ביהמ"ש: ביה"ח מזור התנכל לאח שחשף סכנות לחולים

ביהמ"ש: ביה"ח התנכל לאח שחשף סכנות לחולים , רן רזניק , ישראל היום , 12.11.2020

אחרי חשיפת "ישראל היום": ביה"ד לעבודה קבע - הנהלת ביה"ח הפסיכיאטרי בעכו התנכלה לאח ותיק • הוא התלונן על ליקויים ויפוצה ב־50 אלף שקלים

המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור צילום: מישל דוט קום
המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור צילום: מישל דוט קום

בפסק דין יוצא דופן קבע בתחילת השבוע בית הדין האזורי לעבודה בחיפה כי הנהלת בית החולים הפסיכיאטרי הממשלתי מזור שבעכו התנכלה לבילי רייכמן - אח שהעסיקה במשך שמונה שנים, ואף הענישה אותו. המדינה ובית החולים יפצו אותו ב־50 אלף שקלים.

הסיבה, לפי בית הדין: תלונותיו על ליקויים במחלקה הסגורה לגברים שבה הוא עובד. "בית החולים פעל בחוסר תום לב ומשיקולים זרים", צוין בפסק הדין, "מדובר בהתנהלות חמורה ביותר שאין לה מקום, בפרט כאשר מדובר במדינה כמעסיק, וחמור מכך - גם לאחר התערבות בית הדין (בעבר) המשיכה המדינה בדרכה, בניגוד להחלטת בית הדין".

עוד נפסק כי רייכמן "פעל בתום לב כשפנה לגורמים מחוץ לבית החולים, ולאחר שתלונותיו בתוך המוסד - שלא היו טענות שווא - לא נענו".
בכך קיבל בית הדין באופן חריג את דרישתו של רייכמן לקבל הגנה ופיצויים, מכוח חוק ההגנה על עובדים שהעזו לחשוף במקום עבודתם עבירות ופגיעה בטוהר המידות ובמנהל תקין.


בילי רייכמן // צילום: מישל דוט קום
בילי רייכמן // צילום: מישל דוט קום

כמו כן, הורו הדיינים למשרד הבריאות ולבית החולים לשלם לו 50 אלף שקלים כפיצויים, נוסף על שכר טרחת עורכת הדין.
 

"נגד הנחיות הנציבות"

הפרשה יוצאת הדופן נחשפה ב"ישראל היום" בינואר 2019. רייכמן הגיש תביעה לבית הדין בחיפה נגד משרד הבריאות ובית החולים, בטענה כי בהנהלתו מנסים לפגוע בו - לרבות בתנאי עבודתו, בהעמדתו במבחן ובניסיון לפטרו. זאת, רק משום שחזר והתריע במשך חודשים רבים על כשלים רבים, חלקם מסכני חיים, וכן על הזנחה והפקרה של חולי נפש במחלקה הסגורה שבה הוא עובד.
רייכמן עובד במשך כשמונה שנים בבית החולים, ומאז אפריל 2018 הוא משמש אח בכיר במחלקה סגורה מספר 4, שמאושפזים בה מטופלים נפש גברים, רובם לתקופות ממושכת מאוד.


לפי הבקשה שהגיש לבית הדין, סמוך לתחילת עבודתו במחלקה פנה לממונים עליו במחלקה ובבית החולים והתריע בפניהם על "אי־סדרים מהותיים, מנהל לא תקין והתעלמות מבעיות בריאותיות של מטופלים המסכנות את חייהם". הוא הפנה את תשומת הלב של האחראים על המחלקה "ללכלוך ולזוהמה קיצוניים במחלקה", ולכך ש"אין במחלקה אזור אחד הפנוי מעשן סיגריות שכן החוק האוסר עישון סיגריות במקומות ציבוריים לא נאכף". כמו כן, התלונן על "עצימת עיניים לחשד של חדירת סמים למחלקה ואי־דיווח למשטרה".
הוא אף דיווח על תרופות שהיו אמורות להינתן למטופלים, אך נשארו בעגלת התרופות - בעוד הצוות הסיעודי חתם כאילו ניתנו לחולים. עוד דיווח כי בנובמבר 2018 היה עד למקרה שבו "מטופל לא טופל כראוי בהיותו חולה סוכרתי ובאופן המסכן חיים.

בבדיקה שביצע רייכמן התברר כי בדמו של המטופל היתה רמת סוכר מסוכנת שאינה תואמת את הדיווחים המופיעים במחשב על ידי האח שטיפל בו קודם לכן, מה שהוביל למסקנה כי המטופל לא קיבל טיפול מתאים וכי יש דיווח שגוי ומוטעה ברשומה הרפואית לגבי אותו מטופל".

בעקבות זאת, ולאחר "שלא נעשה כל טיפול בפניות למנהליו", פנה רייכמן לפרופ' אילנה קרמר, אז מנהלת בית החולים, על "שורה של מחדלים קשים שהוא היה עד להם במחלקה. אלא שבעקבות מכתבו לא נעשה דבר, לא נעשתה אליו כל פנייה לטיפול לחקירה או לבירור והוא לא קיבל כל תשובה".
בפסק הדין קבע השופט נוהאד חסן כי הנהלת בית החולים פעלה "בניגוד לדין, ולא בהתאם לתכלית ההנחיות של נציבות שירות המדינה", כשהוציאה את רייכמן לתקופת מבחן והערכה מיוחדת של עבודתו כאח במחלקה, לאחר שקיבלה את מכתב תלונתו.
"לומדים את פסק הדין"
בית המשפט קבע עוד כי "התרשמנו מהראיות ומהעדויות כי ההתנכלות כלפי התובע נעשתה בחוסר תום לב כעונש על כך שהעז להציף תלונות על ליקויים". לדברי בית הדין, הממונים של רייכמן לא מצאו לנכון לנסות לברר יחד איתו מה המקור למחדלים שעליהם הצביע, "אלא להפך. המוסד החל בפעולות כנגדו ואף חמור מכך, פעל בניגוד להחלטת בית הדין כאשר נמנע מלשבץ את האח למשמרות הלילה, דבר שגרם לפגיעה בשכרו ובמעמדו".
עו"ד ארנית זוננברג, שייצגה את רייכמן בבית הדין, הביעה כצפוי סיפוק מפסק הדין. "מרשי היה נתון למתקפה אישית בעקבות חשיפתו בפני הממונים עליו אירועים חריגים והתנהלות לקויה במחלקה שבה עבד במזור, ובפסק הדין הברור והחד־משמעי של בית הדין ניתנה לו הגנה בהתאם לחוק ההגנה על עובדים חושפי שחיתות ומנהל לא תקין", אמרה בתגובה.
היא הוסיפה שהיא "גם מקווה שבזכות פסק הדין ובזכות אנשים כמותו מטופלים רבים, חסרי ישע, אולי יזכו לטיפול טוב יותר. מפסק הדין עולה גם הבעייתיות בהתנהגות הנהלת בית החולים, אשר בשום שלב לא ניסה לבחון את הליקויים שרייכמן הצביע עליהם ולא נעשה מאמץ לבחון, לתקן או להפעיל מנגנון ביקורת עצמית. דרך ההתנהלות היתה לפעול על מנת להשתיק אותו, לטאטא את התלונות, כשבית הדין הנכבד בהחלט התרשם מתום ליבו של רייכמן".

עו״ד ארנית זוננברג
עו״ד ארנית זוננברג

"ישראל היום" ביקש את תגובת הנהלת משרד הבריאות, את תגובת מנהלת בית החולים עד ספטמבר השנה - ד"ר אילנה קרמר, ואת תגובת המנהלת הנוכחית ד"ר קרן גינת.
ממשרד הבריאות ומבית החולים נמסר בתגובה לפסק הדין ולטענות רייכמן: "הנהלת בית החולים מסרה כי במסגרת ההליך בית הדין לא בחן את אמיתות תוכנן של תלונותיו של התובע כלפי בית החולים. בית הדין נדרש להכריע אם התובע זכאי להגנה מפני פיטורים. בית החולים לומד את פסק הדין ושוקל הגשת ערעור".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה