מרבית השעה הראשונה מוקדשת להשפלות וללעג, כל זה כדי להוביל להצעה לא שגרתית. "היה מפריע לבן הזוג שלך אם היית מזדיינת עם מישהו אחר?" - הוא שואל. "ברור", אני עונה בהפתעה. רפי מרוצה. "הנה, את רואה?" הוא אומר, "דוגמה טובה. במקום לבכות לחבר שלך, את מתקשרת לשוגר דדי, הוא יכול לשלם לך כסף, יכול לתמוך בך".

מיד לאחר מכן רפי פוסל בנחרצות את האופציה להביא ילד לעולם באמצעות בנק הזרע, וחוזר להצעה המקורית שלו: שוגר דדי. בפגישה השנייה חוצה יעקובי גבול נוסף ומספר כמה חשוב ליהנות תוך כדי הלימוד. כך הוא משתף כיצד למד אנגלית, בין היתר באמצעות ספרי פורנוגרפיה. "אז לא היו ספרים פורנוגרפיים בעברית. באנגלית כן היה. המילים הראשונות שלא התעצלתי לפתוח שמונה פעמים את המילון; ירך ושוק וירך וכך, טה־טה פה־פה, וללטף ולנסות ושם", הוא צוחק.

בפגישה השלישית יעקובי מסביר את שיטתו יוצאת הדופן. "אני קורא לזה 'חתימות על התחת', אם תהיי יכולה להזדיין בהתרעה קצרה, כי הטיימינג פה מאוד חשוב... אם היית יכולה לבדר מישהו אחר בלילה, במקום לישון עם בן הזוג... אני מהמר על כך שהוא (בן הזוג) לא יוכל לשאת את הרעיון שהעציץ שלו, הציצים בטח שלו, המחשבה שאוי ואבוי, חלילה וחס..."

100 גברים ירדפו אחרייך


האווירה בחדר הטיפולים קשה. רפי חוצה עוד ועוד גבולות ובוחן את תגובותיי. אני מקשיבה לו מבלי לשדר דבר. ברור שבמפגש בין מטופלת במצוקה לבין מטפל שעליו היא סומכת, ובשל יחסי המרות המאפיינים את הקשר — ספק אם המטופלת יכולה להביע התנגדות. האחריות על שמירת הגבולות והקשר מצויה בידי המטפל בלבד.

צעד אחר צעד רפי פוסע לעבר הגבול הבא. כעת הוא מרמז על אפשרות שהוא ואני נצא יחד. "דרך אגב, אם עכשיו הוא ישב כאן (בן הזוג), הוא יגלה שאני מסתכל עלייך", הוא אומר ונועץ בי מבט.

לפתע רפי חוזר ושואל: "אם אנחנו צריכים את זה — באיזו מהירות את יכולה להזדיין עם מישהו אחר?". אני מנסה להרוויח זמן, "לא יודעת...". רפי כועס, הוא מסביר שאני חייבת לעשות בית ספר לבן הזוג שלי. "אבל עם מי?" אני שואלת, ורפי לא מרוצה. "שאלה לא טובה. אני שם עלייך שלט, אפילו בגשם, תעברי ברחוב הראשי של הרצליה 'אין לי חשק לישון הלילה לבדי, מי מוכן לישון איתי?' - תראי שובל של זכרים מחכים לך בתור. תוכלי לבחור מתוך המאה את ההוא עם העיניים שהיית מעדיפה. מה זה עם מי? זאת הדחקה מאוד קשה".

גם הפגישה הרביעית מתארכת לשעתיים. אני יוצאת ממנה בתחושת זעזוע עמוק על כך שפסיכולוג שרשום בספר הפסיכולוגים של משרד הבריאות מרשה לעצמו לדבר כך למטופלות באופן מבזה ומשפיל.

בניגוד למטופלות אחרות, אני לא הגעתי אליו במשבר או במצוקה, אבל כששומעים את המילים הנוראיות ומבינים את האופן שבו רפי יעקובי פועל — קל להבין איך מטופלים שמגיעים אליו בתקופה פגיעה בחייהם עלולים להינזק ממפגש קשה והרסני שכזה.

נשלל רישיונו של הפסיכולוג שהציע למטופלות סקס עם זרים , נעם ברקן , 26.11.18 , ynet

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה