עו"ד רז משגב מומחה בדיני משפחה תוקף בחריפות ועדות משרד הרווחה: מתנהלים כמו משטר דיקטטורי

נובמבר 2019 - עו"ד רז משגב, מומחה זכויות אדם, מייצג בתחום המשפחה, מבקר בחריפות את שירותי הרווחה, טוען שמבחינה משפטית לאנשים שנמצאים במצב קשה או שאינם כשירים, תהליך ההסללה שלהם לתוך המערכת הוא תהליך שבעצם נעשה כמעט ללא זכויות. אחרי שאנשים מאושפזים בבתי חולים לבריאות הנפש, עושים להם "טובה", ונותנים להם סיוע משפטי בוועדות הפסיכיאטריות לצרכי שחרור.



הבעיה מתחילה הרבה לפני כן, כאשר אנשים נמצאים במצב בעייתי, לחצים כאלה ואחרים והם פונים לרווחה בבקשת עזרה משם "מסלילים" אותם, אם מדובר במבוגרים, או אם מדובר בילדים או אם מדובר באימהות שבאות לבקש עזרה מתוך מצוקה ומוצאות את עצמן ללא הילדים, כי העבירו להם את הילדים למשפחות אומנה או לפנימיות, וכל התהליך הזה מתבצע בלי שום הגנה על זכויות הפרט. אם אפילו מבחינה פרוצדורלית מנהלית-משפטית, היו ניתנות לפרט ההגנותה פשוטות של זכות הייצוג של השתתפות בתהליך, חלק גדול מהמקרים שמסתיימים באישפוזים, אישפוזים כפויים, טיפולים כאלה ואחרים היו נמנעים.
 מה שצריך לעשות, זה לטפל בעניין טיפול שורש, בכך שצריך בעצם לשנות את החקיקה, יותר נכון לתקן אותה כי בעצם אין חקיקה להגנה על זכויות הפרט בכל התהליכים האלה שנמצאים בשירותי הרווחה והמערכת שלכאורה אמורה לתת טיפול אבל פעמים רבות היא נראית כמו מערכת גיוס לקוחות פגוע, כי זו מערכת שאמורה לטפל באנשים ולסייע לה. בגדול, שירותי הרווחה מקיימים ועדות דרכי טיפול בקטינים או ועדות תסקירים אם מדובר בבגירים, ובעצם כל התהליך הזה של הוועדות מתאים יותר למשטרים דיקטטוריים ולא למשטר שנחזה להיות דמוקרטי שמגן על זכויות הפרט. הפלא הגדול הוא שכל אותם ארגונים שאמונים לכאורה, או חורטים על דגלם הגנה על זכויות הפרט, לא נוגעים בדברים האלה, מתעלמים מהם. הגופים שהם לכאורה טוענים שהם נושאי הדגל להגנה על הפרט, הם אלה שבמקרים רבים מרוויחים מהתוצאה, הם מקבלים תקציבים רבים על כך שהם בעצם מטפלים באנשים אחרי שהצליחו לפגוע בהם.

תגובה 1: