הלידול - (Haldol (haloperidol - תופעות לוואי

אלידול היא תרופה אנטי פסיכוטית דור א'. ע"פ אזהרות ה-FDA התרופות האנטיפסיכוטיות מסוכנות לחולי דמנטיה. ה- FDA אינו מאשר לרשום תרופות אנטי פסיכוטיות לחולי דמנטיה.

הלידול - (Haldol (haloperidol - תופעות לוואי
הלידול - (Haldol (haloperidol - תופעות לוואי

תופעות לוואי של הלידול - (Haldol (haloperidol מאתר MEDTV
אלידול רושמים לטיפול במספר מצבים, כגון הפרעות פסיכוטיות, טיקים קשורים לתסמונת טורט, בעיות התנהגות קשות אצל ילדים, ו-ADHD חמורה אצל ילדים. בעוד סם ההלידול לא יכול לרפא את התנאים הללו, הוא יכול לעזור לשלוט בתסמינים ידי חסימה או להפחית את ההשפעות של דופמין במוח. האלידול מגיע בצורת טבלית, זריקה. תופעות הלוואי כוללות כאבי ראש נמנום, בלבול.

תופעות לוואי נפוצות של האלידול

האלידול נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים. במחקרים אלו, תופעות הלוואי שהתרחשו בקבוצה של אנשים שנטלו את התרופה תועדו לעומת קבוצת ביקורת שלא לקחה את הסם.

תופעות הלוואי הנפוצות של האלידול כוללות:

* נדודי שינה
* חוסר מנוחה
* נמנום
* כאבי ראש
* בלבול
* ורטיגו (תחושה מסתובב)
* נשירת שיער
* רגישות אל השמש
* אימפוטנציה, בעיות בזיקפה
* דחף מיני מוגבר
* עצירות או שלשול
* בחילה
* יובש בפה
* ראייה מטושטשת
* שתן קושי חולף.

דווח על תופעות לוואי

ישנם מספר תופעות לוואי שיש לדווח מיד לרופא המטפל. אלה כוללות, אך אינו מוגבלות ל:

* חרדה או דיכאון
* התקפים
* החמרת סימפטומים פסיכוטיים
* לחץ דם נמוך (Hypotension) או לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם)
* תנועות גוף לא רגילות
* מתח שרירים או התכווצויות
* תחושות של אי שקט פנימי או jitteriness
* סוכר גבוה בדם (היפרגליקמיה) או רמות סוכר נמוכות בדם (היפוגליקמיה)
* זיקפה מכאיבה של הפין שלא חולפת (priapism)
* סימנים או תסמינים של תסמונת נאורולפטית ממאירה (NMS), אשר עלולים לכלול:

- חום גבוה
- נוקשות בשרירים
- בלבול
- דופק לא סדיר או לחץ דם
- קצב לב מוגבר (טכיקרדיה)
- הזעה
- קצב לב לא סדיר

* סימנים של תגובה אלרגית, כולל:

- פריחה בלתי מוסברת כוורות
- גירוד
- נפיחות לא מוסברת
- צפצופים
- קושי בנשימה או בבליעה.

האלידול ותופעות לוואי מיניות (סקסואליות)

האלידול (haloperidol) ידוע כגורם תופעות לוואי מיניות (סקסואליות) . תופעות הלוואי המיניות של האלידול עלולות לכלול:

* שינויים בדחפים המיניים
* אימפוטנציה
* Priapism, זקפה מכאיבה שלא חולפת.

האלידול ודחף מיני
האלידול ידוע כגורם לשינויים בדחף המיני (הליבידו הידוע). בפרט, האלידול דווח כגורם לדחף מיני מוגבר.

האלידול ואימפוטנציה
אימפוטנציה היא תופעת לוואי אפשרית של האלידול, כמו גם תרופות אנטי פסיכוטיות רבות אחרות. עם זאת, האחוז המדויק של גברים שפיתחו אין אונות במהלך מחקרים קודמים של האלידול לא דיווחו.

האלידול ו- Priapism
Priapism היא תופעת לוואי אפשרית של האלידול. Priapism היא זקפה מכאיבה של הפין שלא חולפת, גם אחרי קיום יחסי מין או אוננות. אם ה- priapism לא מטופל זה עלול להוביל לנזק תמידי הפין. מסיבה זו, חשוב מאוד לחפש טיפול רפואי באופן מיידי אם יש חשש לסימפטומים של priapism.

הלידול והשפעות לוואי של פרקינסון

השימוש באלידול ואפקטי פרקינסון הולכים יחד זה לצד זה - במילים אחרות, פרקינסון הפיך, לפעמים מופיע אצל אנשים הנוטלים האלידול. בנוסף להלידול יש תרופות אחרות עם תופעות לוואי פרקינסון, לדוגמה התרופות metoclopramide ו- reserpine (תרופות להפרעות בבטן ולחץ דם גבוה). כאשר תופעות לוואי פרקינסון קורות עקב נטילת התרופה, זה נקרא סמים עם השראת פרקינסון.
הפרקינסון יכול להופיע בכל מינון של הלידול, אך לעתים קרובות, ככל שהמינון גבוה יותר כך יגבר גם הפרקינסון.

