תרופות נגד פסיכוזה מהדור החדש לרבות ריספרדל, זיפרקסה, סרוקוול וריספונד גורמות לעלייה במשקל ולסוכרת

הכתבה תרופות נגד פסיכוזה מהדור החדש גורמות לעלייה במשקל ולסוכרת , דן אבן , הארץ , 09.07.2010 , תצלום: טלי מאייר

משרד הבריאות הזהיר אלפי חולים

 תרופות אנטי פסיכוטיות גורמות לעלייה במשקל ולסוכרת
 
ראשי האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות פנו בימים האחרונים לכ-16 אלף נפגעי נפש משתקמים המתגוררים במסגרות קהילתיות לאחר אשפוזים פסיכיאטריים, וקראו להם לבחון עם רופאיהם את השפעת התרופות שהם צורכים. הרקע לפנייה הוא סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת ועלייה במשקל בעקבות שימוש בתרופות נגד פסיכוזה מהדור החדש, שנמצאות בשימוש נרחב בקרב נפגעי הנפש בארץ. סקר שנערך במשרד הבריאות לפני כשנה מצא כי כ-20% מהדיירים בהוסטלים בישראל סובלים מסוכרת - נתון הקשור לטענת המשרד לשימוש בתרופות פסיכיאטריות.

בפנייה למשתקמים קבעו ראש האגף לבריאות הנפש, ד"ר גדי לובין, מנהל המערך הקליני, ד"ר איגור ברש, והממונה על השיקום במשרד הבריאות, יחיאל שרשבסקי, כי "תרופות מהדור החדש גורמות לפחות תופעות לוואי שהפריעו מאוד למטופלים בעבר לרבות קושי בתנועות, נוקשות בשרירים וכיווצי שרירים. עם זאת, התרופות יכולות להגביר תיאבון וצריכת אוכל אצל המטופלים וכתוצאה מכך לגרום לעלייה במשקל ולסוכרת, עלייה ברמת השומנים בדם ועלייה בלחץ הדם". ראשי המשרד קוראים למשתקמים להקפיד על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית יומיומית כדי לצמצם את הסיכון לתופעות הלוואי, ולעקוב אחר משקל הגוף ורמות הסוכר בבדיקות דם.

נושא תופעות הלוואי של תרופות אנטי-פסיכוטיות מהדור החדש הועלה כבר במארס 2009 בפני יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש, פרופ' משה קוטלר. במכתב שלח שרשבסקי לקוטלר נטען כי רופאים רבים בישראל נוטים לתת תרופות מהדור החדש לחולים רבים הסובלים מהתקפים פסיכוטיים, ובעיקר חולי סכיזופרניה, "מבלי להתייחס ברצינות מספקת לתופעות הלוואי של התרופות". לדבריו, "ידוע כי תופעות לוואי אינן מופיעות אצל כל משתמש בתרופות מהדור הישן, ולכן ראוי כי אלו שלא יפתחו תופעות אלו ישתמשו בתרופות מהדור הישן. יהיו אף אנשים שבמכלול השיקולים יעדיפו אותן על פני התרופות החדשות מחשש להשמין ולחלות בסוכרת".

בישראל מטופלים עשרות אלפי אנשים בתרופות נגד פסיכוזה. בעבר היו נהוגות תרופות מהדור הראשון, להן נלוו תופעות המכונות אקסטרפירמידליות, הכוללות בעיקר כיווצי שרירים ורעידות. בעשור האחרון נכנסו בהדרגה לשימוש תרופות מהדור החדש, המכונות אטיפיות, אולם במהרה התברר כי גם להן תופעות לוואי של עלייה במשקל וברמות הסוכר בדם, הבאות לעתים לידי ביטוי רק בשימוש מתמשך. התרופות שנמנו במכתב של משרד הבריאות הן זיפרקסה וריספרדל, וקיימות גם תרופות נוספות, לרבות ריספונד - שהיא תרופת העתק (גנרית) לריספרדל וסרוקואל, שנקבע כי הן עלולות לגרום לשינויים ברמות הסוכר בדם.

במשרד הבריאות מדגישים כי "לאחר ההחלטה על התרופות המועדפות, הכרחי להקפיד על נטילתן היות והן מונעות החמרה במצב הנפשי". כמו כן, ממליצים במשרד להתייעץ עם רופא המשפחה בנוגע לאורח החיים הבריא המתאים לכל אחד, תוך התחשבות בתרופות שהוא נוטל.


הכתבה תרופות נגד פסיכוזה מהדור החדש גורמות לעלייה במשקל ולסוכרת , דן אבן , הארץ , 09.07.2010 , תצלום: טלי מאייר

קישורים:
  • סמים אנטיפסיכוטיים - סוכרת בתוספת למחלת הנפש - תרופות הדור החדש נגד סכיזופרניה ומחלות אחרות מגבירות את הסיכון ללקות בסוכרת - כך מזהירים ארגוני בריאות בארצות הברית - הכתבה סוכרת בתוספת למחלת הנפש , ערן שיפרמן , הארץ , מרץ 2004- ארבעה ארגוני בריאות גדולים בארצות הברית יצאו בסוף ינואר בהודעה משותפת ובה הם מזהירים כי לתרופות אנטי-פסיכוטיות ממשפחת ה-atypical יש תופעת לוואי של עלייה בסיכון ללקות בסוכרת ו/או במשקל יתר...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה