הפסיכיאטרים שרפו את מסמכי מחקר הפרעת קשב ריכוז (ADHD)

אפריל 2006 המאמר: "נדחה ערעורו של חוקר ה-ADHD " , דקלא קפקא , NRG
.
ערעורו של פרופ' קריסטופר גילברג, שנחשב לאבי הדיאגנוזה הפסיכיאטרית 'DAMP' בסקנדינביה (הפרעת קשב וריכוז -
ADHD) נדחה אתמול (ג') בבית הדין העליון לערעורים בשבדיה. גילברג הורשע בהונאה ונקנס לאחר שהשמיד מחקר, שניסה להוכיח את הבסיס המדעי להפרעת הקשב וריכוז. הוא הואשם, כי מחקרו היה שקרי. בפרשה היו מעורבים עוד שני חוקרים מאוניברסיטת גטבורג בשבדיה וכל השלושה נקנסו ב-50 ימי משכורת.
במשך 15 שנה קידם גילברג את "ההפרעה" בוועידות שונות של פסיכיאטרים, בהרצאות, בערוצי התקשורת ובמאמרים מדעיים ועודד טיפול תרופתי כמו ריטלין.

ארגון CCHR (ועדת אזרחים בין לאומית לזכויות אדם) יחד עם מדענים חיצוניים ואנשי רפואה ופסיכאטרים בשבדיה עמלו במשך שנים לחשוף את "ההונאה", לטענתם, שמאחורי הדיאגנוזות של גילברג. הם דרשו ממנו לפרסם את המסמכים המקוריים המתארים את המחקר עצמו. גילברג סרב והמקרה הגיעה להכרעה משפטית.

גילברג ניסה לטעון ולהישען על חוקי הסודיות החלים על דוחות ומסמכים רפואיים וכן על הבטחותיו לאנשים, שהשתתפו במחקריו, לא לחשוף אינפורמציה. הוא פנה לבית המשפט המנהלי העליון לעשיית צדק בשבדיה, אך בית המשפט חייב אותו למסור את כל מסמכיו.

לקראת סוף שנת 2004 שרפו אשתו של גילברג ופסיכיאטרים עמיתים את כל המסמכים הכתובים שלו בנושא DAMP, סה"כ 100 אלף עמודים על אף שגילברג לא היה נוכח באופן אישי במבצע. ללא המסמכים המקוריים לא ניתן להוכיח בברור את טענת אף אחד מהצדדים.

באוקטובר 2004 גילברג הושעה ממועצת המדעים של מועצת הבריאות והרווחה הלאומית של שבדיה. בינואר 2005 הגיש נגדו נציב תלונות הציבור בשבדיה תביעה באשמת בזיון הוראת בית הדין הגבוה לצדק. כחמישה חודשים אחר כך פסק בית המשפט נגד הפרופסור לפסיכיאטריה והוא הואשם, כי סרב למסור את נתוני המחקר שלו, למרות שבית המשפט העליון הורה לו לעשות זאת.

"פרשת גילברג" זכתה לכיסוי תקשורתי חסר תקדים בסקנדינביה. בין השאר תקפו כלי התקשורת את גילברג בכך כי "הבסיס המדעי של הפרעת קשב וריכוז אינו קיים. הדיאגנוזה הפסיכיאטרית הזו גרמה לנזקים לאלפי ילדים בשבדיה ול-21 מיליון ילדים ברחבי העולם".

תגובה 1:

  1. מה עושה המדינה שלנו לאחר שחד משמעית מרעילים את ילדי ישראל מדוע לא מוציאים את הריטלין מסל התרופות מדוע ילדים ממשיכים לקחת ריטלין

    השבמחק