הלידול ונדודי שינה (Insomnia)

האם יש קשר בין האלידול ונדודי שינה? מחקרים קליניים הראו כי נדודי מופיעים כתופעת לוואי של האלידול. אם יש בעיות שינה במהלך השימוש באלידול, יש כמה דברים שאתה יכול לעשות, כגון שמירה על מחזור שינה סדיר בעקבות והימנעות קפאין ואלכוהול כחמש שעות לפני השינה. אם עדיין יש בעיות שינה יש לפנות לרופא המטפל.
האלידול (haloperidol) הוא תרופת מרשם המשמשת לטיפול בהפרעות פסיכוטיות, בעיות התנהגות, ותסמונת טורט. כמו תרופות אחרות, היא עלולה לגרום לתופעות לוואי. למרות נמנום היא תופעת לוואי שכיחה של האלידול, נדודי שינה גם אפשרות.

התרעות ואזהרות בשימוש באלידול

* היו דיווחים של מוות פתאומי של אנשים הנוטלים אלידול, ככל הנראה בגלל קצב לב לא סדיר מסוכן. הבעיה היא יותר אצל אנשים עם רמות אשלגן נמוכות בדם (hypokalemia) או חוסר איזון אלקטרוליטים אחרים. זה גם סביר יותר אנשים עם תסמונת QT ארוכה.

* האלידול יכול לגרום סכנת חיים מצב הנקרא תסמונת נאורולפטית ממאירה (NMS). כמה תסמינים של NMS כוללים:
  • חום גבוה
  • שרירים נוקשים
  • בלבול
  • דופק לא סדיר או לחץ דם
  • קצב לב מהיר (טכיקרדיה)
  • הזעה
  • קצב לב לא סדיר.
יש לדווח לרופא המטפל מיד אם יש חשד ל- NMS.

* האלידול עלול לגרום dyskinesia רצוני, מצב לערב יוצא דופן, או תנועות גוף ופנים בלתי נשלטות. המצב עלול להיות קבוע (אם לא מפסיקים ליטול אלידול). הדרך הטובה ביותר להימנע מהסמפטום להפוך לקבע הוא לפנות לרופא המטפל מיד אם מבחינים בתנועות חריגות (כולל תנועות חריגות של הלשון) תוך השימוש באלידול.

* היו מקרים של דלקת ריאות (שחלקם הוכחו כקטלניות), ככל הנראה בשל האלידול. אם יש לך תסמינים של דלקת ריאות - כגון שיעול, כאבים בחזה, או חום יש לידע את הרופא המטפל מיד.

* האלידול יכול לפגוע ביכולות מנטליות או פיזיות לנהוג במכונית או להפעיל מכונות כבדות. יש לוודא שיודעים כיצד משפיע האלידול לפני שעושים כל פעולות המצריכות ריכוז נפשי או תיאום פיזי.

* האלידול עלול לגרום לירידה בלחץ הדם (Hypotension). זה עלול לגרום לסחרחורת, או התעלפות. יש לידע את הרופא המטפל אם יש תסמינים אלו כאשר עומדים. Hypotension עלול להיות מסוכן במיוחד אצל אנשים עם מחלת לב או אי ספיקת לב (CHF). שילוב של אלכוהול עם האלידול יכול גם להעלות את הסיכון של Hypotension.

* האלידול עלולים להעלות את הסיכון של התקפים אצל אנשים מסוימים. לפני תחילת הטיפול בהלידול, יש לידע את הרופא אם יש התקפות אפילפסיה או היסטוריה של התקפים.

* האלידול עלול לגרום לדיכאון אצל אנשים עם הפרעה דו קוטבית.

* האלידול עלולה לגרום לתופעות לוואי מסוכנות אצל אנשים, לפעילות בלתי צפויה של בלוטת התריס. אם יש בעיות בבלוטת התריס, יש להקפיד לדבר עם ספק שירותי בריאות לפני נטילת האלידול.

* סמים אנטי פסיכוטיות (כמו האלידול) דווחו כגורמים לרמה נמוכה של תאי דם לבנים. יש לפנות לרופא המטפל אם מתפתחים זיהומים תכופים או מתמשכים, זה עלול להיות סימן של רמה נמוכה של תאי דם לבנים. אם רמה נמוכה של תאי הדם הלבנים כבר קיימת (או היתה בעיה כזו בעבר), הרופא המטפל צריך לעקוב אחר כדוריות הדם הלבנות, לספור לעתים קרובות במהלך החודשים הראשונים שלוקחים האלידול.

* האלידול נחשב לתרופה בקטגוריה C להריון. פירוש הדבר שנטילת הלידול בתקופת הריון עלולה להיות מסוכנת. יש לדבר עם הרופא המטפל על הסיכונים והיתרונות בשימוש בהאלידול במהלך ההריון.

* האלידול עובר דרך חלב האם. לכן, אם את בהנקה או מתחילה תוכנית הנקה, הקפידי לדבר עם ספק שירותי בריאות שלך על השימוש באלידול.

* האלידול עלול לקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות.

קישורים:

3 תגובות: