"שגר ושכח" - בית חולים פסיכיאטרי מזרע - אדם אושפז במשך 29 שנה בכפייה בניגוד לחוק

הכתבה חולה נפש שאושפז 29 שנה בכפייה ישוחרר , יונתן הללי , יוני 2010 , nrg

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע היום (ד') כי חולה נפש בן 52, שאושפז בכפייה במשך 29 שנים, ישוחרר מבית החולים הפסיכיאטרי בו שהה. האיש נשלח למסלול של אשפוז פלילי, לאחר שריצה שלוש שנות מאסר בעקבות הרשעתו באיומים על חיי אביו.

במהלך הדיון, מתח השופט שמואל ברלינר ביקורת על הוועדה הפסיכיאטרית שליד בית החולים לבריאות הנפש מזרע בצפון, שהמליצה להשאיר את האיש באשפוז כפוי. "הוצאת הצו אין פירושה שגר ושכח והנח לחולה להיות סגור, אי שם, נשכח מלב ומאדם", אמר ברלינר.

השופט ציין עוד כי אם החולה יזדקק בעתיד לאשפוז ישקול זאת פסיכיאטר במסגרת מסלול האשפוז האזרחי.

"אין זה משנה שהחולה מבקש להתאשפז"


הוריו של המאושפז ורופאיו תמכו בהמשך השהות שלו במוסד הפסיכיאטרי והיו מרוצים מהטיפול לו הוא זכה.

מי שערער על האשפוז היה דווקא היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, שהטיל דופי בכך שהגבר שוהה זמן ממושך באשפוז בגין עבירה שהעונש עליה היה שלוש שנות מאסר. השופט ברלינר הבהיר כי "בחלוף 29 שנים, דינו של צו האשפוז לגבי האיש, שניתן בגין אישום בעבירה שדינה 3 שנות מאסר, להתבטל ועל האשפוז הפלילי להסתיים".

לדברי השופט, "אין זה משנה שהחולה מבקש להשאיר את המצב הנוכחי בעינו. אין זה משנה, אם טובת החולה דורשת, לדעת הרופאים, כי האשפוז הנוכחי יימשך. השמירה על זכויותיו הבסיסיות לחירות ולכבוד מחייבים את ביטול הצו ללא תנאי. אין צורך לשם כך להיזקק להערכתו של הפסיכיאטר המחוזי בדבר הפעולה הצפויה להיעשות על ידו, לאחר השחרור או לקראתו".

ברלינר קבע כי משך האשפוז לא יעלה, בשום מקרה, על תקופת המאסר המירבית הקבועה לעבירה שיוחסה לחולה בכתב האישום. תקופת האשפוז אף תהיה קצרה מכך, וראוי לה שלא תיארך יותר מתקופת המאסר המירבית שהייתה צפויה לחולה הזה לו היה מורשע במיוחס לו.


 
הכתבה חולה נפש שאושפז 29 שנה בכפייה ישוחרר , יונתן הללי , יוני 2010 , nrg

 קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה