טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא ריטלין!

חלק שני של המאמר של אילן סלומון מדוע הריטלין מזיק? , ינואר 2023

תרופות פסיכיאטריות לילדים - אילוסטרציה

מדוע הריטלין מזיק?


ריטלין מוגדר בחוק כסם מסוכן עם הגבלות על החזקה ומכירה שלו. הוא מאוחסן בכספת של בית המרקחת ונדרש דיווח מדוקדק לרשויות הבריאות של אדם שרכש אותו, מתי ובאילו כמויות. הריטלין דומה לחומרים שנקראים 'אמפטמינים', שגם 'אקסטזי' נמנה עליהם. השפעתו ממריצה בדומה להשפעת קוקאין. בארה"ב הוא מדורג באותה דרגה כמו קוקאין בדירוגי הפיקוח על סמים מסוכנים.

הריטלין, שהוא חומר שומני, מצטבר ברקמות השומן ובמוח למשך שנים, ורק חלקו יוצא מן הגוף (זה דומה למשל למנגנון ההצטברות בגוף של ויטמינים שנמסים בשומן כמו ויטמין A).

הוא עלול לגרום לתלות (כפי שרשום גם בעלון התרופה). אפשר לראות זאת כאשר הילד חושש להפסיק לקחת אותו, או כאשר הוא נכנס לדיכאון ותפקודו מידרדר בעת הפסקתו.

ריטלין הוא כדור מרץ


סמי מרץ שימשו טייסי קרב במלחמות העולם במשימות הפצצה ממושכות ללא אוכל וללא שינה כמעט. כאשר נותנים סם כזה לילדים שגופם קטן, נוצר בדם ריכוז גבוה מאד שלו, שגורם דווקא לריסון של הילד. ילד מרוסן כזה יכול להיראות עצוב וחסר חיים.

כאשר הריכוז בדם יורד בהדרגה, הריטלין מפסיק לרסן ומתחיל להמריץ את הילד

(כזכור, הסברנו שהריטלין הוא סם ממריץ, ורק בגלל גופו הקטן של הילד הריכוז הגבוה בתחילת היום גורם לריסון). ההמרצה עלולה כעת לגרום להתנהגות פסיכוטית לא נשלטת, לעיתים עד כדי כעסים, אלימות, דיבור ללא הפסקה, חוסר יכולת לשלוט בעצמו וכו'. (כפי שרשום גם בעלון התרופה).

ריטלין בשחרור ממושך, כגון 'קונצרטה', פותח כדי שהריכוז בדם יישאר גבוה במשך שעות רבות, וכך הילד יישאר מרוסן רוב שעות היום ולא יומרץ, כי הריכוז בדם יישאר גבוה. כמובן שאז כמות הסם שהוא מקבל גדולה יותר, ולכן הסיכונים גדולים יותר. במקרה כזה הוא מתחיל להיות מומרץ רק בלילה, כי רק אז הריכוז בדם יורד, ואז איכות השינה שלו נפגמת מאד.

כאשר מפסיקים לתת ריטלין, אפילו ליום אחד, הקשיים מוחמרים באופן פתאומי. הסם, שכעת ריכוזו בדם נמוך, יוצא מרקמות השומן, שבהן היה אגור, אל הדם, וכזכור מספיקה כמות קטנה כדי לגרום להמרצה משמעותית של הילד. משום כך מורים רבים מזהים מיד כאשר הילד הפסיק לקבל ריטלין. הוא פשוט הופך לבלתי נשלט. ההורים נבהלים מתגובת בית הספר וכך הם משתכנעים שהילד באמת לקוי ו'זקוק' לסם.

הסיבה שהריטלין מצוי בכספת היא בגלל שיש לו פוטנציאל גבוה של שימוש לרעה. ועלול לשמש נרקומנים כתחליף לסם שהם צורכים. הריטלין היום הוא סם הסנפה לכל דבר. וכסם זמין הוא גם 'ניתן בהשאלה' ל....חברים, ולעיתים גם... נימכר להם. לאחרונה נוספה אזהרה חדשה לעלון הריטלין שמדברת על מקרי מוות שדווחו במקרים שבהם היה מום לא ידוע בשריר הלב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה