קופת חולים מאוחדת - ריקבון עמוק בצמרת - כשהרופאים נוסעים לחו"ל, גם המזכירות חוגגות

פרשת מועלם
הכתבה כשהרופאים נוסעים לחו"ל, גם המזכירות חוגגות , ישראל היום , מרדכי גילת | עוזי דיין | מיכל שבת , 27.11.2009 (צילום הידיעה בסוף הפוסט)
.
שערוריית טובות ההנאה בקופת חולים מאוחדת: חברות תרופות מימנו טיסות ונופשונים בארץ ובחו"ל לחברי הנהלת הקופה ולמקורבים במיליוני שקלים בעת "כנסים מקצועיים". מי ברשימת הנהנים? מזכירות, פקידים, נותני שירותים וכמובן המנכ"ל שמואל מועלם. לכל החבורה הזאת, מאות אנשים, לא היה מה לחפש שם. מי כן שילמו מכיסם? הרופאים והרוקחים. למה המבקר הפנימי, דוד סומך, שותק? כי גם הוא נמנה עם החוגגים

"נמאס לי. אני חושבת שמשהו רע קורה במשרד מבקר המדינה. מישהו מעכב שם את חשיפת פרשיות הנהלת קופת חולים מאוחדת. האם ייתכן שהיד הארוכה והחזקה של שמואל מועלם המנכ"ל שלנו הגיעה עכשיו עד לשם"?

האישה שאמרה לנו את הדברים האלה לפני כמה שבועות - ידעה היטב על מה היא מדברת. כבר קרוב לשנה מעכב מבקר המדינה בלחץ המנכ"ל מועלם ופרקליטיו פרסום דו"ח עב כרס על הריקבון העמוק בצמרת המוסד. הדו"ח הזה נחשב לחבית אבק שריפה והלחץ הכבד לדחיית פרסומו - באמצעות בקשות שונות ומשונות וחילופי מכתבים עם פרקליטי הקופה - נושא בינתיים פירות.

בחבית הזאת טוענים עובדים בקופה שמאסו בסחבת של מבקר המדינה ופנו אלינו בבקשת עזרה נאספו עשרות עדויות קשות מגובות במסמכים חשובים. מדובר בשרשרת ארוכה של פרשיות מביכות שעוסקות בחשדות לתפירת מכרזים בקבלת טובות הנאה במעשי מרמה סדרתיים ובקניית עובדים מהשורה - במעשים שאמורים להוביל לפתיחת חקירת משטרה ולהדחת ההנהלה.

הסיפור הזה מקבל משנה חומרה כאשר מתגלה כי חברות לאספקת תרופות התלויות בחסדי הנהלת הקופה מימנו במשך שנים נסיעות לחו"ל ובילויים בבתי מלון ישראליים של המנכ"ל עוזריו חברי הנהלה ואנשים שתפקידם היה לסכל את המעשים הללו. סכום המתת המצטבר בפרשה הזאת: מיליוני שקלים.

אחד מעובדי הקופה ברגע של אי נעימות גדולה אמר לנו בשבוע שעבר: גם אני הייתי עמוק בתוך ביצת השחיתות. גם אני נסעתי לחו"ל בלי לשלם. גם אני חגגתי עם כולם בים בבריכה ובחופים המשגעים. אני מניח שיאמרו לכם שזה היה כנס מקצועי רציני ואני אומר לכם בצער - ההרצאות בכנסי הרופאים כמו באלה של הרוקחים היו תמיד החלק הזניח בסיפור. לנושא הזה הוקדשו שעתיים שלוש מקסימום ארבע סימנו וי וקפצו למים או יצאו לטיולים. לא תיפלו מהכיסא אם אגלה לכם שלא פעם חלק גדול מאותם מקצוענים ויתרו על ההרצאה והעדיפו להשתכשך במימי הבריכה.

- כלומר גם הרופאים והרוקחים טסו בעצם לחופשה ולבילוי ולא לאיזו השתלמות מקצועית?

"כן אבל בהבדל אחד: הם שילמו מכיסם את כל או את רוב ההוצאות. מותר להם לעשות בכספם ככל העולה על רוחם. הבעיה היא עם כל האחרים כולל איתי שלא הכניסו את היד לכיס."

- הכינו אתכם בקופת החולים לקראת שאלות של "ישראל היום?"

"לא צריך להכין כי רובם כבר מאולפים. עבר מעין באז בין העובדים של אל תשיבו לשאלות תיזהרו תשלחו את העיתונאים האלה ישר לדובר. עבר באז כזה של תגידו: אנחנו שילמנו אנחנו בסדר אנחנו לא חייבים לומר לכם מה באמת קרה ומי שילם בשבילנו".

- אנשים בקופה עסקו בשיבוש חקירת מבקר המדינה?

"תעשו לי טובה את זה תבררו עם אנשים אחרים. אל תכניסו אותי למגרש הזה. אני לא רוצה להיות בצרות. אני לא רוצה להעמיד עכשיו בסכנה את פרנסתי."

איש אינו זוכר את השנה שבה נזרעו לראשונה זרעי השחיתות במלונות ובכפרי הנופש המפוארים בחו"ל. אבל ותיקי הקופה אומרים שבעשר השנים האחרונות בילו הרופאים הרוקחים והנלווים אליהם - חברי הנהלה פקידים נותני שירותים ומאושרים אחרים - במלונות מפוארים או בכפרי נוף קסומים בטורקיה באיי סיישל בלימסול שבקפריסין בוורנה שבבולגריה בסנט פטרסבורג שברוסיה בכרתים ובמקומות שונים גם בארץ - למשל במלונות הפאר רויאל ביץ' ודן באילת.
.
סיפורי הספא והמסז'ים

"חגגנו" אומר אחד המאושרים "עם כל סיפורי הספא המסז'ים מועדוני הלילה והבילויים האחרים כשההנהלה ואנשי הוועד דואגים שלא יחסר לנו דבר. אפילו אוכל כשר הטיסו מהארץ לטובת שומרי הכשרות. היה לנו מכל טוב אנשים היו בשמים. 'המשתלמים' קיבלו שקית בשמים במתנה אורגנו סיורים לאתרים מעניינים וגם בישראל באחד הנופשונים באילת יצאו המשתתפים לטיול לפטרה שבירדן. תגידו מה שתגידו אבל בענייני בילויים והשגת הטבות לעצמו ולחבריו המנכ"ל שלנו מלך. איש לא ייקח לו את הכתר הזה."

ובאמת כששולמן משלם שמואל מועלם נמצא תמיד בסביבה. מאחורי האיש הממושקף שממעט להרים את קולו; מאחורי המנהל נעים ההליכות לכאורה; מאחורי המנכ"ל שפילס דרכו לצמרת שיאני השכר - כ- 80 אלף שקלים בחודש - מסתתר איש של אינטריגות ונקמות. איש שיש לו כנראה בעיות מוטוריות בכף היד שמונעות ממנו להכניס אותה לכיס הפרטי להוציא משם כסף ולשלם. קשה לו פשוט.

קשה לו גם לכבד את שלטון החוק את מערכת הבקרה האמיתית ואת כללי המינהל התקין. זה לא הולך מבחינתו יחד עם ניהול קופת חולים גדולה. לכן הקיף עצמו בעשרות "חיילים" מזכירות ואנשים שלא רואים לא שומעים ובעיקר לא שואלים שאלות. הוא פיזר אותם במקומות המתאימים הבטיח לעצמו שליטה ומקפיד מעת לעת לתגמל אותם.

מועלם חולש עכשיו על ממלכה אדירה שבה רבים וטובים תלויים בחסדיו: רופאים רוקחים מנהלים ובעיקר ספקי תרופות המשחרים לפתחו או לפתח נאמניו בצומתי קבלת ההחלטות. לא צריך להכניס משרוקית לפה ולשרוק להם כדי שיקפצו מיד לדום ויבינו מה מצפים מהם. לא צריך לעשות דבר כמעט כדי שהם ייפרדו מכמה מיליוני שקלים לטובת הטיסות והחגיגות של להקת המנכ"ל בארץ ובחו"ל. כללי המשחק המושחת נהירים להם כבר מזמן.

סוד החיים הטובים

ואכן את חגיגות האוכל הריקודים הנופים והטיולים בארץ ובחו"ל יזם שמואל מועלם עוד בכובעו הקודם כראש אגף כוח אדם. הוא ירה כבר אז את יריית הפתיחה וצירף אליו לטיסות ולבילויים את המנכ"ל דאז עוזי סלנט - זה שלימד אותו בעצמו חלק מסודות החיים הטובים. הם היו בשעתו חברים קרובים יצאו יחד לחופשות הגיעו מעת לעת לסופי

שבוע במלון ספא כנען שבבעלות "מאוחדת" וזכו שם לקבלת פנים של נסיכים. השטיח נפרש לכבודם והחדרים הקבועים והמשובחים במלון מספר 409 ומספר 410 הועמדו לרשותם כשהם מצוחצחים.

כשהחלו המסעות המפרכים לסופי השבוע הארוכים בארץ ובחו"ל - שוב שיתפו ביניהם כאמור הבוס וסגנו פעולה. הם ונשותיהם ארזו מזוודות בדקו את תוכנית הבילויים וטסו לנופשונים של אמצע או סוף השבוע כשמצטרפים אליהם לסירוגין פקידים פקידות יועצים מחסנאים מארגני הסעות מתכנתים ואחרים. שולמן ישלם היתה הסיסמא והחיילים המאושרים של מועלם עשרות אנשים הורשו לצרף אליהם את בני הזוג ולפעמים אפילו את הילדים. אם כבר אז כבר.

הסיפור הזה של מימון חלק גדול מהחוגגים בכספי חברת תרופות זו או אחרת הגיע בראשית 2007 למשרד הבריאות ועורר שם כעס רב. במשרד התקבלה החלטה לגדוע מיד את צינור הכסף הבלתי חוקי ולשים קץ לתופעה המשחיתה. על הרקע הזה בדיוק כדי למנוע טענות ברוח לא ידעתי לא הבנתי לא הייתי ער לאיסור קבלת טובות ההנאה - פירסם לפני שנתיים וחצי הסמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים יואל ליפשיץ הנחיה ברורה בנושא. הוא הציב תמרור אזהרה גדול מול עיניו של שמואל מועלם.

ההנחיה הזאת נושאת תאריך של 1.3.07 ובין היתר נאמר בה: "מצב הדברים שבו קופת חולים מקבלת תרומה מגורם שבו היא קשורה בקשרים עסקיים ומייעדת אותו למימון אירועים לעובדיה ולבני משפחותיהם - יש בו גוון של טובת הנאה והוא אינו תקין."

ברור? ברור. בכל זאת המנכ"ל מועלם ואנשיו בחרו להתעלם. כך למשל באותה שנה ממש העבירו חברות תרופות מסוימות יותר מ900-אלף שקלים לכיסוי כנס רוקחים שעלותו היתה 970 אלף שקלים; כך למשל ביוני 2008 העבירה חברת תרופות אחת 90 אלף שקלים למימון כנס רוקחים באילת; כך למשל לאירוע שהתקיים בלימסול שבו נטלו חלק 90 רוקחים בלבד ועוד יותר מ100-טרמפיסטים העבירו חברות התרופות סכום מדהים של 1.5שקלים!!!

מי היה כאן השושבין הראשי בעיסקאות? הרוקח הראשי של הקופה ג'ורג' שריקי. מצד אחד הוא עסק ברכש תרופות בעשרות מיליוני שקלים מצד שני הוא זה שפנה לחברות התלויות בו וביקש מהן להרים תרומה נאה לכנסים הללו. "שחיתות פשוטה" כינה זאת גורם יודע סוד בקופה תוך שהוא מקפיד להבהיר שהמנכ"ל מועלם היה תמיד בתמונה.
.
וגם השר לשעבר שריר

ואכן מועלם היה האיש הכל יכול בבישול הטיולים ובניצול מעמדו לקבלת ולמתן הטבות לעצמו ולחבריו. הוא עסק אישית בחגיגת הטיסות לחו"ל הפך את הלשכה שלו לחמ"ל ואפילו דיווח אישית למנהלי מחוזות ולבעלי תפקידים שונים על הנסיעה הקרובה וסכום הכסף שבן הזוג שלהם יצטרך לשלם: 1,500 שקלים (במקרים רבים הסכום הזה נשאר על הנייר).

במילים אחרות: חברי הנהלה מנהלים עוזרים ומקורבים לא שילמו מכיסם - הרופאים או הרוקחים לעומת זאת שלכבודם אורגנה בכלל הנסיעה מימנו את רוב הוצאותיהם בכספם. התוצאה אינה מפתיעה: העסקנים ויתר אוכלי וטסי החינם היו הרוב בכנסים האלה. בעלי המקצוע לעומת זאת היו במיעוט.
מי למשל נכלל ברשימת המאושרים הזאת שהיו מי שכינו אותה רשימה הטרמפיסטים? מנהל מחלקת הבינוי עובד מחשבים מחסנאי בבית מרקחת בירושלים מזכירה אזורית מחיפה מנהל חשבונות מנהלת לשכת המנכ"ל מזכירה מלשכת המנכ"ל מזכירה מאזור רחובות פקידה באגף השיווק (שהגיעה עם בן זוגה ועם ילדם) כמה מנהלי בתי אבות ורבים רבים אחרים - רובם מלווים בבן או בבת זוג.

למה דווקא הם צורפו לטיולים? על פי איזה קריטריון נבחרו? סוד כמוס. מסמכי הקופה אומרים לי מי שמכירים את הפרשה אינם מפזרים את הערפל. גם אנשי מבקר המדינה טוען גורם בכיר בקופה לא הצליחו לפזר אותו.

ביקשנו להבין איך זה קורה ואז ירה אותו גורם מידע מבהיל: "ראשי הקופה מכשילים את מבקר המדינה. הם מנסים לשבש את חקירתו. צוות הבודקים מטעמו בראשות ראש האגף בועז ענר מבקש לקבל מסמכים פשוטים שהיו ברשותם ולא נענה. בקופה אומרים לו: אין לנו מה שאתם מחפשים כאשר בפועל הכל בהישג ידם.

"מה שאני כרגע אומר לכם במגבלות שגזרתי על עצמי כדי שלא איחשף הוא רק קצה הקרחון. אני מניח שעוד ידובר רבות בשערורייה הזאת של גוף ציבורי שמקבל תקציבים מהמדינה ומסתיר ממנה מסמכים. זה לא ייאמן ממש."
- נציגיו של מיכה לינדנשטראוס שותקים? שתיקה. - הם פנו למשטרה? "תשאלו את אנשי המבקר. אני לא יודע מה הם עושים. אני יודע מה קורה בפועל במאוחדת וזה נורא. ראשי הקופה מתנהגים כמי שאינם חוששים מהמבקר הזה. אחרת קשה להסביר מדוע לא הפסיקו בעצמם את השערורייה של הטסת עצמם לחו"ל על חשבון ספקי התרופות".
מי מאנשי ההנהלה הצטרף למועלם בנסיעותיו מעבר לים? מנהלת כוח אדם כרמלה איזנברג מנהל הכספים גיל חיימוביץ מנהל מחוז ירושלים יהודה עליאש והמנהל הקודם של המחוז משה חברוני.
חמור ומדהים מכך: על פי עדויות שבידינו גם שומר הסף הראשי של הקופה המבקר הפנימי דוד סומך נטל חלק פעם אחר פעם בחגיגות השחיתות מעבר לים ובישראל. האיש שהיה צריך ראשון להפוך את השולחן של מועלם ולומר לו "אני הולך עם הסיפור הזה ישר למשטרה" - התבלבל ונסע ישר לשדה התעופה ולבתי המלון המפוארים. הוא הצטרף למקבלי טובות ההנאה. נתן דוגמה.
כשהמבקר הפנימי מועל בתפקידו בצורה כזאת - מותר היה לקוות שהוועד המפקח יעצור עכשיו את השערורייה. אבל במקום לדרוש מההנהלה הסברים ולהפסיק את נסיעות השחיתות החליטו
נציגיו פשוט להצטרף אליהן. אף שקופת חולים מכחישה בתוקף שחברים בוועד המפקח השתתפו בנופשונים הללו - לנו ידוע לפחות על שלושה חברים שהצטרפו לחוגגים: מרדכי ברגר יעקב שמאי וגב' רבקה שריר רעיית שר המשפטים לשעבר אברהם שריר.
גם שריר אגב יצא לנופשוני ההשתלמות וגם הוא לא שש לשתף אותנו בסוד מימון נסיעותיו. הוא גם נמנע מלסייע לנו לשוחח עם אשתו רבקה שומרת הסף ששכחה בעצם מה תפקידה בכוח.
בכל פעם שניסינו להגיע אליה - קיבלנו מבעלה תשובה בנוסח: היא איננה היא בישיבה היא הלכה לישון. כשנשאל שר המשפטים לשעבר מתי בכל זאת אפשר לדבר איתה - השיב: "היא יו"ר ועד הבית היא בקופת חולים היא מטפלת בארבעה ילדים ובאחיותיה. אני בקושי רואה אותה. אני צריך לקבוע פגישה."
.
"ביקשתי להחזיר את הכסף"
בניגוד לשריר בחר חוגג ותיק אחר ד"ר יוסף שיקלוש מירושלים להשיב על שאלות "ישראל היום" באופן ענייני. "כן" אמר מי שהיה חבר הנהלה "מדי שנה נסעתי לכנסים האלה בארץ ובחו"ל בלי לשלם. זו היתה הנורמה. אותי כרופא ההשתלמויות האלה דווקא עניינו ואפילו עזרו לי בעבודה כחבר הנהלה."

ד"ר שיקלוש הוא האיש הנכון במקום הנכון מבחינת מנכ"ל הקופה: שקט מבוגר מאוד רופא שכבר שנים לא פעיל בקופה עסקן שהגיע לגבורות לפני שנים ואינו מזיק לאיש. הוא נוח למנכ"ל לא קורא אותו לסדר ומתיישר בקלות לפי הוראות בעלי הבית. "לפני חודשיים" סיפר לנו בשיחה טלפונית "הייתי בכנס נוסף הפעם באילת ובפעם הראשונה בכנסים האלה שילמתי מכיסי 790 שקלים. למה דווקא עכשיו? כי אמרו לי שיש איזו בדיקה של מבקר המדינה ושעלינו לשלם בשביל בתי המלון. עשיתי מה שביקשו."
החבר שיקלוש אכן אדם טוב שלא שואל יותר מדי שאלות. לכן קיבל בעיטה למעלה. עכשיו עם רקורד של קבלת טובות הנאה מינו אותו לסגן ראש הוועד המפקח. סגן של מי בדיוק? של עו"ד יניב עצמון עד לאחרונה חבר הנהלה שגם הוא קיבל טובות הנאה וחגג בארץ ובחו"ל בחינם. שני החתולים האלה שהיו צריכים לשבת בבית ישמרו מעכשיו על השמנת של קופת חולים מאוחדת. אין גבול לציניות בקופה.

לשבחו של עצמון מותר לומר כאן שלא ניסה
להעמיד פנים ולהתחכם. "לחו"ל נסעתי פעם אחת בלי לשלם" אמר לנו "עשיתי זאת במסגרת החלטה שהתקבלה שחברי הנהלה מצטרפים לכנסים האלה כחלק מתפקידם. עולות שם שאלות שחברי הנהלה צריכים להיות מודעים להן. צריך להיות שם גם בשביל סיעור מוחות."
- מי שילם בשבילך?
"אני לא שילמתי. גם לא בכנסים בארץ"
רעייתך נסעה איתך?
"לא לכל האירועים"
- אנחנו יודעים שלפחות לשניים.
עו"ד עצמון: "בעניין אשתי הודעתי לקופה אחרי קבלת טיוטת דו"ח מבקר המדינה שאני מבקש להחזיר את הכסף. אני מחכה עכשיו לקבל חשבון בעניין הזה."
.
"כל פעם שביקשו - שילמתי"

תשובות ברוח אחרת קיבלנו ממנהל מחוז ירושלים יהודה עליאש שבשנים האחרונות בילה בכנסים האלה ולא שילם אגורה. עליאש בתשובה ראשונה שאל: "על סמך מה אתם טוענים שנכחתי בכנסי רופאים ורוקחים". בתשובה שנייה הוא הציע לנו את מה שהוא יודע בעצמו לברר הכל בלשכת הדובר. "הוא אוחז ברשימה שלנו" אמר.
מנהל המחוז הלך סחור סחור נזכר שכמרצה וכמנהל מחוז נאלץ מעת לעת להשתתף בכנסים האלה וחזר בהדגשה על המילה "נאלצתי".
הוא רמז שהוא בכלל סובל מכל הנסיעות והטיסות לחו"ל.
- למה בדיוק? "כי אני אדם דתי את השבת אני עושה עם בני המשפחה וההורים השבת חשובה לי שבעתיים. לכן ברוב הכנסים אינני נוכח."
- אתה טס ומבלה על חשבון הקופה?
"מה פתאום...".
- אתה טוען ששילמת בשביל טיסות הנופש ובתי המלון בארץ ובחו"ל?
"מה שביקשו ממני שילמתי. לא יודע כמה."
- אבל לא דרשו ממך בכלל לשלם.
"שילמתי מה שביקשו ממני."
- קטגורית אנחנו אומרים לך שלא שילמת בשביל ארבעה כנסים לפחות לא בשבילך ולא בשביל רעייתך.
"ייתכן ייתכן שלא שילמתי...".
שאלנו את מנהל המחוז אם הוא יודע שחברות תרופות הן שמימנו את הכנסים בניגוד מפורש להוראות משרד הבריאות ולא קיבלנו תשובה. את השאלה הזאת הוא הציע לנו תציגו לדובר הקופה. הוא כנראה לא ידע שכבר הצגנו ושבהנחיה מלמעלה בחר הדובר לא להשיב עליה.

.
קישורים:

תגובה 1:

  1. כעובדת הקוםה אני פשוט מתביישת בושה וחרפה אם אילו מנהלים את כספי הציבור
    שידברו עם כמה עובדים על השכר הזעום שהם מקבלים לעומת שכר הגנבים וברושם מועלם סומך ואחרים

    השבמחק