אביה של המטופלת תובע את שיבא: "הקשירה במחלקת הנשים - אכזרית, נקמנית ורשלנית"

רן רזניק מישראל היום 8 יוני, 2023

אביה של המטופלת תובע את שיבא: "הקשירה במחלקת הנשים - אכזרית, נקמנית ורשלנית"

תביעת הרשלנות שהוגשה מעלה טענות חסרות תקדים נגד האגף הפסיכיאטרי בבית החולים הממשלתי • טרם הוגש כתב הגנה • לטענת האב, מנהל האגף אמר לו: "גם אם תוצג בפנינו חוות דעת הגורסת שיש לשחרר מהקשירה, לא נעשה זאת".

מיטרת קשירה. צילום: גדעון מרקוביץ
מיטרת קשירה. צילום: גדעון מרקוביץ

תביעת רשלנות רפואית הנחשפת כאן לראשונה, מעלה טענות קשות וחסרות תקדים בחומרתן על האגף הפסיכיאטרי בבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר. התביעה מגוללת את אחת הפרשות הקשות ביותר בתולדות הפסיכיאטריה בישראל, כשבמשך 24 ימים נקשרה חולה בשתי ידיה ובשתי רגליה באופן המנוגד לחוק הטיפול בחולי הנפש ולחוק זכויות החולה, וכל זאת במחלקה הפסיכיאטרית הסגורה לנשים בבית החולים הממשלתי שיבא.

על פי הנתונים שנחשפו ב"ישראל היום", מאז 2020 נרשמה עלייה של כ־40% בקשירת מטופלים פסיכיאטריים ובידודם - בניגוד לחוק. לאחר החשיפה שר הבריאות, ח"כ משה ארבל, הורה אתמול (רביעי) למנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב, לפעול בהקדם כדי לצמצם באופן ניכר את קשירות המטופלים בכל בתי החולים הפסיכיאטריים, והעלה על נס את בתי החולים שבהם הקשירות מעטות מאוד.

התביעה הוגשה על ידי אביה של המטופלת נגד משרד הבריאות וביה"ח שיבא לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, על ידי עוה"ד שי פויירינג ונמרוד הלוי, והיא מסתמכת על דו"ח החקירה של משרד הבריאות בפרשה שנחשפה ב"ישראל היום" ועל חוות דעת של פסיכיאטר בכיר. טרם הוגש כתב הגנה.


"נקשרה חולה בשתי ידיה ובשתי רגליה באופן המנוגד לחוק".  חדר קשירות.

"נקשרה חולה בשתי ידיה ובשתי רגליה באופן המנוגד לחוק".  חדר קשירות.


"פעולה לא חוקית"


על פי התביעה ודו"ח החקירה, במאי 2016 המטופלת, בת 28, שהייתה באשפוז כפוי, הושארה לאחר אירוע אלימות במחלקה קשורה במשך 24 ימים בחדר הקשירות, כשהיא עושה את צרכיה על עצמה בטיטול. היא התקלחה רק פעם ביומיים, והצוות הרפואי מנע את רוב הביקורים של משפחתה במקום.

עוד התגלה בפרשה כי רוב הוראות הקשירה ניתנו על ידי רופאים זוטרים ומתמחים, ללא קשר למצבה הנפשי המשתנה.

המקרה של המטופלת נחשף החל ממאי 2016 בתוכנית הרדיו היומית "סדר יום" עם קרן נויבך ברשת ב' ועל ידי החתום מעלה, ובעקבות החשיפה הועברה המטופלת לבית החולים הפסיכיאטרי הממשלתי בבאר שבע, שם לא נקשרה כלל ושוחררה לביתה לאחר כחודשיים.
 
על פי התביעה, הקשירה במחלקת הנשים בשיבא הייתה "אכזרית, נקמנית, רשלנית ולא חוקית", ומנהל האגף הפסיכיאטרי בשיבא אמר באותו הזמן למשפחה שהתלוננה על הקשירה כי "הוא רשאי לקשור אותה כמה זמן שהוא מחליט ורוצה", וכי "כמה מטופלים נקשרו במחלקה שלו למשך חודשים וברציפות".

עוד נכתב כי רופאי המחלקה הדגישו כי "גם אם תוצג בפניהם חוות דעת הגורסת שיש לשחררה מהקשירה, הם אינם מתכוונים לעשות זאת". יש לציין כי בעקבות הפרשה החל מאמץ מתמשך וחסר תקדים במחלקה בעניין, ומאז פחתו עד כמעט לאפס קשירות המטופלות.

תביעה נגד אגף פסיכיאטרי בית חולים שיבא , ישראל היום 08.06.2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה