"כוח חריג": מטופל בבי"ח פסיכיאטרי מת במאבק עם הצוות הרפואי

"כוח חריג": מטופל בבי"ח פסיכיאטרי מת במאבק עם הצוות הרפואי , וואלה ,אור רביד ויואב איתיאל , 25.05.2019


המטופל התמוטט בעימות עם אנשי ביה"ח מזור בעכו, לאחר שהתפרץ על הצוות. גופתו הועברה למכון לרפואה משפטית. למרות הביקורת הציבורית הגוברת בנושא, בבתי החולים הפסיכאטרים עדיין מוחזקים מטופלים באלימות ובבידוד. משרד הבריאות: אירוע טראגי המטופל ע"י המשטרה

בית חולים מזור בעכו - צילום: ירון קמינסקי - הארץ
בית חולים מזור בעכו - צילום: ירון קמינסקי - הארץ

אירוע חריג התרחש שלשום (שבת) בבית החולים הפסיכיאטרי "מזור" בעכו כשאחד החולים המאושפזים באחת המחלקות הסגורות התמוטט במהלך ויכוח שהתפתח לעימות פיזי עם הצוות הרפואי. "מדובר בחולה שמאושפז לאשפוז ממושך במחלקה הסגורה בבית החולים", סיפר עד ראייה לוואלה! NEWS.

"בשעות הערב המטופל התפרץ על הצוות הרפואי במחלקה הסגורה, במהלך העימות הצוות המטופל פצע את אחד האחים, ואף הוזמנה תגבורת שתסייע לנטרל אותו, אולם תוך כדי מאבק עם הצוותים הרפואים החולה התמוטט, העובד אף סיפר כי במהלך ניסיונות ההשתלטות של הצוות הרפואי על המטופל, חלק מהצוות הפעיל כוח חריג על המטופל ובסופו של העימות הוא התמוטט והתעלף".

לדברי עובד בית החולים, לאחר שהתמוטט המטופל הוזעקו אל הזירה צוותי חירום והצלה, אולם לאחר ניסיונות החייאה ממושכים נאלצו לקבוע את מותו. ממטה מחוז חוף של המשטרה נמסר לוואלה! NEWS כי חוקרי תחנת עכו שהגיעו לבית החולים בעקבות הדיווח על מותו של הגבר פתחו בבדיקת נסיבות האירוע. גופתו הועברה למכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר. טרם נתקבלו משם תוצאות הבדיקה.

פרמדיקים של מגן דוד אדום העידו אף הם כי הוקפצו לבית החולים לאחר שקיבלו קריאת חירום בעניין המטופל שהתמוטט. למרות הניסיונות לייצב את מצבו של המטופל, נאלץ צוות החירום לקבוע את מותו של המטופל. ממשרד הבריאות נמסר כי "מדובר באירוע טרגי, המקרה נמצא בחקירת משטרה".

בשנתיים האחרונות חל זינוק של כ-60% בהיקף הדיווחים על תקריות אלימות המחייבות טיפול רפואי במחלקות הפסיכיאטריות ברחבי הארץ. דוח פנימי של משרד הבריאות מחודש מרץ האחרון חושף כי בכל שנה מתרחשים מאות מקרי אלימות במחלקות הפסיכיאטריות מצד מטופלים, כלפי אנשי צוות וכלפי מטופלים אחרים. הדוח הוכן על ידי ועדת בקרה ואיכות שמינה משרד הבריאות בנושא.

בשנים האחרונות הוטחה פעמים רבות ביקורת נגד מערכת בריאות הנפש בישראל, בנוגע לטכניקות הטיפול במאושפזים. בדיונים שונים בוועדת העבודה, הבריאות והרווחה של הכנסת התריעו גורמים שונים על שימוש בקשירות ובאלימות, וכי מטופלים מוחזקים באלימות ובחדרים נעולים למשכי זמן ארוכים - גם אם כמוצא אחרון. באגף לבריאות הנפש מנסים בשנים האחרונות להימנע במידת האפשר מקשירת מטופלים ומבידודם, ולהטמיע גישה של מניעת הסלמה (דה-אסקלציה) תוך הפחתה בהגבלות המכניות.

הגישה למניעת הסלמה נחשבת למכילה ואנושית יותר שמקובלת במקומות שונים בעולם, אך מחייבת תוספת כוח אדם משמעותית. בהיעדר תוספת זו, שמעולם לא הוקצתה על ידי משרדי הבריאות והאוצר, עובדי בתי החולים הפסיכיאטריים לא מצליחים לממש את הגישות הטיפוליות החלופיות. בשנה שעברה אף הוגש תיקון להצעת חוק על ידי חברת הכנסת לשעבר יעל כהן פארן, עליהם חתמו עשרה ח"כים בהם גם שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן (כחול לבן).ההצעה לתיקון החוק הנוכחי לטיפול בחולי נפש קובעת כי קשירה או בידוד חולה ייעשו רק "כאמצעי אחרון במקרה של סכנה ברורה ומידית, ורק כשלא ניתן לעשות שימוש באמצעים אחרים שהפגיעה שלהם בחולה פחותה". עוד מוצע שהחוק יאפשר קשירה או בידוד רק להוראה של שעתיים לכל היותר, וכי בזמן הקשירה והבידוד יש חובה לשמור על כל זכויות החולה הקבועות בחוק.

בשנת 2013 התקיים דיון בזק בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תחת הכותרת "אלימות כלפי מאושפזים בבתי החולים לבריאות הנפש", ביוזמתה של חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) לקראת הדיון חיברה מחלקת המחקר דוח בנושא, מעיקריו עולה כי "השליטה במאושפזים הנוטים לאלימות היא אתגר אנושי ומקצועי של ממש בעבור הצוות המטפל". עוד נטען כי האתגר קשה אף יותר כשמדובר בחולים בעלי תחלואה כפולה - חולי נפש הלוקים גם בהנמכה קוגניטיבית משמעותית, כגון פיגור שכלי. חולים אלו נוטים לעתים קרובות להתקפי אלימות קשים, ובכלל זה אלימות עצמית, מתקשים לתקשר עם צוות המטפלים והפוטנציאל השיקומי שלהם נמוך.

עוד נכתב בדוח כי "מאחר שחלק מחולי הנפש, ובעיקר בעלי התחלואה הכפולה, נוטים בעצמם להפעיל אלימות, הסיכון שהפעלת אמצעי הגבלה כלפיהם תסלים לכדי אלימות שלא כדין גדול יותר. הצוות המטפל יכול להפעיל אמצעי הגבלה כלפי מאושפז אלים, קשירה למשל, ובשימוש באמצעים אלו לריסון מאושפז עלול להיטשטש הגבול בין טיפול לגיטימי באמצעי הגבלה לבין שימוש באמצעים אלו שלא כדין".

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (כחול לבן) התייחסה לחשיפה של וואלה! NEWS הבוקר:
"מדי פעם אנחנו מזדעזעים מחדש מהנעשה בבתי החולים הפסיכיאטרים, מהאלימות כלפי צוותים, מדרכי הענישה, הקשירה והבידוד. הגיע הזמן להקים וועדה ציבורית שתבחן את כל נושא הטיפול הפסיכיאטרי בארץ ותמליץ על תכנית רב שנתית, עתירת משאבים, להעברת נושא הפסיכיאטריה מהחצר האחורית לקדמת הבמה של המודעות הציבורית".

"כוח חריג": מטופל בבי"ח פסיכיאטרי מת במאבק עם הצוות הרפואי , וואלה ,אור רביד ויואב איתיאל , 25.05.2019

"כוח חריג": מטופל בבי"ח פסיכיאטרי מת במאבק עם הצוות הרפואי , וואלה ,אור רביד ויואב איתיאל , 25.05.2019


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה