בית המשפט העליון בספרד קבע מותר ל CCDH, הנציגה בספרד של ועדת האזרחים לזכויות האדם (CCHR) לבקר את פסיכיאטריה גם בצורה חריפה באופן פומבי

אוגוסט 2024 - ההחלטה בפסק דין STS 960/2024 נתנה החודש כפסיקה בערעור של האגודה הספרדית לפסיכיאטריה (SEP) כנגד פסק הדין של בית המשפטהמחוזי של מדריד 64/2024 מ-10 בפברואר.

האגודה הספרדית לפסיכיאטריה התלוננה על הפגנות שבהן טענו CCDH (הנציגה בספרד של ועדת האזרחים לזכויות האדם, אחות של "עמותת מגן לזכויות אנוש" הישראלית) ואחרים כי "פסיכיאטרים הם פושעים, חלוצים של רצח עם, אחראים לשחיקת החינוך והמשפט, מסיתים להתמכרות לסמים, סוחרי סמים, רופאים נוכלים או מנהלים של אלימות וטרור, שחלק מהפסיכיאטרים ניצלו מינית את מטופליהם ותיאורים והצהרות עובדתיות אחרות.
בית המשפט העליון הספרדי הכיר בכך שהדעות והביקורת החריפה שמעלה ועדת האזרחים לזכויות האדם בנוגע להתעללויות פסיכיאטריות כגון שימוש בתרופות פסיכוטרופיות, אשפוז בכפייה, שוקים חשמליים, ניתוחי מוח ועוד, "אינן נטולות בסיס עובדתי מספיק", ולפיכך מחליט להגן על הזכות לבטאן, אפילו בצורה חריפה, שכן הן בעלות "עניין ציבורי בלתי מוטל בספק".
הלשכה האזרחית הראשונה של בית המשפט העליון סיכמה כי הפסיקה עליה ערערה SEP יישמה נכון את הקריטריונים המשפטיים לפתרון הקונפליקט בין חופש הביטוי לזכות לכבוד.
ולגבי ההקשר שבו נעשו ההצהרות הנדונות, למרות שחלקן עשויות להיחשב חמורות, אומרת הפסיקה, התנהלות CCDH בהוצאת פרסום זה היא חלק מדיון ציבורי בעל חשיבות רבה בחברה של היום, ולכן הסכמה להסיר פרסומים כאלה תכפה הגבלה מוגזמת על חופש הביטוי ללא הצדקה של צורך חברתי הכרחי.

פסיקתו של בית המשפט העליון מדגישה את חשיבות חופש הביטוי בסוגיות בעלות עניין ציבורי, גם כאשר הביקורת עשויה להיות פוגענית כלפי גופים או אנשי מקצוע מסוימים, בהתאם למה שנאמר על ידי בית המשפט לערעורים.

CCHR נוסדה ע"י ארגון הסיינטולוגיה בשיתוף עם פרופסור אמריטוס לפסיכיאטריה ד"ר תומאס סזאס ב-1969, כגוף עצמאי לפיקוח על בריאות הנפש בתקופה בה שמו מטופלים במוסדות, התעללו בהם, שללו מהם זכויות חוקתיות, אזרחיות ואנושיות, והשאירו אותם להסתדר לבד.
עמותת מגן לזכויות אנוש הישראלית פעילה מאז 1999. 

לציטוטים נוספים מהפסיקה ולפרטים נוספים יש לפנות ליהודה קורן, דובר עמותת מגן לזכויות אנוש 052-3350928

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה