הסקר הגדול ביותר של חוויות שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות מראה: כ-60% מהנשאלים דיווחו רק על השפעות שליליות

הסקר הגדול ביותר של חוויות שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות מראה: כ-60% מהנשאלים דיווחו רק על השפעות שליליות  , 20/02/2020

סקר חדש, הבוחן את חווית המשתמש בתרופות אנטי-פסיכוטית, מגלה כי יותר ממחצית מהמשתתפים מדווחים על חוויות שליליות בלבד.

בסקר בינלאומי חדש, הגדול ביותר שנערך עד כה, מצאו החוקרים כי יותר ממחצית מהמשתמשים בתרופות אנטי-פסיכוטיות מדווחים על חוויות שליליות בלבד. המחקר המקוון נערך על ידי ג'ון ריד ואן סקיה מאוניברסיטת מזרח לונדון, ופורסם בכתב העת המוביל, Schizophrenia Bulletin. בסקר השתתפו 650 אנשים מ -29 מדינות שונות, שהשיבו לשאלות בנוגע לחוויה שלהם מנטילת תרופות אנטי-פסיכוטיות.

"650 המשתתפים בסקר", אומר החוקר ג'ון ריד, "מאשרים את הממצאים של ניסויים קטנים יותר בתרופות, מהם עולה שתרופות אנטי-פסיכוטיות הן טובות יותר מפלסבו עבור רק כ -20% מהאנשים וגורמות למערך מפחיד של תופעות לוואי חמורות. במשך עשורים הגזימו חברות התרופות ביתרונות והמעיטו בתופעות הלוואי של חומרי ההרגעה הללו".

באופן מסורתי, הפסיכיאטריה התמקדה רק בדיווחים של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש כדי לקבוע אם טיפול כיעיל או לא. זה נכון במיוחד לבסיס הראיות לתרופות אנטי-פסיכוטיות, שהיו במחלוקת במשך עשרות שנים. למרות זאת, תרופות אנטי-פסיכוטיות נשארות הטיפול הבולט ביותר בסכיזופרניה והפרעות פסיכוטיות אחרות, והן משמשות באופן קבוע למצבים אחרים כמו "הפרעת אישיות גבולית", "דיכאון", וניתנות באופן שגרתי לילדים בטיפול אומנה.

בעוד שמחקרים ייחסו ירידה קוגניטיבית והתאוששות מעוכבת לשימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות, פחות תשומת לב הוקדשה לחוויות בגוף ראשון של הנוטלים תרופות אלו. באחד המקרים, בו פסיכיאטר ניסה את התרופות ותיעד את ניסיונו, הוא כתב:

"אני לא מאמין שיש לי חולים שמסתובבים על 800 מ"ג מהדברים האלה. אין מצב במצפון נקי אוכל לתת את המנה הזו, אלא אם כן המטופל הסכים ל-20 שעות שינה ביום. אני בטוח שיש שוק לתרופה הזו: זו צריכה להיות אוכלוסייה שלא רוצה לחוש רגשות, לעבוד, לקיים יחסי מין, לדאוג לבתיהם, לקרוא, לנהוג, ללכת לעשות דברים ורוצה להוריד את מנת המשכל שלהם במאה נקודות".

תופעות לוואי אחרות של תרופות אנטי פסיכוטיות כוללות בריאות לב לקויה, התנוונות מוחית ותמותה מוגברת. רק לאחרונה החלו החוקרים לחקור את חוויות המטופלים בתרופות אנטי-פסיכוטיות.

גישות פסיכו-סוציאליות, כמו גישת הדיאלוג הפתוח, תנועת שמיעת הקולות ושיטות עזרה טבעיות אחרות, מרמזות כי ניתן לטפל בתופעות פסיכוטיות במינימום שימוש בסמים.

בסקר, הציגו החוקרים שתי שאלות פתוחות:
"בסך הכל בחיי, תרופות אנטי-פסיכוטיות היו ____".
"האם יש עוד משהו שאתה רוצה לומר, או להדגיש, על החוויה שלך עם תרופות אנטי-פסיכוטיות?"

בניתוח התשובות הוגדרו שלוש יחידות מחקר: חיובי, שלילי ומעורב. החוקרים מצאו כי רק 14.3% דיווחו כי החוויה שלהם מתרופות אנטי-פסיכוטיות הייתה חיובית גרידא, 27.9% מהמשתתפים היו חוויות מעורבות, ורוב המשתתפים (57.7%) דיווחו רק על תוצאות שליליות.

כ-22% מהמשתתפים דיווחו כי השפעות התרופות היו חיוביות יותר מאשר שליליות בסולם הדירוג האנטיפסיכוטי הכולל, וכמעט 6% קראו לחוויה שלהם "חיוביות ביותר". מרבית המשתתפים התקשו לנסח את החיובי בחוויה שלהם, אולם בסביבות 14 אנשים ציינו ירידה בתסמינים, ו-14 אחרים ציינו שזה עזר להם לישון.

מבין אלה שהצהירו כי היו להם תופעות לוואי, 65% דיווחו על תסמיני גמילה ו- 58% דיווחו על אובדנות. בסך הכל 316 משתתפים התלוננו על תופעות לוואי של התרופות. אלה כללו עלייה במשקל, הפרעות תנועה (akathisia), קהות רגשית, קשיים קוגניטיביים ובעיות במערכת היחסים.

מטופל אחד הצהיר: "ניסיון ההתאבדות הראשון והיחיד שלי היה בגלל אי ​​שקט בעקבות הפרעות תנועה (akathisia). אף אחד לא יאמין בכמה כאב הייתי שרוי".

אחר ציין: "הם לקחו את הדבר היחיד שהצלחתי בעבר לסמוך עליו: המח שלי, והפכו אותו חסר תועלת".

תוצאות דומות דווחו בסקירה שנערכה לאחרונה, שמצאה כי בעוד שחלק מהמטופלים דיווחו על ירידה בתסמינים בתרופות אנטי-פסיכוטיות, אחרים הצהירו כי הם גורמים להרגעה יתרה, חוסר-שקט רגשי, אובדן אוטונומיה ותחושת ויתור וכניעה. משתתפי הסקר הנוכחי התלוננו גם על ההשפעות השליליות המתמשכות של תרופות אנטי פסיכוטיות, הרבה אחרי שהפסיקו את השימוש בהן. המשתתפים דיווחו על היעדר מידע על תופעות לוואי ותופעות גמילה, חוסר תמיכה, וחוסר ידע סביב אלטרנטיבות; חלקם ציינו כי הם מאובחנים באופן שגוי, והתרופות האנטי-פסיכוטיות החמירו את המצב.


משתתף אחד אמר: "לא הזהירו אותי מההשפעות הקבועות / חצי קבועות של תרופות אנטי-פסיכוטיות שקיבלתי." אחר ציין: "לרוב הרופאים אין מושג. הם מפנים עורף לחולים הסובלים, מכחישים את קיומם של נזקי גמילה".

זהו ממצא חשוב מכיוון שמחקרים קודמים הראו כי קשרים חיוביים עם נותני שירותי בריאות הנפש נחשבים חיוניים להחלמה על ידי חולים רבים הסובלים מפסיכוזה. החוקרים כותבים כי המסקנה העיקרית היא שהפונים לטיפול רוצים שרופאים יפתחו עימם קשרים מכבדים ושיתופי פעולה.

את המאמר המקורי ניתן לקרוא כאן

להלן צילום המאמר המקורי










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה