זוג צעירים נטלו סמים פסיכיאטריים ללא מרשם - אחד התאבד, השניה איבדה צלם אנוש

הכתבה חשיפה: בית מרקחת מספק תרופות מסוכנות ללא מרשם , אורנה נירנפלד , דצמבר 2012 , nrg

צעיר התאבד, בת זוגו ניסתה לפצוע את עצמה באמצעות סכין ואחר כך תקפה את אביה. המכנה המשותף: השניים נהגו לרכוש תרופות פסיכיאטריות קשות ומשככי כאבים חזקים וממכרים בבית המרקחת "גאולה - עין גנים" בחיפה, ללא כל מרשם רופא כנדרש. גם שני צעירים ששלח "זמן חיפה" לבית המרקחת רכשו תרופות מסוכנות ללא מרשם. בעל בית המרקחת: "לא מכרנו תרופות ללא מרשם"


 לפני כחודש שם ב' קץ לחייו, באמצעות נטילת התרופות "אפקסור" XR 150 (תרופה נגד דיכאון עם תופעות לוואי רבות - א"נ) ו"אוקסיקונטין" (משכך כאבים חזק - א"נ). מדובר בתרופות פסיכיאטריות ומשככי כאבים, שב' קיבל ורכש מבית המרקחת "גאולה" שבשכונת הדר בחיפה, לעיתים ללא מרשם רופא.
 
בית המרקחת גאולה עין גנים. "לא יכול להיות" צילום: זמן חיפה
בית המרקחת גאולה עין גנים. "לא יכול להיות" צילום: זמן חיפה
 
ב' לא היה לבד בסיפור הזה. לפני כשבועיים ביקשה ד' חברתו הקרובה, שגם היא רכשה תרופות ללא מרשם באותו בית מרקחת, לפגוע בהוריה ובעצמה באמצעות סכין מטבח שנטלה מבית ההורים, ובו דקרה את אביה ופצעה גם את עצמה. ד' נהגה לקנות מאותו בית מרקחת תרופות, כמו "קלונקס", "ריטלין" ועוד תרופות פסיכיאטריות נוספות נוגדות דיכאון – כל זאת, כאמור, ללא מרשם רופא ובהיותה רק בת 17 שנים.

הוריה של ד' פנו ל"זמן חיפה" וביקשו לחשוף את התופעה בה בית מרקחת, ששמו נפוץ בין צעירים בעיר, מוכר תרופות מסוכנות וממכרות, גם לקטינים, ללא כל מרשם רופא. לטענת ההורים, כל מה שנדרש זה לשלם במזומן, וכל המבקש מקבל כל תרופה בה יחפוץ ממשככי כאבים ממכרים ועד תרופות פסיכיאטריות שמחייבות מרשם והשגחה צמודה של רופא.

באתי, קניתי, התמכרתי


ביום שלישי האחרון (18.12.12) ניגשו ביוזמת "זמן חיפה" גבר ונערה, בהפרש של כמה שעות ביניהם, לאותו בית מרקחת "גאולה - עין גנים" שברחוב גאולה בשכונת הדר בחיפה, ורכשו שתי תרופות שונות המחייבות מרשם רופא. האחת מחייבת מרשם של רופא פסיכיאטר ואילו את השנייה ניתן לקבל במרשם של רופא משפחה. שתי התרופות שנקנו היו "אסיוול" ו"אפקסור", שתיהן נועדו נועדו להרגעה ולטיפול בדיכאון. שתי התרופות נרכשו באופן פרטי, מבלי שירשמו או יתועדו פרטי הרוכשים במחשב בית המרקחת או בכלל.

הגבר רכש כמה כדורים של "אפקסור" ושילם עליהם במזומן ואילו הנערה בת ה-17 רכשה עשרה כדורים של "אסיוול", מבלי שאיש מבית המרקחת ניסה לבקש ממנה מרשם, או שאל אותה לפרטיה. שניהם, כאמור, שילמו במזומן.

לפי עדויות שהגיעו לידי "זמן חיפה", "טרמדקס", "קלונקס", "קודאין", "פרקודן", "אוקסיקונטין", "פרקוסט", ו"ואבן" הן רק חלק מרשימה "מפוארת" של תרופות המצריכות מרשם רופא ונמכרות באותו בית מרקחת "גאולה - עין גנים" באופן פרטי, כמעט לכל דורש, וללא כל מרשם רופא הנדרש על ידי הרוקח במקום.

לפי עדות אמה של הנערה, את מיגוון התרופות הללו, בנוסף לריטלין, רכשו היא וחברה שהתאבד באותו בית מרקחת ללא מרשם רופא, כשהם משלמים עליהן באופן פרטי במיטב כספם.

ב' ו-ד' הכירו לפני כמה שנים ומאז היו חולקים ביניהם מידע על בתי מרקחת באזור המספקים כדורים פסיכיאטריים, מורפיום וכדורים לשינה, ללא מרשם רופא.

מלבד גישה ישירה לבית המרקחת ורכישת הכדורים ללא מרשם, נקטו השניים בשיטה נוספת: הם ניגשו לאותו בית מרקחת כשבידם מכתב מרופא. במכתב הייתה חוות דעת של רופא עם המלצה לטיפול בכדורים מסוימים. אלא שמכתב זה לא יכול להחליף מרשם רופא, או לשמש בית מרקחת כדי למכור כדורים כאלו לכל דורש, מצעיר עד מבוגר.

לפי עדותה של מ', אמה של ד', השניים היו מגיעים לעתים לבית המרקחת עם אותו מכתב רופא ויוצאים מבית המרקחת עם שלל רב של כדורים, מבלי כמובן שפרטיהם יתועדו במחשב בית המרקחת. העובדה כי רכישת הכדורים לא תועדה במחשב, מנעה בין היתר מעקב אחר מה שהשניים צרכו ורכשו.

הקלות הבלתי נסבלת


האם מ' סיפרה ל"זמן חיפה" מה עשו בתה וחברה המנוח, כמו עוד צעירים רבים, בשלל התרופות שקנו ללא מרשם: "כמובן שעם כמות התרופות הזו, הבת שלי וגם ב', כמו גם צעירים אחרים, יכלו גם לסחור בהן ולקבל כסף טוב. הכסף הזה שימש אותם לרכישת כדורים נוספים".


לפי מ', בתה הגיע בעקבות השימוש בכדורים אלו למצב נפשי ירוד ביותר. "הצריכה של התרופות לא נעשית כמקובל בבליעה", מעידה מ'. "על מנת להגדיל את האפקט שלהן, הם נוהגים לרסק אותן ולשאוף אותן דרך האף, או למצוץ מתחת ללשון, כדי שהספיגה תהיה מהירה יותר". מ' התוודעה לדרך זו לאחר ששמעה באחד הימים שיחה בין בתה לחברה ב'.

לפני השימוש האינטנסיבי בתרופות אלו, ד' הייתה תלמידה מצטיינת. ילדה שקטה שעברה מסלול רגיל, כמו כל בני גילה. לקראת גיל 16 הציעו לה הוריה כי תבלה בערבי שבת עם חברים. "ההתדרדרות במצבה הנפשי של ד' החלה כשהיא התחילה לבלות עד השעות הקטנות של הלילה, שם נחשפה לסמים הקלים. היא החלה להשתמש בגראס, אחר כך גיליתי חתיכות של חשיש בחדרה. זה היה שלב שלא ידעתי עדיין מה זה. בפעמים הראשונות, זרקתי הכל לזבל, כי חשבתי שזה איזה סוג של גומי שנפל מאיזה מקום. רק לאחר שהבת שלי התחילה לחפש את זה ושאלה אותי אם ראיתי את זה, ולאחר שספרתי לה שזרקתי לזבל, היא החלה להשתולל. רק אז הבנתי שיש לנו בעיית סמים", מספרת האם.

בראיון חושפני ל"זמן חיפה" סיפרה האם על הסבל המתמשך, על חוסר האונים המתלווה לידיעה שאין באפשרותה לשנות דבר ועל הפחד שמלווה אותה ואת בני משפחתה, יום-יום, שעה-שעה.

האם המודאגת, שיצרה יחסי חברות עם אמו של ב' ששם קץ לחייו, מרגישה שותפה לסבל האם שאיבדה את בנה לאחר שנטל מנת יתר של כדורים. מ' החליטה לשבור את קשר השתיקה ולצאת למאבק נגד אלו שמספקים את התרופות, שהן למעשה סמים ממכרים לכל דבר. לדבריה, "אלו תרופות אשר גרמו ל-ב' להתאבד ולבתי לאבד לעיתים צלם אנוש".

"הבת שלי הייתה ילדה שקטה ורגילה עד שהחלה להשתמש בסמים. מאותו שלב, היא עזבה את מערכת החינוך והסתבכה אפילו בפלילים. בהמשך, התפרצה אצלה גם מחלת נפש, שיתכן ולא הייתה מתפרצת, אילו לא הייתה מתנסה בתרופות הפסיכיאטריות האלו. כיום היא סובלת ממחלה נפשית קשה וכשהיא בהתקף, אנחנו בחרדות", מספרת האם.

ממה את הכי חוששת?
"החשש שמלווה אותי ברמה המיידית, הוא שהיא תשים קץ לחייה באמצעות אוסף הכדורים שהיא מחזיקה. היא כבר הצהירה שהיא רוצה לשכב לצד חברה ששם קץ לחייו לפני כחודש".

מה הכי מכעיס אותך בכל הסיפור הכואב הזה?
"הכעס הגדול שלי הוא נגד בתי המרקחת שמוכרים את הכדורים המסוכנים הללו ללא מרשם רופא. הם הרי יודעים שאם מישהו מגיע לרכוש תרופות כאלה ללא מרשם רופא, וקונה אותן באופן פרטי, הרי אין שליטה עליו. הרי כך לא ניתן לדעת מי הרוכש ולאיזה מטרות נועדו. אני כועסת על כך שאין מעקב ותיעוד של התרופות שנרכשות. אין תיעוד במחשבים כך שבתי המרקחת לא יכולים גם לדעת ביניהם מי הצעירים שרוכשים את התרופות המסוכנות האלו, וזה מבלי לדבר על כך שהם מוכרים אותן ללא מרשם.

"צריך לציין שהתרופות נמכרות לכל דורש, גם למבוגרים ללא מרשם. גם מבוגר שבא ומבקש תרופה נוירוטית, לא אמורים לתת לו אותה ללא מרשם. לא צריך להיות רופא גדול כדי לדעת את זה. הסכנה כאן היא לא רק עבור הצעירים כמו בתי וחברה. גם מבוגרים עלולים לעשות שימוש רע בתרופות הללו, שלא לדבר על מסחר בהן".

איך את יודעת בוודאות שאותו בית מרקחת מספק את התרופות הללו ללא מרשם?
"ראשית הבת שלי התוודתה וסיפרה לי. שנית: הייתי עדה לשיחות שהיו לה על כך עם ב'. הם היו מחליפים מידע בעניין התרופות, כמה ניתן לצרוך ובאילו דרכים זה הכי משפיע. הם גם ידעו לתמחר כל כדור על פי שוויו בשוק הסמים. כשכבר לא יכולתי להישאר אדישה לנושא, החלטתי לגשת בעצמי לפני כחודש ימים ולנסות לרכוש תרופה פסיכיאטרית ותרופות הרגעה באותו בית מרקחת. כמובן שקיבלתי בקלות את התרופות. הם אף הציעו לי לרכוש אותן באופן פרטי, בטענה שאין להם את המינון הנמוך שביקשתי. הם הציעו לי את התרופה במינון כפול מזה שבקשתי. אמרתי בסדר ורכשתי באופן פרטי את התרופה הפסיכיאטרית".

איך הסברת להם שאין לך מרשם ושכנעת אותם לספק לך בכל זאת את התרופות?
"אמרתי להם שאבא שלי קיבל את התרופה מהרופא המטפל, והם נתנו לי בקלות בלי הרבה שאלות. מאז הם נוהגים להתקשר אלי ולהציע לי את התרופה באופן פרטי כמובן, כי לא תמיד יש להם אותה במלאי".

לקנות בלי לשאול שאלות


ביום שלישי האחרון, כאמור, שלחנו את הצעיר ש' בשליחות עיתון "זמן חיפה" לאותו בית מרקחת "גאולה - עין גנים", על מנת לרכוש "אפקסור" - תרופה פסיכיאטרית מרגיעה. הוא רכש את התרופה בלא שנתקל בקושי כלשהו. "עשיתי זאת בלי שום בעיה", סיפר ש' לאחר מכן. "הסברתי להם שיש לאבי תור לרופא המטפל רק בעוד כמה ימים, ושעד אז הוא חייב את התרופה. הצעתי לרוקחת במקום שתמכור לי רק כמה כדורים באופן פרטי, והיא לא עשתה שום בעיות, היא נתנה לי את הכדורים ללא כל חשש".

היא לקחה ממך פרטים?

"היא לא שאלה כלום, אף שאלה מעבר למקובל. אני שילמתי במזומן ויצאתי".

לפי עלון ההסבר הרפואי המתייחס לתרופה המדוברת, "'אפקסור" הוא שם מסחרי של וונלפקסין, תרופה נגד דיכאון ששייכת למשפחת תרופות - מעכבי ספיגת סרוטונין ונוראפינפרין (SNRI) עם תופעות לוואי רבות וסיכון להתמכרות. 'אפקסור' מיועדת לצורך טיפול בדיכאון, טיפול בחרדה כללית וטיפול בחרדה חברתית".

שימו לב לאזהרות המופיעות לגבי נטילת "אפקסור": "בזמן נטילת אפקסור מומלץ כי המטופלים ובני משפחותיהם יעקבו אחרי שינויים התנהגותיים כגון: הגברת הדיכאון, מחשבות אובדניות, תוקפנות וכדומה. במידה וחלו שינויים כאלה יש לפנות מיידית לרופא. יש להקפיד הקפדה יתרה על המלצה זאת במטופלים צעירים בגילאי 18-24. מידע מניסויים רפואיים מראה כי בוגרים צעירים, במיוחד אלו הסובלים מדיכאון, עלולים להיות בסיכון גבוה יותר להתנהגות אובדנית כולל ניסיונות התאבדות כאשר הינם מטופלים באפקסור.

"מירב ניסיונות ההתאבדות בניסוים הרפואיים בדיכאון היו בחולים בני 18 עד 30 שנים. בילדים ובמתבגרים ובמבוגרים צעירים עד גיל 24 אשר לקחו תרופות נגד דיכאון כולל אפקסור - נצפתה עליה בתופעות לוואי כגון: ניסיון התאבדות, מחשבות אובדניות ועוינות
".

באותו יום שלישי שעבר, ניגשה נערה אחרת לבקשת "זמן חיפה", לבית המרקחת "גאולה - עין גנים". הצעירה הייתה מצוידת בקופסה ריקה של "אסיוול". היא ביקשה לקבל כדורי "אסיוול" ללא מרשם, בטענה כי הם מיועדים לאמה. "שילמתי במזומן וקיבלתי 10 כדורי אסיוול בלי בעיות", סיכמה הנערה את תהליך הרכישה הקצר.

לפי עלון התרופות הרפואי, "אסיוול", או בשמה הרפואי דיאזפם, היא תרופה נוגדת חרדה, מיישנת, מרפה שרירים ונוגדת פרכוסים.

הפסיכיאטרית מזהירה: סכנת מוות


ד"ר מרינה שרגורצקי, מומחית בפסיכאטריית נוער מהמרכז לבריאות הילד והנוער של שירותי בריאות כללית, הסבירה לבקשת "זמן חיפה" על הסכנה במתן תרופות אלו ללא רישיון.

"מבלי להתייחס למקרה כזה או אחר", מסבירה ד"ר שרגורצקי", השימוש בתרופות כמו קלונקס, ריטלין וכדומה בכמויות כפי שנוטלים אלה המשתמשים שלא לצורך - עלול לגרום לתופעות קשות, עד כדי מוות. כדורים אלה נמנים על קבוצת סמים ומחייבים מרשם רופא. שימוש לא נכון, שלא על ידי מרשם רופא, גורם למצבים פסיכוטיים, הזיות ודימיון דברים, עד כדי אלימות קשה".

"צריך תמיד לוודא שרופא פסיכיאטר מומחה ממליץ על התרופות האלה. הקלונקס למשל גורם להתמכרות קשה ולא ניתן לגמול ממנו בקלות. אני לא נותנת לאף מטופל צעיר את התרופה הזו. רק אם מגיע למרפאה אדם מאוד מבוגר שכבר נוטל את התרופה, אני נותנת לו ובמקביל ממליצה על גמילה. התרופה, מעבר לתופעות הלוואי הידועות, מסכנת חיים, כיוון שלא ניתן לנהוג בזמן השימוש בה, היא גורמת לבלבול, פגיעה בזיכרון עד כדי הפיכת החולה שנוטל אותה לאלים".

האם זה אפשרי לקבל את התרופות הללו ללא מרשם רופא?

"מדובר בתרופות מסוכנות שנטילה לא מבוקרת שלהן, ללא הנחיות, עלולה לגרום למוות. לכן על פי החוק אסור למכור אותן ללא מרשם רופא ועדיף שיהיה מומחה בפסיכיאטריה. אפילו ריטלין שניתנת לילדים הסובלים מקשב וריכוז, אשר בהמשך משתמשים שלא לצורך ובדרך של שאיפה, עלולה לגרום להשפעה על קצב הלב. ראיתי מקרים של צעירים שהתאבדו עם ריטלין. הכי חמור אצל הצעירים, זה כאשר נוטלים את התרופות הללו בשילוב אלכוהול. אותם אני רואה כשאני תורנית בחדר המיון של בית חולים. הם מגיעים למצבים מסכני חיים ממש".

תגובות תגובת מנסור, בעל בית המרקחת "גאולה - עין גנים":
"זה לא יכול להיות שזה קרה בבית המרקחת שלי".

אבל ביום שלישי האחרון רכשו שני צעירים תרופות ללא מרשם בבית המרקחת שלך.
"לא יכול להיות, הייתה אז רוקחת שאני סומך עליה. אם תפרסמו משהו נתבע אתכם".

תגובת הרוקחת בבית המרקחת "גאולה - עין גנים":
"אני לא יודעת על מה את מדברת, אבל אם זה מה שאת אומרת אז בסדר".

את יודעת שאסור למכור את התרופות הללו ללא מרשם רופא?
"אני לא מוכרת".

אבל רק ביום שלישי האחרון לפני הצהריים מכרת לגבר "אפקסור" ואחר הצהריים לנערה בת 16.5 "אסיוול".
"אני לא זוכרת, סליחה יש לי כאן אנשים, אני לא יכולה לענות יותר".


ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מכירת תרופות מרשם וסמים מבית מרקחת, ללא מרשם רופא, הינה עבירה חמורה על חוקי הרוקחות והסמים. נבקש לקבל אלינו בהקדם את פרטי האירוע וזאת על מנת שנוכל להפעיל את גורמי הפיקוח (רוקח מחוזי והאגף לפשע פרמצבטי)".
 
חשיפה: בית מרקחת מספק תרופות מסוכנות ללא מרשם , אורנה נירנפלד , דצמבר 2012 , nrg
חשיפה: בית מרקחת מספק תרופות מסוכנות ללא מרשם , אורנה נירנפלד , דצמבר 2012 , nrg
 
קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה